Jump to content

Hvorfor soter hylsehalsen?


Tyren64

Recommended Posts

Har skutt en del hjemmeladet 222 i dag, å noen av hylsene soter på halsen........

Hva kan dette være tegn på????

brukte 19.6 grs N-130 på 55 grs Sierra gameking

Skjøt på ca 150m hadde en veldig fin samling.

Kan dette skyldes for svak ladning ????

Link to comment
Share on other sites

Kan dette skyldes for svak ladning ????

 

Ja. Det kan det. :)

 

Soter på min V-max ladning og. Har nydelig samling på den, men har ikke kronografert den enda.

 

Du kan forsøke å skyte over en kronograf, så får du en indikasjon på om du har ladet alt for svakt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan funker slike da.

Å tør jeg spør hva du betalte for din ? :D

 

Er en boks med et lite stativ oppå, som danner en slags tunell. Denne skyter du gjennom, og hastigheten kommer opp på et display.

 

Pass på å kjøp en med MPS, ikke FPS.. Så slipper du å regne :)

 

Jeg husker ikke prisen i farta, bare at jeg sparte betyrdelig..

 

Kjøp den mest populære.. Chrono ett eller annet heter den. Bare søk litt her på forumet. Masse bra stoff om kronografer :)

 

Er forøvrig nesten alltid noen på skytebanen med kronograf, så har du ikke, og du kun skal teste denne ladningen, så kan du jo bare vente til du treffer på noen på banen...

Link to comment
Share on other sites

økte hastigheten til 20.2gr, å da var sotingen borte :D men imponert over for en samling det er. Skjøt på en liten isklomp nede på sjøen her, ca 150-200 m fra verandan min :lol: å klarte på tre skudd å kappe den rett av.

Ser dem har en til 89,95 dolllar, blir vel 100 med frakt......er dette bra pris??

Link to comment
Share on other sites

Får samme pris i Norge. Kjøpte min hos hjemmelading.no for 1299. Blir nok fort en 50 dollar i frakt +mva på alt, så da synes ikke jeg det er verdt å importere selv og ikke ha noen garanti.

 

Forøvrig så er ikke nødvendigvis soting på hylsehalsen et tegn på for lavt trykk. Jeg har det på omtrent alle hylser i 338 RUM, og der er det ikke lavt trykk, for å si det mildt. Det er vel heller at det er litt klaring mellom hals og kammer, og at det rekker å komme litt kruttgass ned på utsiden før trykket er høyt nok til å presse halsen ut. Men litt soting på halsen har jeg aldri brydd meg om, det er verre når hele hylsa soter, da bør noe gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...