Jump to content

Hvordan praktiseres reglene for utstyrssvikt?


Sauer 150

Utstyrsfeil er skytters ansvar?  

20 members have voted

  1. 1. Utstyrsfeil er skytters ansvar?

    • Ja
      16
    • Nei
      4


Recommended Posts

Siden jeg opplevde en stygg en igår er det greit å høre hvordan det er vanlig at slike situasjoner blir håndtert rundt.

 

Saken var enkel. På en standplass i går fikk jeg en forkiling når første patron skulle inn i kammeret. Standplassleder hadde gitt kommando klar om 10 sekunder. Børsa ble tatt ned og sluttstykket forsøkt lukket bak den aktuelle patronen med det resultatet at skuddet gikk av til ventre for skivestativet. Undertegnede skvatt så rompa nesten lettet fra krakken, men siden Klar kommando ikke var gitt ble den aktuelle hylsa plukket ut med skjev bunn og flat hette og lagt til side, mens en ny ble lagt i. Serien ble skutt som vanlig og etter stans ble standplassleder gjort oppmerksom på at skuddet før klar var fra skive 10. Det ble da opplyst at det da ville bli trukket beste treff i skiva og at jeg måtte levere en protest i sekretæriatet.

 

I laget før var det et tilfelle der en skytter var uheldig og fikk brukket ett tennstennstempel. Der ble det som vanlig gitt mulighet til å utbedre feilen før skytter skjøt videre. Noe som jeg antar er vanlig.

 

Slik jeg har sett det er det 2 prinsipper en kan velge imellom:

 

1: Skytter er ansvarlig for alle feil med våpen og ammunisjon. Funksjonsproblemer kan/må utbedres innen skytetidens utløp for å få tellende skudd. Dette er praksis i NSF og selvfølgelig det som gjelder på jakt.

 

2. Ved funksjonsfeil får skytter fortsette fra den aktuelle standplass nesten umiddelbart om feilen kan fikses der og da. Ved verifisert klikk får skytter skyte på nytt. DFS/NJFF praktiserer så vidt jeg vet det slik.

 

Mitt spørsmål er enkelt - hvordan praktiseres dette/hvilket prinsipp følges der dere skyter?

 

Og bare så det er klartlagt med en gang, dette er ikke noe angrep på den aktuelle standplass leder eller arrangør, kun ett forsøk på å klarlegge hva som er vanlig handlemåte ved funksjonsfeil og hvordan det er vanlig at dette håndteres.

Link to comment
Share on other sites

For å skule til DFS er det vel slik at om du får våpenbrudd ( tennåla knekker osv) får du skyte på nytt.

Om du har rotet det til selv ( necksizset en hylse fra et annet våpen, som står bom fast midt i serien) er det din egen feil, og du får ikke skyte på nytt.

Ved klikk kan patronen byttes i serien, og vises sjefen etterpå.

 

Om du drar av et skudd før ildkommando, feks under ladning skal skivene sjekkes, og du får en ny sjangse. Skyter du rett før ild, skal du trekkes. Jeg vet ikke om man teknisk sett er i ildkommandoen før "klar" men jeg hadde vel forsøkt stoppet kommandoen før "klar" i dette tilfellet.

 

Skjønner ikke helt hvordan et vådeskudd kan være utstyrssvikt men? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg gjerne svart på. Hette var uten merke etter tennstempel - skuddet gikk av når hevarmen var 1-1,5cm fra lukket så jeg antar hylsa har hengt i en del av kammeret. Jeg aner rett og slett ikke - har aldri hatt ligende tilfeller noen gang. En kompis hadde 2 av samme etter hverandre med Norma Diamondline en gang. Rifla ble sendt inn og sjekket, uten at jeg vet flere detaljer rundt det. Hadde rifle liggende i fanget når det smalt så er ganske trygg på at det ikke var noen fingre med leamus som sørget for avtrekk. Skulle til å lade første skuddet som kilte seg, våpenet ble tatt ut av stilling og forsøkt fikset.

 

Skuddet smalt før både Klar og ild i det som i DFS heter lading. I DFS/NJFF ville dette vært sjekke skiver og nytt skudd, men det var ikke det som var saken her.

 

Ønsker kun å høre hvordan reglene blir praktisert rundt omkring

Link to comment
Share on other sites

Klokkene settes i gang på "NÅ" da standplassleder sier "klar om 10 sekunder fra NÅ". ( så går det 10 sekunder, så sier han KLAR, så sier han ILD etter ytterligere 5 sekunder)

Om skuddet smalt mellom NÅ og KLAR ville du i DFS blitt trekt beste skudd. Pluss du hadde mistet det som gikk i vollen, om du ikke hadde ladet opp med ett ekstra etterpå ( som du gjorde)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært standplassleder i det tilfellet ditt Sauer 150, hadde jeg nok ganske sikkert avbrutt komandoen. Grunnen til dette er ganske enkelt at om en skal være sikker på å straffe rett skytter må en ta tak i saken FØR det er skutt 30 skudd mot skivene. Jeg ville derfor spurt hvem som skjøt, og så fort du hadde meldt deg ville jeg undersøkt årsaken til vådeskuddet. Siden det her er snakk om en patron som er avfyrt UTEN merke etter tennålen, ville nok jeg i dette tilfellet kalt dette en godkjent funksjonsfeil og latt deg skyte 3 skudd som alle andre. (Om dette er i henhold til gjellende regleverk er jeg søren ikke sikker på, men som sagt, dette ville vært min reaksjon om jeg fikk den i fanget på Lunner). Denne typen hendelser ER en utfordring for standplassmannskapet uansett hvor godt forberedt en stiller.

Link to comment
Share on other sites

det er jo selvsagt lading når dette her skjer,pipa skal peke i sikker rettning. ville nok avbrutt ildkomando og sjekka at ingenting har skjedd.og ikke minst jeg ville selvsagt vite hvem det gjelder. og hadde konkludert med at det ikke er gjort i hensikt og gitt skytter en ny mulighet.men ikke lett om det er en standplassleder som er usikker eller skytter som er veldig uenig i avgjørelsen.vi som skyttere må og tenke på at vi er avhengi av og få med frivillige for og få avvikklet et stevne.jeg sier ikke at det har skjedd i denne saken så det er sagt..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt vesentlig å vite om skuddet kom før eller etter "klar om ti sekunder fra nå" ( med vekt på NÅ)

 

Jeg hadde vel også stanset skytingen, men om vedkommende skulle fått ladet opp på nytt, måtte jeg tenkt/ forhørt meg litt på. Det er vel egentlig ikke riktig å gi vedkommende ny sjangse om skuddet kom innenfor kommandoen. Det er jo fristende å være grei, men det kan jo bli galt å ikke følge reglene også i forhold til andre skyttere...

 

Som en kommentar til Kammerherren: Om en rifle presterer å sette av et skudd uten å sette merke etter tennåla, hadde jeg nok heller ilagt skyteforbud momentant med tanke på liv og helse...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt jeg ønsker på ingen måte å si noe som helst negativt om standplassleder som håndterte dette på beste mulige måte der og da. Siden det var flere standplasser i samme området hadde han ikke lagt merke til smellet siden det smalt ganske friskt på alle kanter. Var mye folk ute å hygget seg med smelljerna sine. :D

Bare så det er sagt var tonen både nå og da ganske så gemyttelig - siden ingen av de involverte egentlig visste hva som var/er reglene i slike tilfeller. I ettertid viser det seg at det ikke er regler som omhandler slikt i det hele tatt hos den aktuelle arrangøren.

 

At slike situasjoner er en utfordring tror jeg på siden jeg har vært med noen år og har aldri vært borti eller hørt om andre tilfeller av tilsvarende utenom de 2 til kompisen og er også grunnen til at jeg stiller spørsmålet i et åpent forum.

 

Så det er kun prinsippet jeg er ute etter å få input på. I NSF er alle feil uansett type skytters ansvar. I DFS/NJFF er det ikke like svart/hvit. Jeg personlig synes jaktfelt skal ha ett regelverk slik virkeligheten på jakt er. Tar rifla kvelden, klikker en patron/kikkerten dugger osv er det surt - ny dag imorgen. Skytter er ansvarlig for at det er riktig antall skudd innenfor angitt tid i alle skiver. Og skudd utenom angitt skytetid trekkes med beste skudd. Men prinsippet slik det er bekrevet over må da gjelde alle skyttere og alle situasjoner. Mye enklere å forholde seg til og mye enklere å håndheve.

 

Når det gjelder rifla er den allerede plukket ned i gryn for å forsøke å finne ut hva i helvete som skjedde. Jeg skjeler til patronen som problemet ikke rifla, men det blir nok sjekket en del teorier før den blir satt sammen igjen. Rimelig lite lysten på en repetisjon av den opplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Som en kommentar til Kammerherren: Om en rifle presterer å sette av et skudd uten å sette merke etter tennåla, hadde jeg nok heller ilagt skyteforbud momentant med tanke på liv og helse...

 

Nå er ikke jeg kyndig fagmann på området, så jeg skal ikke si det ene eller andre om hva som er mulig og ikke, men jeg gjentok bare hva skytter sa tidligere i tråden. Dette skrev Sauer 150: Det skulle jeg gjerne svart på. Hette var uten merke etter tennstempel - skuddet gikk av når hevarmen var 1-1,5cm fra lukket så jeg antar hylsa har hengt i en del av kammeret. Jeg aner rett og slett ikke - har aldri hatt ligende tilfeller noen gang. :D

 

Når det gjelder tekniske feil så bør det være rom for å få fortsette uten straff om våpenet svikter. Tradisjonelle vådeskudd der syltelabbene ramler borti avtrekker er selvsagt noe helt annet!

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen som henviser til DFS, men som tydeligvis ikke har lest skytereglementet. Det sier følgende (og er bindende for all skyting i DFS):

8.138 Skyting før «ILD»

For den som skyter mellom «KLAR» og «ILD» eller etter «STANS» eller fløytesignal trekkes tilsvarende av de de beste treff. I de tilfeller baneskyting skjer på elektroniske skiver som avleser skuddverdien i nummerert rekkefølge, skal den eksakte verdien av skuddet avfyrt før «ILD» og etter «STANS», trekkes. Hvis det ikke kan påvises hvem som har skutt for tidlig, skal skytingen straks stanses, skivene tas ned og klistres, uten anvisning.

Skyting iverksettes på nytt.

Skyting før "klar" skal altså føre til at kommandoen blir avbrutt. Hvorvidt en har sagt "NÅ" eller ikke, har ingenting med saken å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen som henviser til DFS, men som tydeligvis ikke har lest skytereglementet.

 

Oops :oops:

Godt ikke alle bare synser :oops: Bør vel lese meg opp litt siden jeg blir utkommandert som standplassleder hvert år...

 

Er ellers veldig spent på dette med rifla, særlig siden det hadde skjedd før. Var det samme merke?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er på en måte litt uenig med Jegermeistern her. (kanskje fordi han malte på ei skive som jeg så skulle flytte i dag :lol: ) Det er mulig jeg er på bærtur nå for regelverket er som han viste til. men slik jeg forstår det, så sies KLAR bare en gang, og det er 5sek før ild. Når en sier "jeg sier klar om 10sek fra NÅ!" så er det et forvarsel slik som jeg ser det. Om et skudd går av i de 10sek som går mellom "klar om ti sekunder fra NÅ" og "KLAR" tror jeg at jeg ville stanset serien om jeg var standplassleder. Men i dette tilfellet hvor en skytter sier etter at serien var skutt at han avfyrte et skudd utenom serien så tror jeg nok at jeg ville tenkt på det som et skudd for mye, altså trekkes beste skuddet.

Men litt tricky den der. om jeg avfyrer et skudd, (med eller uten vilje) i tiden før KLAR , som er det som regelverket (i DFS)sier noe om, er det da forskjell på om det skuddet kommer 5 sek før KLAR eller 30sek før KLAR. ikke sikker på hva jeg skal mene der .. nå ble jeg tankefull. (eneste måten jeg kan bli full på denne lørdagskvelden når jeg har vakt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Hva med å rekke hånda i været og rope "Funksjonsfeil!"? Dette ville iallefall gjort at du mest sannsynlig hadde fått avbrutt kommandoen og fått forklart hva som skjedde før skyting forstatte.

Hvordan dette er ifølge reglene vet jeg ikke, men jeg hadde gjort et forsøk iallefall!

Link to comment
Share on other sites

5 sek før KLAR eller 30sek før KLAR. ikke sikker på hva jeg skal mene der

 

Siden det refereres til DFS postet jegermeisteren fra skytterboka og det spiller ingen rolle hvor lenge før KLAR skuddet går av.Skudd mellom KLAR og ILD skal derimot trekkes beste skudd.

Siden denne tråden ligger under feltskyting,Skal det i DFS brukes ferdigstilling.Det betyr at våpenet skal være ladd og sikkret,skytteren skal ha fullt grep om kolbehalsen til ild kommanderes.Da ellimineres jo problemer som hylser som ikke passer,forkjiling,pølsefingere som kommer borti avtrekker osv.

I DFS er det kun brudd i våpendel som gir rett til omskyting.

Link to comment
Share on other sites

jo, men et skudd som da går av før jeg kommer dit at jeg ligger i ferdigstilling med våpenet ladd og sikret hva er det ? om det blir oppdaget før serien settes i gang må vel skivene sjekkes og klistres mens skytter blir sjekket fort om hva som har hendt. Men om jeg som skytter etterpå gjør oppmerksom på at jeg skjøt et skudd i vollen før serien starter, da blir jeg vel trukket beste treff. siden jeg jo kunne utnyttet en slik mulighet til å rette opp et dårlig skudd . er kanskje noen som har gjort nettopp det. merket at skuddet gikk åt skogen og så lagt inn et ekstra skudd . uten at jeg på noen måte tror trådstarter gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Skudd avfyrt mellom ”Klar om 10 sekunder fra

nå” og ”Klar” regnes som et hendelig uhell. I slike

tilfeller stoppes kommandoen umiddelbart ved at

standplassleder roper ”Stans”, våpen visiteres ved

behov, skivene klistres/nullstilles, før serien starter

på nytt. Dette får ingen konsekvenser for skytteren

som skjøt for tidlig.

 

Hentet fra "skytterboka"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...