Jump to content

MAE - heldemper lyddemper


lartid

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har erfaring med MAE-moderator. Ser at det et firma på newzeeland som har slike dempere som strekker seg helt bakt til låsekassa. Hvordan demper en slik sak rekyl og lyd i forholdt til tradisjonelle dempere som f.eks A-tec maxim. hva ligger den på i pris, vekt, montering, ulemper/fordeler sett ut i fra erfaringer og ikke fra produsentens hjemmeside. finnes det norske forhandlere eller kan den importeres problemfritt.

Har tenkt å kjøpe en Tikka T3 lite. i kal. 308. og montere kuriositeten der.

 

http://mae.co.nz/" target="_blank" target="_blank

Lars

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det vi kaller for "heldempet" rifle det der. Regner med det er samme prinsipp. De heldempa riflene jeg har hørt i aksjon har vært ekstremt stille ivertfall. Ikke noen erfaring på feltet førøvrig..hvis du endrer tråd-tittel til "MAE-heldemper" så kanskje du får "vekket" noen med erfaring på området. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo kult ut, men det skulle forundre meg om den gir noe bedre demping enn en A-Tec/Hausken demper. Heldemping er tydeligvis noe som fenger, men i salongrifler har jeg til gode å merke forskjell som forsvarer en så omfattende modifisering som heldemping krever. Gode skrupådempere(f.eks. A-Tec) i 22 gir like god demping som kompisene sine heldempede salongrifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i årevis hatt en 10/22 med god tradisjonell demper. Børsa blir lang som et vondt år, men demper fint og presisjonen er god. Fikk prøve en tilsvarende heldempet for litt tid siden, og det er en helt annen ting å håndtere ja..

I og med at jeg aldri jakter uten demper på .22en ser jeg helt klart fordelene med en integrert demper. Kortere våpen, skygger mindre i kikkerten, langt mindre mulighet for å daske demperen borti et eller annet ..

Hadde bare ALM vunnet i retten så.. Men de har jo anket. Krysser alt for at de skal vinne frem.

Link to comment
Share on other sites

Joda det er vel noe i det. Man kan oppnå det samme med å fjerne noen av modulene i modulbaserte dempere på jakt, man får noe lavere demping som pris for kortere lengde foran munningen. En heldemper har bare en fordel så lenge ekspansjonskammeret bak munningen er mer effektivt enn ekspansjonkammeret på teleskopiske "normaldempere". Ellers er det volumet foran munningen som tellers. Siden min erfaring med heldempere begrenser seg til 4 stk salongrifler i nær bekjentskapskrets så kan jeg ikke si mye om effekt og brukbarhet på heldempede høyhastighetsrifler.

Min salong med demper var marginalt lengre enn de heldempede fordi delen som stakk ut foran munningen var omlag like lang som min løse demper. Jeg hadde litt lengre løp enn de heldempede og dermed ble totallengden lengre på mitt våpen.

Jeg har litt problemer med å se at heldempede rifler er så fryktelig mye bedre enn rifler som dempes med skrupå dempere, men om jeg får bedre tid en gang så kunne jeg tenke meg å lage en heldempet rifle for å se hva man kan oppnå. Et Sauerløp til en 200 STR eller 202 er et fint og lett tilgjengelig testobjekt. Man trenger i utgangspunktet ikke forskjefte til testen før det er blitt et brukbart resultat av designet så diameteren på heldemperen er ikke et problem for en test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...