Jump to content

Langhold og Jakt??


KiloRomeo

Recommended Posts

Jeg skal selge riflen jeg har i dag og kjøpe noe som er mer egnet til langhold. Skulle gjerne hatt noe som kan kombineres med jakt! Evt bytte mellom to forskjellige skjefter. Noen som har erfaringer og tanker å dele med meg?

Skal selge en .460 Weatherby Mag. og ikke bestemt meg for nytt kaliber enda....

Link to comment
Share on other sites

Hva slags jakt er det du skal bruke den til da? Min første tanke var en hvilken som helst presis og god jaktrifle som du får kjøpt et "langholdsskjefte" til. Et av de gode skjeftene til McMillan for eksempel... er det ikke et som heter A5?

 

Jo her er det:a-5_lg.jpghttp://www.mcmfamily.com/mcmillan-stocks-tactical-stock-list.php#a5

 

Hva med en Sako 75/85 i et McMillan A-5 skjefte?

Link to comment
Share on other sites

I og med at du tydeligvis ikke er redd for rekyl mtp at forrige rifle er i 460 Wby,så vil jeg anbefale deg å tenke på 338 Lapua mag.

Meget artig kaliber.

 

Bruker selv en Sako Trg 42 til posteringsjakt.

Er meget fornøyd med presisjon og skuddtegn på vilt.

Lader 250 grs Scenar til trening og 250 grs Nosler Accubond til jakt.

Samme treffpunkt og utgangshastighet,samt mye lik BC gjør at disse holder følge med hverandre langt ut.

 

Men nå skriver du ikke noe om evt vektbegrensninger på riflen,og en Trg er jo ikke akkurat en jaktrifle for bevegelig jakt.

Evt et cusombygg hadde vært noe for deg?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Takk skal du ha.

 

Var å skjøt i dag med min nye Blaser Tactical 2 som er laget for militær/forsvar og politi med løp i 338 lapua og rifle stigning 1-8. Denne skal vist vere beregnet for 300gr kuler. Siden eg ikke hadde det og at den gikk hull i hull med lapua scenar fabrikk ammo, hadde eg håpet den gikk bra med 250gr nosler accubond.

Men slik gikk det ikke. Ladde opp 40 patroner med forsjellige krutt ladninger og forsjellige patron lengder i engangskutte lapua hylser.

 

På 100m, klarte eg ikke bedre en ca 20mm samlinger uansett hvor godt eg lå.

 

Kan det kanskje vere at kula ikke går godt i denne?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Husk at det mange steder i Afrika er krav om minst 9.5mm, dvs .375.kal.,

375 H&H Mag er afrika kaliberet fremfor noen! God effekt, bruk velprøvde kuler, meget presist også. kan få billig og godt våpen, Brno mod 602 som har meget god pipe.

Skal du drive langthold og ha kraft er 338 Lapua mag sannsynligvis blant de aller beste, men du må også ha litt løpslengde for å utnytte potensialet maksimalt, nytter ikke med noe skranglete Blaser greier!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...