Jump to content

Sprengt marlin 30-30


KviteKrist

Recommended Posts

Marlin 30-30

30 grains of n37 instead of N 135

failure on first round.

"n37"???

Mener du her hagle/pistol-kruttet VV 3N37?

Omgang med flere forskjellige kruttyper krever NØYAKTIGHET i alle sammenhenger, også når det omtales her.... :(

http://www.vihtavuori-lapua.com/3n37-1lb-p-196.html

 

"NOE" forskjell i brennhastighet der, ja. :shock:

 

Hvordan gikk det med prøveskytings-teknikeren? Forhåpentligvis med alle fingre og øyne i behold?

 

Etter bildene å dømme er våpenet ferdig "destruert" og kan vel slettes fra våpenkortet?

Kan du fortelle litt om videre gang i saken, i forhold til våpenkontoret etc.?

Link to comment
Share on other sites

Da får vi bare håpe at alt gikk bra med skytter og eventuelle andre på banen.

Hjemmeladning innebærer et ikke ubetydelig ansvar, både subjektivt og objektivt.

 

Var på en skytebane en gang, hvor en kar trolig hadde hjemmeladet dobbelt i en patron i .38 Special til en S&W Masterpiece. Det gikk dårlig med revolverens tønne og topstrap, men bra med skytter og andre på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med bildene å gjera .Ville ikkje blitt sett levande med ei bøylerifle med pistolgrep :mrgreen:

 

Det er lånt fra eit anna forum.

 

Skulle jo gjerne likt å vist korleis det gikk med skytter, for det er relativt spektakulært. Det som imponerer er vel at sluttstykket har holdt seg på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med bildene å gjera .Ville ikkje blitt sett levande med ei bøylerifle med pistolgrep :mrgreen:

Neivel? Det var da svært til aversjon...

Både Marlin og andre har vel slike ting i sortimentet.

Selv har jeg bare håndtert Winchester 94, uten pistolgrep.

Hvori ligger ulempen med pistolgrep på en bøylerepeter?

 

(Gjalring?)

Link to comment
Share on other sites

Det som imponerer er vel at sluttstykket har holdt seg på plass.

 

Tja, hvor skulle sluttstykket ta veien da?

 

I motsetning til f.eks. Winchesters gamle system med låsing i et lenkeledd, så har Marlin basert seg på en positiv låsing med en vertikalt bevegelig låseblokk som går i inngrep med bakenden på sluttstykket.

Med mindre sluttstykket fragmenterer eller mekanismen revner i overkant slik at sluttstykket tipper oppover vil du i de fleste tilfeller finne at sluttstykket på en Marlin holder seg på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, på bildet ser man tydelig at mekanismen har revnet i overkant, men ikke slik at sluttstykket tipper oppover.

Tenkte mer på et havari der toppen på mekanismen blåser av eller sprekken er så stor at hele sluttstykket uhindret blir blåst opp gjennom den.

I dette, og de fleste normale, tilfelle så har det kun åpnet seg en sprekk som vil ventilere ut trykket uten at sluttstykket befeger seg nevneverdig ut av posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Klar over mekanismen til marlin, men i dette tilfellet er eg positivt overaska. Når kassen revner på langs så er det lite som hoder igjen låseblokka slik eg ser det. Mulig det er godstykkelsen fra tangen og framover som har redda dette.

 

positivt er det jo forsåvidt uansett. Trynet er verdt meir en ei hand.

Link to comment
Share on other sites

Åhh dæven døtte :shock:

 

Jaja godt han brukte en Marlin og ikke en M94 med den ladninga det hadde blitt værre for skytter :oops:

 

Marlinen selv om det er bøylerifler er utrolig solide våpen, det viser jo dette bilde godt. Ja tenker han er mere forsiktig med hjemmelading etter dette og håper alt gikk bra med skytteren selv om fingrene kan ha ligget vell tett inntil ting som har gått i oppløsning :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Heisann.

 

 

Den Marlin 30-30 var en forbasket fin rifle å skyte med. Brukte kun kornet og hadde veldig fine samlinger på 100 meeters hold.

Er svaksynt på høyre øye, så jeg skyter links. Hvis du ser på første bilde selve rifla , så ser du et bruddstykk av hvor eksplosjonen skjedde. Den delen havnet på andre siden (venstre) av skytterbana når ulykka skjedde. Nervene i høyre hånd fikk sjokk og hadde ikke følelser i håndflata en god stund etterpå. Håndflata mi var vel to håndflater unna hvor selve explosjonen skjedde. Hva som var vondt var da jeg var hos legen og fikk no' sånn steriliseringsguffe på hånda.

 

Per dags dato så ligger delene hos en våpensmed på østlandet, og hans plan var å legge den i et glassmont'er eller å fremvise den på en annen måte i butikken sin.

Han spekulerte i at kraften lå mellom 200 000 - 250 000 PSI og den rifla der skulle takle ca 1/10.

 

Når trykket er så stort, så klarte rett og slett ikke gassen å bli pumpet ut i takt med kula når intensiteten av kruttet var så høy. Det er vanskelig å se det på bilde, men du ser der hvor selve kula blir trykt inn i rifla slik at den expanderte som igjen gjorde pipa fullstendig tett, og det er akkurat der en stor del av selve pipa blir revet løs - på venstreside, noe som skjøt delen som en prosjektil på andre siden av skytterbana.

 

Det kan jo også nevnes at magasinet hadde ei patron som var delt i to, helt på midten.

Hadde med en kompis som satt på andre siden med kikkert, og han kom fullstendig uskadet ifra hendelsen.

 

Kruttet var forvekslet til en 9mm High-power.

 

Bildet ble opplastet av en våpensmed i Arizona som jeg traff på IRC i 2009 (tror jeg)

 

Avslutningsvis kan det jo nevnes at det var en opplevelse unikt noe annet i livet. Det ene øyeblikket sikter jeg bullseyen på 100-meter, så andre øyeblikket står jeg måpende med pipa i høyre hånda, og kolben i venstre hånda. Våpenet ble godkjent som destruert av børsemakern og har ikke hørt noe ifra hverken politi eller våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...