Jump to content

Støbning for 9MMM


ELIASEN

Recommended Posts

Hej Alle

 

Jeg har støbt for Revolver og Pistol en del år nu ,har købt en

Mihec 125 Grains HP/FP kugletang til mine 9MM pistol.

Er der nogen her på kammeret der har erfaring med bedste

blylegering til 9 MM HP?

Har støbt nogle få kugler for sjov,og for at se kuglen in real.

Ser også ud til den kan bruges i revolver ,hvis der ikke er for

stor rekyl.

VH Eliasen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har null erfaring med 9mm, men hastighetsmessig så hoster vel den lett ut kuler i 1200fps klassen, så da er det vel en god start og begynne på 50/50 med bly/hjulvekter. Som sagt ikke kjennskap til 9mm, men jeg ville startet der.

Link to comment
Share on other sites

Nesten like viktig som selve legeringen er at du har riktig kalibreringsdiameter på kulen. Har ofte benyttet hjulvekter(avbalanseringslodd) med et par %tinn som legering, har fungert bra.

Spørs jo også tilgangen din på bly, og hva du har å legere med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare nesten, det er helt nødvendig. Det mest utrolige går bra med riktig diameter, er de for små kan alt skje. 124 Lee TL gikk over alt (og da mener jeg over alt) før jeg slipte opp formen litt, etter det var de plutselig svært presise.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

1) Skaff vernebriller/plexivisir:

 

 

Du må lage en "råsmelt" først; smelt alt i en stor gryte, og da flyter alt som ikke er bly opp til overflaten (klips, sink, stål etc.). Dette skummes vekk.

 

Så må du flukse (1-2 cm med normaltstort stearinlys - rør dette i smelten, og rør godte lange bunnen og sidene, så flyter alt som ikke er bly til overflaten, gjør dette flere ganger. Når det begynner å ryke, så sett fyr på røyken). Tilsette eventuelt tinn, og deretter støper du barrer som skal bli de faktiske kulene. Fordelen med å gjøre dette er at da får du jevn kvalitet på det du støper. Hvis du ikke har barreform, så funker eggekartonger helt fint. Pappen tar ikke fyr, og du kan støpe mange barrer før pappen får sånn medfart at den ikke holder på blyet lenger.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

 

Du må lage en "råsmelt" først; smelt alt i en stor gryte, og da flyter alt som ikke er bly opp til overflaten (klips, sink, stål etc.). Dette skummes vekk.

 

 

Hvis du har moderate mengder, foreslår jeg at du sorterer de først. Sink-vekter er merket Zn og er betydelig lettere enn blyvekter i samme størrelse.

 

Jeg utstyrte meg med en knipetang og sjekket hardheten på hver vekt. Hvis det går an å klippe i vekta med tanga er det bly, hvis ikke er det stål eller sink.

 

Hvis du ikke sorterer før smelting, anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av et støpetermometer. Sink har en litt høyere smeltetemperatur, så du kan unngå å forurense smelta med sink ved å holde temperaturen så lav som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...