Jump to content

Bukkejakt i Danmark


Kallek

Recommended Posts

Har veldig lyst til å reise til Danmark på bukkejakt(rådyr), men blir I tvil når jeg

leser endel innlegg som forteller om blodpriser på "tamme" dyr...

Er det ikke plasser I Danmark hvor man kan leie jakt til en grei pris, og at

dyrene er litt ville:-)

Hva må man regne med å betale for ett par dagers jakt med feks felling av en

Spissbukk?

Hvordan er jakttidene på bukk?

Link to comment
Share on other sites

Prisene på jakt i Danmark er ofte svært presset, så å oppleve rimelig og god jakt der tror jeg er vanskelig. Mange jegere og lite jakterreng. Mange danske jegere betrakter Sverige og Polen som "sine" jaktland og det har vel sin årsak. Jeg ville i såfall tatt direkte kontakt med noen danske gods og undersøkt om det var mulig å komme ned å skyte noen avskytningsbukker.

 

I og for seg ikke relevant i forhold til ditt spørsmål, men den billigste bukkejakta får du nok her hjemme på berget. Sverige er også en greit alternativ med stor tilgang på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet hos gode venner i Danmark i snart 15 år og har vel enda ikke funnet en bukk

som ikke er "vill" så skjønner ikke helt problem stillingen.

Det størst problemet er nok heller å få tak i god jakt i Danmark da der er forholdsvis mange jeger og litt begrenset med terreng.

Der er vel også satt en begrensing med tanke på utleie av terreng, dette for at ikke danskene

skal over svømmes av pengesterke tyskere.

Men lykke til, det er alltid moro å komme på bukke i mai og utover etter de danske sommerbukkene...

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det er rimeligere å reise til andre land enn Danmark..

Grunnen til at Danmark frister er bukkejakt på våren, og at siden jeg bor på Lista,

er det bare en liten tur med danskebåten så er jeg der :D

Får spare til en tur til Polen eller England og klare meg med bukkejakta her heime iår...

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hatt noen turer til DK etter vårbukk(byttejakt). Har jaktet på Fyn; Svenborg og Valdemar Slot samt syd på Langeland. En flott tid midt i mai i nydelige omgivelser. Skjøt bukk hver gang, men bestandskvalitet er begredelig. Sett bort fra forhold på gods der man faktisk tenker forvaltning, er kjønnsskjevheten stor og snittalder lav. Har ingen dokumentasjon, men for å skildre egen oppfatning, er geit:bukke-forhold 15:1 og snittalder på bukkene 1,1 år. Har man en flekk på størrelse med en fotballbane, kan du jakte råvildt. Og kan du jakte råvildt, kan du skyte så mange du vil. Resultatet er at det sitter jegere på hver en haug, og så snart det kommer gevir til syne, smeller det.

 

Personlig mistet jeg lysten på å ta ut de bukkene som var, og kuttet samarbeidet.

 

Nok svartmaling: Det finnes sikkert bedre eksempler, og - som skrevet innledningsvis - det er en fantastisk årstid å sitte ute på. Danmark er et fantastisk land, der Fyn så absolutt er noe av det flotteste. Mange danske jegere ønsker seg til Norge på jakt. Har du noe å bytte bort, kan du annonsere jaktbytte på jagtformidling.dk. Skal ikke forundre meg om du får en rimelig og flott våropplevelse.

Link to comment
Share on other sites

kan give Peter ret, der er for lite plads i DK, men råvildtet klarer sig veldig bra, i 1970 skød man ca 30000 stk rådyr i DK

i 2010 blev der skudt 133000 stk, på trods af den noget rare afskydning der er pga af de små arealer hvorpå der bliver

drevet jakt, har du 5 ha jakt så har du lov at skyde alle de rådyr du har lyst på, og det betyder at bukkende aldrig bliver

gamle, men de trives givedvis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...