Jump to content

Arv av rifle (affeksjon)


trakk

Recommended Posts

Hei.

 

Mottok for noen dager siden brev fra politiet om at jeg måtte selge/destruere/plombere/søke om affeksjon på

et våpen jeg helt hadde glemt at vi hadde liggende. Våpenet tilhørte min bestefar.

Etter noen timers leting fant jeg våpenet. Våpenet er en Krag-Jørgensen rifle.

Jeg har ikke noe våpentillatelse, men har heller ikke lyst til å plombere våpenet. Jeg ønsker derfor å søke om å få det på affeksjon.

 

Har skjønt såpass mye at jeg da må skaffe meg et FG-godkjent våpenskap, og at våpenet ikke kan oppbevares i fritidsbolig. Har egentlig ikke plass til et stort våpenskap hjemme, så tenker bare å ta av en vital del og skaffe meg et lite FG-godkjent skap å ha den i. Er det da mulig at jeg oppbevarer selve våpenet i fritidsboligen/hytta? om jeg har den vitale delen hjemme i skap?

 

Skjønner heller ikke hvordan jeg skal fylle ut den søknaden. Finner ikke noen rute for å krysse av for affeksjon. Er det i feltet om bruksområde jeg skal skrive arv? Vet heller ikke noe om pipelengden på våpenet. Har lest at Krag-Jørgensen-våpenene også finnes i karabin, men vet ikke om mitt er det.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Skriv også at du søker om våpen på affeksjon. Affeksjon betyr for øvrig at du ikke får lov å skyte med det. Det betyr også at det ikke kommer inn under den berømte "våpengarderoben" på inntil seks våpen.

 

Mener bestemt å ha hørt at du kun trenger å ha vital del i våpenskap, som feks sluttstykket, men skal ikke synse for mye om dette. Spør politiet om det.

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min har også en banekrag hun har arvet. Jeg sier at hun bare kan levere den inn. Vanskelig å selge og uten interresse for meg. Jeg har allerede skapet fullt. Hun har skifteattest fra bestemor til seg, men ingen fra våpeneier til bestemora.

 

Hun bekymrer seg for at hun har våpnet uten tillatelse, og for om hun han få seg en smekk for ikke å ha levert den inn før. Jeg sier at hun kan ta det med ro, og at politiet ikke er så vanskelige at de lager bråk i og med at den blir innlevert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så må du ha hele våpenet i et våpenskap

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

Link to comment
Share on other sites

Inntil videre forholder jeg meg til våpenforskriften :wink:

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare legge til at Sluttstykke IKKE er en vital del

 

Ref.

 

Politiets siste rundskriv.

 

jeg vil gjerne også se dette rundskrivet, så en link ville vært fint. Om dette er riktig, betyr det at Safehouse fra Raufoss er ubrukelige til rifler, siden sluttstykke er eneste del man får plass til

Link to comment
Share on other sites

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke.........................

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare legge til at Sluttstykke IKKE er en vital del

 

Ref.

 

Politiets siste rundskriv.

 

Dette bør tas med i betraktning.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Under hvilket punkt? Jeg regner med du sikter til rundskriv 2009/009.

P.s. Rundskriv er ikke over forskrift, som ikke er over lov.

 

For den som lurer på hva som står i nevnte rundsriv, sjekk signaturen min. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare legge til at Sluttstykke IKKE er en vital del

 

Ref.

 

Politiets siste rundskriv.

 

Dette bør tas med i betraktning.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

hva er i såfall vital del av våpenet?`altså en del som kan taes av for å uskadeligjøre våpenet?

 

tror nok at du har mistforstått noe...

 

Men ellers!

 

Så kan jeg anbefale trådstarter Raufoss safehouse. men mer enn det kan jeg ikke si, da jeg er forhandler av de:) (uten å gjøre dette til en salgs tråd)

Link to comment
Share on other sites

Heisann her ble det futt and fart ja. :D

 

For en tid tilbake 4 mnd. snakket jeg med en Politimann i Forvaltning ang. importering av Ikke regpliktige våpendeler

og han satt og leste opp dette for meg på tlf. og konkluderte med at sluttstykke hadde på merkelig vis falt ut som vital del

og IKKE lenger er registreringspliktig.

 

Jeg ble litt paff og det ble han jeg snakket med også og han sa at dette måtte meldes bakover i hans rekker fordi her hadde ting blitt feil.

 

Sluttstykke er i fritt salg i Norge og dvs. at når noen stjeler våpenet ditt uten sluttstykke så kan dette gjøres opperativt uten noe mere mas enn en

bestilling til Midway.

 

Teroretisk nå så må vi ha pipa i baklomma når våpenet ligger i bilen og vi skal handle før vi drar til fjells.

 

Jeg har ikke lest dette skrivet selv, men det ble lest høyt for meg på tlf og reaksjonen var så kraftig at jeg velger og ta dette for god fisk.

 

At/om slutstykke kan regnes som vital, eller muligens opperativ del under transport er jeg ikke sikker på enda, men det virker ikke lovende.

 

 

Lagring av sluttstykke i safen og rifla på veggen i disse dager gjør bare at det blir litt mere mikk for en tjuvrad før det nyrappa våpenet er opperativt.

 

Jeg håper virkelig at min informant på Forvaltning i Oslo tok feil fordi jeg synes hele saken virker jæ...... merkelig og skaper mere problemer enn fordeler.

 

 

Regpliktig del på rifle er :Låskasse og løp i skrivende stund såvidt meg bekjent.

 

Om regpliktig del og vital del er det samme er jeg faktisk litt usikker på i skrivende stund etter dette.

 

Jeg ringte Midway etter denne tlf og de sa at sluttstykker selges fritt fra dem her i Norge.

 

Skulle noen ønske og diskutere dette med meg inngående på tlf så er nr mitt 93432147 så det er bare og slå på tråden.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som at diskusjonen koker ned til:

 

Er Vital del og Regpliktig del det samme?

 

Jeg har også funnet at sluttstykke regnes som vital del, men ideen om at man skal ha et ledd ved tyveri som innebefatter

at det må en søkbar del til for og få våpenet komplett igjen faller jo helt bort med fritt salg av sluttstykker :shock:

 

 

Jeg må bare nok en gang presisere at jeg HÅPER jeg tar feil her, men sluttstykker er i fritt salg i Norge og her er det en merkelig logikk et sted

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

 

Dette er det nærmeste jeg kommer noen. doc og her er ikke glidestykke nevn selv om paragrafen referer til dette.

 

Ut i fra den den doc. jeg finner her på nett så er:

 

Sluttstykke Vital del, men ikke regpliktig i skrivende stund

 

 

Dette betyr at mitt utsagn om at det ikke er vital del er FEIL og den tar jeg uten problemer.

 

Men jeg finner ikke noe i forskriften eller våpenloven hva intensjonen med deling av våpen for sikker lagring er ment som.

 

 

Kan virke på meg som sikker lagring av våpen betyr at det ikke skal kunne gjøres opperativt i løpet av sekunder,men skal ta den tiden

det tar og anskaffe et sluttstykke.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

 

 

:

Link to comment
Share on other sites

Da fyller jeg nok ut søknaden og sender den i løpet av vinterferien.

 

Billigste våpenskapet jeg har funnet hittil for vital del er på safesenteret.no

http://www.safesenteret.no/detail_kategori_04.asp

Ser at skapet veier 40 kg så da blir det vel en god del i fraktkostnader.

Ser også at safehouse.no har en forhandler i mitt nærområde så jeg kan vel stikke innom der istedenfor.

Synes nå egentlig at over 2000 kroner for et lite skap er vel mye, men jeg må jo ha et...

 

Vet jo heller ikke hvordan man fjerner det der sluttstykket, men jeg får vel prøve meg frem i løpet av vinterferien. :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke Vital del, men ikke regpliktig i skrivende stund

Og det får ein endeleg håpe at det forblir. Ingen grunn til å gi dei fleire gode idear. Før var alle sluttstykke i fritt sal, men så blei det innført lisensplikt for halvautopistolar av ein eller annan merkeleg grunn. Viss eg ikkje minnest feil, så sto det i VJ at dette var pga. Hämmerli SP20 av alle ting, men årsaken hugsar eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...