Jump to content

J.Stevens 25-20


Tesla32

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til en enkelskuddrifle i kal 25-20? Patronen er vist svartkrutt og skal lades med 20grain(derav 20 i betegnelsen) patronen kalles 25-20 single shot og må ikke forveksles med 25.20 WCF som er kortere. Har kommet over en slik børse og vurderer å kjøpe den. bøylemekanisme og den oser av sjarm :D løpet kunne nok ha vært pusset bedre av forrige eier men men. den har lett brunlig farge over blåneringen( kan vel kalles rust, men det er så lite at jeg mener det skal kunne pusset opp men di rette remedier.

er det noe vits i å pusset ned hele finnishen og kaldblånere selv? syns det tar bort litt av sjarmen og rifla er ikke da 100% original lengre. Her vil jeg gjerne høre hva dere Kammerater mener om denne rifla.

Og ja: jeg er interissert i ammunisjon til denna. har funnet hylser og kuler til hjemmelading, men du verden det koster. så om noen har en eske patroner jeg kan teste denne med er jeg en lykkelig mann :D

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd diverse i håp om å få løpet skytbart igjenn. men ser ut som jeg skal få slite for å få løpet nogenlunde. er jo kaliber .25(257") og ikke store pipa å kjøre børster igjennom. tanken har slått meg å få borret ut gammelpipa(20mmtykk) og limt inn ny pipe og kamre den. men da er det jo et nybygg/resturering som da gjør børsa regpliktig? innvendig er pipa som andre rustbefengte piper. noen partier er sånn passe ok, andre igjenn ser man tydelig rillene blant svartflekkene og ett par plasser er det bare sort og fullt av pitring. er det noen våpendoktorer der ute som vet å berge en slik pipe? kan man feks. få kjørt igjennom ett skjer i 257" og dermed fjerne den verste rusten? noen som har forslag.

kom omså med forslag på pm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har gravrust i løpet, ville jeg ikke gitt opp løpet før jeg hadde prøvd det. Blykuler i moderate hastigheter kan prestere tilfredstillende i særdeles rufsete løp. Så lenge det ikke går utover sikkerheten, bør du prøve noen skudd. Om ikke annet blir løpet lettere å pusse reint etter noen salver.

Link to comment
Share on other sites

Hm. skal høre med han på svartkrutt.net ja. Olav Nisi/Snapphane her inne tar ned til 7mm. om ikke ville jeg ringt han ja. har en jobb hos han allerede :) ser ut for at løpet må blåses rent med krutt ja :D leste forøvrig at denne rifla ikke liker spreke ladninger. ikke spesielt sterk kasse. dette lest på et amerikansk forum. må vel skaffe meg diesett og noen hylser da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...