Jump to content

Smith&Wesson mod 14 cal .38 special


keggen1975

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt hjelp, råd og vink her!

 

Har fått tilbud om en revolver, en blånert, nattsvart S&W 14-3 med serienr 1K4XXXX. Denne har gummigrep, noe jeg regner med er "ettermontert". Ellers ser den ikke så verst ut :-) Det jeg lurer på, er:

 

1. Kan denne være produsert i 1970? Har søkt litt på nett, og funnet omtrent like serienr fra den tiden. I så fall, er ikke det gammalt og skrøpelig? Er jo 5 år eldre enn meg jo :-)

2. Er dette noe å satse på som "førstegangs-jern"?

3. Hva bør jeg se etter med tanke på kjøp av denne (hvis det finnes noe som man bør være oppmerksom på)?

4. Hvor mye bør sånt være verdsatt i norske kroner???

 

 

Hilsen Butch Cassidy jr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik med tyngre løp som jeg bruker i revolverfelt. om du er i tvil på stand, be om hjelp fra bekjente i klubben e.l. Skal vel gost gjøres og få skutt opp en slik revolver. så er den tight og låser fint i alle sporene er det vel bare og handle, jeg hadde nok bladd opp 3-5 lapper alt ut i fra stand og hva selger krever.

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder kunne ha gitt noe mere å si noe ut i fra.

 

Disse revolverne er ofte mye brukt, ikke dermed sagt de er utslitt, alt som er slitt kan settes tilbake til nystand ved å bytte deler.

Nok av børsemakere som kan hjelpe deg med en bedømmelse av tilstand på revolveren.

Ikke kjøp den ene og alene etter utvendig utseende !

 

Pris jeg ville gitt for en slik: 1500 - 3000 kr

Link to comment
Share on other sites

Takk for info karer :-) Jeg har bare fått oppgitt dette serienummeret av forhandleren, regner med at X'ene skal byttes ut med noen tall. Men det var visst for å "hindre forfalskning"? Skjønte ikke det der helt, men har sett på amerikanske nettsider at de gjør det samme. Uansett skal den være i god stand, har dessverre ikke mulighet for å se den før jeg kjøper den, da forhandleren ligger 70 mil unna... Prismessig ligger den midt i mellom prisforslagene deres, så¨den er nok grei.

 

Jeg handler inn, og gir beskjed her hva gutta med peil i klubben min mener om dunderen! Håper jeg ikke går på en fæl smell :-)

Link to comment
Share on other sites

Flotte jern, håper min er like pen :-) Etter mye om og men har jeg fått et par tall til i serienummeret, men da "på eget ansvar"? Kan noen forklare meg hva som er så farlig med å gi meg hele serienummeret? I alle fall har revolveren serienr 1K426XX, kan det gi en bedre antydning på "Date Of Birth"? Har engasjert et par boksjapper for å prøve å skaffe meg "The Standard Catalogue of Smith&Wesson's" der det visstnok finnes oversikter over sånt, men inntil nå har det ikke vært stort hell. Vurderer å kjøpe på amazon. et eller annet..... Og gummigrepene var (selvsagt) ikke originale :oops:

Link to comment
Share on other sites

En god grunn til ikke å oppgi hele serie nr., er at da kan eier identifiseres i registre. I hvertfall er ikke det noe problem i Norge og jeg mener å ha oppfattet at dette også er grunnen i U.S.A. Der har det vært tyverier p.g.a. at eier har blitt identifisert ut fra serie nr. Her bør det helst ikke skje, for det er kun politiet, som har lovlig adgang til registeret. Riktignok hørt flere påstander om at hackere, skal ha klart å ta seg inn i systemet, men i hvertfall ikke hørt det dokumentert, så for meg er det bare noen som har skrytt på seg kunnskaper, som sikkert gir stor status i enkelt miljøer.

 

Ellers, mod 14 er noe alle burde ha :D Gratulerer med valget. Om den skulle være litt slitt, er det neppe værre, enn at en kompetent (mange er ikke) børsemaker, gjør den makanisk på topp igjen.

Link to comment
Share on other sites

PS: Kan man uten videre benytte .357 ammo i denne? Selgeren brukte betegnelsen ".357 Magnum" i salgsbeskrivelsen, men det er jo ganske klart at dette er en .38 special (det står jo på løpet!)

 

 

Skal ikke være mulig å skyte .357mag i en mod 14. Ble nok bare levert i 38 spesial.

Hvis da ikke noen har endret den i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at det ikke er byttet løp, er våpen med løpsmerking : .38 spec. nettopp det, desverre finnes det enkelte produsenter, som har vært litt unøyaktige med kamring, slik at ei .357 patron mulig kan gå inn, men tviler meget sterkt på at slikt har kommet ut fra S&W noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...