Jump to content

Trening og reveammunisjon til 308WIN/30-06?


Mads

Recommended Posts

Nå står riflekjøp for tur og da må jeg snart finne ut hvilke ammunisjon jeg skal bruke til både trening og jakt.

Jeg kommer for det meste til å jakte rev og litt kråker og ravn og lignende nå framover.

Er ute etter å finne en patron som er egnet til denne type jakta, og ikke koster skjorta.

Rifla jeg kommer til å kjøpe er i kal .308WIN eller 30-06.

 

 

Hva bruker du/dere i deres 308/30-06 når dere trener og jakter rev?

Og hvilke ammunisjon bruker dere når dere trener?

Skal også trene en del for å bli god til å skyte, så hadde vært kjekt å hørt hva som går best i deres rifler.

 

Forresten, jeg lader IKKE selv.

 

 

 

Edit: Jeg endret trådnavn til "Trening og reveammunisjon til 308win/30-06" siden det er det rifla skal brukes til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. Skal kikke litt rundt på hva andre bruker på rev og slikt også. Hadde vært kjekt med ekspanderende da slik at kula ikke går kilometersvis etter den har gått igjennom reven, selvom jeg kommer til å være veldig nøye med bakgrunn osv.

Link to comment
Share on other sites

hei.

ikke for å legge meg oppi hva kaliber du skal kjøpe, men til det formålet du skal bruke rifla til ville jeg gått for 17hmr, 22wmr. da koster ikke ammoen så mye og du får ferdig lada v-max til jakt.

 

308 kan du kjøpe når rådyr og større vilt skal jaktes.

 

men det er min mening da. lykke til uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede en søknad på 308/30-06 inne så det blir en 308 jeg skal kjøpe meg først.

Men ja som du sier, 22WMR da f.eks hadde egentlig vært perfekt til mitt bruk, samt at jeg kan tro at det er et knall kaliber til meg da som aldri har jaktet med rifle før, og da bli god til å skyte osv med denne kan jo være en veldig bra start.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

setter du en demper på 308`n er ikke smellet til å vekke naboen.

men vis du kjenner en som lader, ville jeg hørt om å få ladet opp med v-max kule elller noe i den løypa.

ei vanlig 308 jaktkule kan gå jævelig langt ved rikosjet.

 

jeg får v-max kuler i posten snart, så da skal jeg lade noen revedrepere til bruk i bygda. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha hurtig ekspanderende ammo til 308win så kjøp disse og velg den som går best i din rifle.

 

Norma 150 grain Nosler Ballistik Tipp.

Remington 150/165 grain Accutip. Som er ei veldig lik kule som Noslern.

 

Trening så er Norma golden target og Norma Black diamond med 168grain sierra kuler super treningsammo. Skal du ha billig ammo til mengdetrening så kan du velge sellier og bellot fra jaktdepotet til 5kr stykket ved kjøp av kasse :wink:

Link to comment
Share on other sites

All jaktammunisjon med blyspiss/hullspiss (også hulspisskuler med "plastbit" i tuppen for bedre BC) er "ekspanderende", unntaket er de som bare er et lite søkk i spissen på ei ganske kvass kule (Lapua Scenar f.eks) for høyere BC (ballistisk koeffisient, dvs enkelt forklart flygeevne).

 

Det er forskjell på ekspanderende og fragmenterende, ekspanderende blir "soppformet" i større eller mindre grad, har gjerne svekkinger i kobbermantelen på langs av kula slik at denne blir revet opp omtrent som en skrelt banan, men "skallbitene" blir hengende fast i bunnen av kula.

Poenget med ekspanderende kuler er å beholde så mye restvekt som mulig, dvs hvor mye av kula som henger sammen i ett stykke når den skjæres ut av dyret.

Dette for å få mest mulig sjokk-effekt og minst mulig ødeleggelse av kjøtt.

 

Fragmenterende ammunisjon splintres til en sverm av bly-og kobber-biter som fyker i alle retninger og lager flere mindre sårkanaler, .223 og andre varmint-kalibre blir ofte fragmenterende pga hastigheten og det faktum at "varmint" er skadedyr man ofte ikke spiser men bare avliver og da er det ikke nøye med kjøttet.

Fragmenterende ammunisjon benyttes også av antiterror-enheter og air-marshals for å kunne "ta ut" en terrorist etc uten å skyte gjennom hverken folk eller flyskrog.

Dersom du er redd for rikosjetter er vel fragmenterende ammunisjon best, men hvorvidt de fragmenterer kommer mye an på hvordan man treffer og det har man lite kontroll på ved rikosjetter uansett (bedre å skyte på mål som er så langt unna at ikke rikosjettene rekker noen vei :mrgreen: ).

Hvilke kuler som er hva bør du lese om på nettet, (sjekk Norma, Hornady, Lapua, Winchester, Remington for å ta noen), du får fabrikkladninger fra de aller fleste leverandører med de aller fleste kuletyper i sortimentet så ja du slipper å lade selv, .308 er et universalkaliber som de aller aller fleste kuler lages til :)

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke hvorfor du vill ha disse kalibrene til kråke og revjakt, men det er ikke min sak :P

men når du har fått rifla ville jeg funnet ut hvor nermeste hjemmeladder er og spørre han pent om jelp til litt ladding ;) om du kommer deg ut på skytebaner osv, så finner du sikkert noen som hjelper deg i ditt nerområde :) så årner seg nokk :)

og da snakker vi selfølgelig om 110 grains v-max :wink:

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke hvorfor du vill ha disse kalibrene til kråke og revjakt, men det er ikke min sak :P

men når du har fått rifla ville jeg funnet ut hvor nermeste hjemmeladder er og spørre han pent om jelp til litt ladding ;) om du kommer deg ut på skytebaner osv, så finner du sikkert noen som hjelper deg i ditt nerområde :) så årner seg nokk :)

og da snakker vi selfølgelig om 110 grains v-max :wink:

 

Hehe.. Jeg skal kjøpe en rifle som jeg kan bruke på alt... Men egentlig hadde det nok holdt med 223 eller 22-250....Eller 22mag..

 

Har ikke peiling om noen som lader utpå her men.. Tenker på og bruke fabrikkammo jeg da men..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede en søknad på 308/30-06 inne så det blir en 308 jeg skal kjøpe meg først.

Men ja som du sier, 22WMR da f.eks hadde egentlig vært perfekt til mitt bruk, samt at jeg kan tro at det er et knall kaliber til meg da som aldri har jaktet med rifle før, og da bli god til å skyte osv med denne kan jo være en veldig bra start.

 

 

american eagle treningsammo mads og federal powershock til reven.. da er du dekket opp og er veldig rimelig

Link to comment
Share on other sites

oki.. ja er ikke noe galt med kalibrene :) du finner sikkert ut av det ettervært hva du liker av amo :) tipper du får eg en favoritt ganske fort ;) nemlig den patronen du kjører i full fart for og få testa rifla, skyter den inn med og vips, du feller noe på jakt, og da er det den beste kula i verden for deg :D

Link to comment
Share on other sites

du har hørt ordtaket kjærlighet ved første øyekast? det er et ganske missforstått uttrykk :lol: mange tror det handler om folk(gutter og jenter) men det gjør det ikke :mrgreen: det er her i dette øyeblikket, når du skyter noe med den nye rifla de med den patronen du bruker for første gang. det er nå man blir forelska :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kunne jo tenkt å finni en ammunisjon som ikke sprenger reven også... Har meget lyst til å teste federal fusion eller norma elite/jaktmatch.. Jaktmatch er vel helmantel(?).. Ingen som vet av en fin patron som helst ikke sprenger reven i kaliber 308??

Link to comment
Share on other sites

jaktmatch kan du fint bruke på reven, etter loven.

det er helmantel og presisjonen er bra i de fleste børser.

skal du bruke helmantel på reven, vær nøye med skuddplassering, men det er vi jo altid 8)

 

et billigere alternativ til jaktmatch er jo golden target 30-06: http://www.norma.cc/sortimentskytte.asp ... amn=.30-06 Golden Target&Lang=1 .

 

sist jeg kjøpte jaktmatch kostet den 548kr for 50stk, og da jeg kjøpte golden target, betalte jeg 350kr for 50stk.

hastigheten på kula i jaktmatch er 845m/s og på golden target er hastigheten 850m/s, kulevekta er lik, og du ser ikke forskjell på patronene om du setter dem vedsiden av hverandre!

 

golden target er jo konkuranse patron, så presisjonen er nok god og hylsene er sikkert like gode som alle norma hylsene er!

 

skal du ungå å sprenge reven med 308/30-06, så er jeg redd helmantel er eneste utveg.

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Helmantel da mår man vel være litt nøyere med bakgrunnen også.. Men ja, har ikke så veldig lyst til å sprenge reven nei for plutselig kan jeg få lyst til å flå den å ta vare på skinnet.. Er 308 jeg skal bruke. Blir nok litt nøyere med skuddplaseringa da ja.. Men en helmantel gjør sikkert jobben den også.

 

Har sett mye på Federal fusion og norma elite men kjenner til en som skyter rev med elite å det blir litt mye søl hvis det blir litt uheldig treff.. 150grain den jaktmatchen vel?

 

Både norma elite og fusion er jo billig men kan fort bli litt mye søl tror jeg :wink:

Får se litt på helmantel da, vil jo helst ha knall å fall når jeg skal skyte men det får man sikkert med jaktmatch også hvis det er et skudd rett i brystet eller i bogen... eller?

Link to comment
Share on other sites

fusion er god nok på elg, bra er den også. elite er bannlyst i de fleste jaktlag pga kjøttødleggelse.

skutt 3 elg med fusion, og greit fornøyd. men uansett er ikke det sammenlignbart i forhold til rev.

oryx på rev i 30-06 blir bare et fælt digert høl på utgangsiden, selv om det er ei god elgkule. har sett det selv.

så ikke bry deg om hvem kuler som ikke ødelegger på elg. de kan ødelegge mye på rev. eller de GJØR det.

 

det med knall og fall effekt er så tilfeldig fra rev til rev med helmantel.

en rev kan legge seg i skuddet, og den andre med akkuratt samme treffet kan løpe nedi hiet og dævva der.

det fins ingen fasit.

 

det eneste som er sikkert under jakt, er at ingenting er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg leser en av disse er det to ting jeg er glad for: 1)-Jeg er en lidenskapelig hjemmelader. 2) Jeg er glad jeg slipper å mengdetrene med kjøpeammo for å bli brukbar med rifle i lys av de prisene som opereres med idag.

 

Når jeg går forbi hyllene med ferdigrullet ammo og ser på prisene er det en ting jeg tenker: Ferdigrullet=rik eller idiot.

Fullpris for 100 jaktmatch koster jo mer enn et lee nybegynnersett mange steder!!!

Link to comment
Share on other sites

anbefaler på det sterkeste, å begynne og lade. hvis du er glad i å eksperimentere (på den sikre siden) så er det yppelig for deg, + at det er billigere i lengden å lade selv.

en kveld du kjeder deg, sett deg i furtebua.

en kveld kjerringa er gæærn. gå i furtebua,

en kveld kjerringa vil se en klisse film, gå i furtebua!

 

ingen kan klandre deg for og være der og spare pe-eng! :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg går forbi hyllene med ferdigrullet ammo og ser på prisene er det en ting jeg tenker: Ferdigrullet=rik eller idiot.

 

:lol: :lol:

 

 

anbefaler på det sterkeste, å begynne og lade. hvis du er glad i å eksperimentere (på den sikre siden) så er det yppelig for deg, + at det er billigere i lengden å lade selv.

en kveld du kjeder deg, sett deg i furtebua.

en kveld kjerringa er gæærn. gå i furtebua,

en kveld kjerringa vil se en klisse film, gå i furtebua!

 

ingen kan klandre deg for og være der og spare pe-eng! :D

 

:D Har meget lyst til å begynne å lade en eller annen gang i framtida, ja. Får jo lada v-max til 308 da å det er jo revmedisin..

Meen, har ikke mulighet til det akkurat ihvertfall, får se iløpet av neste vinter/sommer/høst/til vintern igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

når du begunner å lade selv kan du jo prøve no sånt:

oti1y9.jpg

 

224 v-maks på 85 grain ladet i en sabot til over 1400m/s i ei 308win hylse......man skyter faktisk ei kule fra et mindre kaliber i 30-kalibern din. Går som en laser og kråka er det bare å stappe i puta.

skutt på 75m senter-senter 1 cm på hullene i blinken... du kan glede deg til å begynne å lade selv hehe....

Link to comment
Share on other sites

når du begunner å lade selv kan du jo prøve noe sånt:

 

224 v-maks på 85 grain ladet i en sabot til over 1400m/s i ei 308win hylse......man skyter faktisk ei kule fra et mindre kaliber i 30-kalibern din. Går som en laser og kråka er det bare å stappe i puta.

skutt på 75m senter-senter 1 cm på hullene i blinken... du kan glede deg til å begynne å lade selv hehe....

 

HVA heter denne? den så forferdelig interessant ut!! vil det bli problemer med plast i løpet ved skyting med disse? pris?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Mads.. jeg bruker lapua mega i alle riflene mine. går alltid godt. bruker den til alt fra kråke til elg.(Best på storvilt) Å de er billige.220 kr for ei pakke på 20 stk igjennom skytterlag... :D

 

Ja. Får man lapua scenar til 308 a? Den skal vel være ganske populær.

 

Federal fusion er vel egentlig det jeg har mest lyst på, men med tanke på at det kanskje kan bli litt vel mye søl ved uheldig treff så frister ikke den så veldig.. Samme med norma elite også. Men helmantel må da kunne brukes på rev det også om bakgrunnen er ordentlig sikker?? Den går jo tvers igjennom så reven ruser vel bare rett ut mens det går ei lita stund før reven blør som bare det. Men kan vel sikkert gi knall og fall helmantel også.. Ikke vet jeg :D Jeg vet ihvertfall at Norma Elite'n går godt i ei nesten lik børse til en kompis av meg men det blir jævli mye søl..

Link to comment
Share on other sites

når du begunner å lade selv kan du jo prøve no sånt:

 

HVA heter denne? den så forferdelig interessant ut!! vil det bli problemer med plast i løpet ved skyting med disse? pris?

 

Tidligere het den "accellerator" og du fikk den i 30 30win og de fleste 30-kaliberne. det som var problemet var at de måtte bruke en standardladning på de noe som funket på kanskje2 av 5 rifler. Det ble aldri noen suksess. om man lager spesielle tilpassese ladninger for hver rifle, blir presisjonen bra. Har skutt en del av disse og det later ikke til at det blir no skitt i løpet av de.OG det er nylon.. ikke plast.

Man har faktisk 3 forskjellige rifler med på jakt bare ved å ha 3 typer ammo i lomma. blyspiss, helmantel og sabots.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...