Jump to content

6.5x55 eller 308 til reinsjakt og elgjakt


S1ndre

Recommended Posts

Skal kjøpe meg rifle og har bestemt meg for Tikk T3 Lite SS. Den skal primært brukes til reinsjakt, men også noe elgjakt. Hadde i utgangspunktet tenkt meg .308, men ble plutselig veldig usikker. Ser det er mange som sier at 6.5x55 også er kraftig nok til elgjakt. Den har i tillegg flatere kulebane og snillere rekyl. Vil det være et bedre valg, og er 6.5x55 like bra som .308 på de største dyra? Og ja, jeg vet at dersom du treffer spot-on så detter elgoksen uansett, men er jo greit å ha "forsikringen" som et kraftigere kaliber gir.

 

Har også sett at noen klager over rekylen på Tikkaen i .308. Noe her som har denne riflen, og i så fall hva synes dere om rekylen?

Kan eventuelt kjøpte .308 med demper i stedet for 6.5x55, men da blir det noen tusenlapper dyrere..

 

Setter stor pris på deres råd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. 6,5x55 er et kaliber som er veldig allsidig. Bruker det selv på det meste fra toppjakt på storfugl til elg. Har prøvd Tikka i flere kalibre, også de du nevner. Tror ikke det er nevneverdig vektforskjell på 6,5 og 308, men begge er egnet for den type jakt du skal bruke det til / nevner her. Vil anbefale deg å prøve først og kjøpe etterpå - så finner du ut hva som du synest er best.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte jeg sier dette, men siden primer bruken din er på reinsdyr ville jeg valgt 6,5x55. Motsatt mest elg og litt rein ville jeg valgt motsatt. Begge kaliber er behaglige i rekylen men de tyngere kulene i 308win girr\ litt mere energi i begge ender av børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! Hvordan opplevde du forskjellen i rekyl (og annet) på Tikkaene i 6.5 og 308 RWA?

Dersom det ikke er stor forskjell på rekylen, som Cameron sier, ser jeg liten grunn til å velge 6.5. Kommer ikke til å bruke den til fuglejakt o.l.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde gåt for 308 rekylen er nesten identisk på 6,5 og 308.

 

og du vil nokk ikke merke så veldig stor forskjeld på kulebanen når du er på reinstyrjakt, men når du er på elgjakt tror jeg du virkelig vil sette pris på den ekstra trøkken 308 gik kontra 6,5

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Siden du vurderer kort (308) eller lang (6.5) patron,, betyr vel det for T3 "medium" eller "lang" kasse.

 

Kan du akseptere kal 6.5 , dvs lang kasse, men har i tankene den ekstra saften i 308... så synes jeg du likegodt kan gå for 30-06.

 

Da har du lang kasse og patron med nok juice.

 

Lykke til med valget !

Link to comment
Share on other sites

Med samme kulevekt vil 308 gi høyere hastighet enn 6,5. Dette fører til at 308 er mer fattskytende enn 6,5, til 308en er blitt langsommere enn 6,5. Man kan finne ut av dette ved å bruke den ballistiske tabellen til norma. 308 har litt større kulediameter så det er lettere å bygge en velfunksjonerende kule enn i 6,5mm kulediameter. 308 gir litt mer rekyl enn 6,5 siden den har høyere utgangshastighet med samme kulevekter. Lader man selv så kan man få 150gr premiumkuler i 308 som er fullgod elgammunisjon med gode hastigheter. Man kan også lade lette kuler til kråkejakt m.m. For rein og rådyrjakt så vil god elgammunisjon fungere godt så lenge kulebanen ikke blir for krum.

Jeg anser krum kulebane for å være et større problem med tanke på overslaget på 100-150m ved 200m innskyting enn kulefallet på 250m. På små dyr vil et overslag på 80mm kunne gi skadeskyting. Dette er typisk overslag ved lave hastigheter som tunge kuler i 6,5 og grovere kaliber gir.

Ved å bruke f.eks. 308 med 9,7g Swift A-Frame i gode hastigheter så vil en 100m innskyting fungere svært godt fra 0-150m på alt norsk hjortevilt. Man kan også få omtrent samme "lette" kulevekt i fabrikkammunisjon både som trenings- og Premium jakt ammo i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir vel dette vel teoretisk da det er ikke er vanlig å finne/bruke prosjektiler som har samme vekt på jakt i de to kaliberne.

 

Vi må vel i dette sammenligningsgrunnlaget bruke de kulevektene som er for det aktuelle kaliberet?

 

Hvis du ser på Swift A-frame kule som du viser til: (hentet ut fra swifts egne sider)

 

140 grs 6,5 kule:

Lengde= 1,245"

SD= .287

BC= .401

 

165 grs .30 kule

Lengde= 1,140"

SD= .248

BC= .367

 

180 grs .30 kule

Lengde= 1.215"

SD= .271

BC= .400

 

Her ser du at du må helt opp i 180 grs kule på 308 for å få tilnærmet samme egenskaper på kula som 6,5. Derimot i denne vekten er egentlig kula mye bedre egnet for 30-06 da det egentlig er i tyngste laget for 308 etter min mening. Akkurat som egentlig 156 grs er i tyngste laget for 6,5x55 også etter min mening :-). Det funker utmerket til å velte elg, men ikke for nydlige kulebaner :-)

 

Lengden på ei 6,5 kule er som regel alltid over hva ei .30 kule er og det gir en bedre tverrsnittbelastning hvis jeg ikke er helt ute å padler..

 

Det jeg egentlig skal frem til er vel at dette kommer på et ut hva du velger.. det blir hva en har lyst på, forskjellene er og blir minimale mellom 6,5 og 308 på norskt vilt på normale skyteavstander. Skal du blandt de 3 store velge den som alltid vil ha mest futt, er det 30-06 uten tvil, spørsmålet er også om det er nødvendig. tror ikke verken elgen eller reinen kommer til å diskutere med deg etter avtrekk :-) Det absolutte pluss for .30 er alle kulevalgene du i jaktkuler ifm å lade frem den ultimate patronen :-) Men der igjen vil nok 6,5 stikke seg meget frem på treningskuler igjen.. er vel ikke mange .30 kuler som kan måle seg i BC der i gården...

 

Lykke til i letingen etter det beste kaliberet av 6,5x55 og 308W :) ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...