Jump to content

CARL ZEISS Conquest 3-9x50, Noen som har erfaring med denne


erik Buås

Recommended Posts

Hadde jeg vært på jakt etter kikkertsikte akkurat nå, hadde jeg sett på kikkertene jakt&friluft legger ut på finn nå. Mange flotte og gode skumringskikkerter til en meget hyggelig pris. Både Swaro. og Schmidt&Bender. Conquest er litt ut føler jeg. Men for all del, det kan nok greie seg.

Link to comment
Share on other sites

Føleri skal en ikke bry seg så mye om,og hva som er mest "Ut" og "in" av et nytt sikte eller en scmidt&bender fra 80/90-tallet skal jeg vel heller ikke si så mye om..... Poenget er at conquesten er et bra sikte for allround-bruk. Fin optikk som ikke står tilbake for noe en kan sammenligne det med. :)

 

Var faktisk på banen idag for å finne noen god-ladninger i ei børse til en kollega av meg. Den var utstyrt med en meopta meostar R1 3-10x56. Slet faktisk med å få justert den skarp nok til å se hullene i skiva på 100 mtr på 12 x forstørrelse :shock: ...fram med mi ega børse med conquest på 9 ganger forstørrelse....hullene kom fram knivskarpt!! Dette overraska meg da jeg har hørt så mange si at meostar er bedre enn Zeiss conquest.....mulig meoptan var et mandags-sikte,,har ikke kikka gjennom flere meostar så skal ikke tirre på meg folk her nei,,men conquesten er meget god for prisen! :D

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig bra ut :sarcasm: ser dem har livstids garanti så då er det vel ganske så bra kvalitet like vel da :sarcasm: ser opptikken er fra Tyskland og huset fra USA men litt kvalitet må det jo være da. har bygd om en M98 som jeg skal ha den på og med 18 hunder ute i hundegården så har jeg ikke råd til noe luksus :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med CARL ZEISS Conquest 3-9x50, ser denne er ganske så billig men like vell har livstids garanti :sarcasm:

Har en slik i 3-9x40 liggende som jeg har testet litt opp mot andre kikkerter i det siste. Dersom du ikke skal bruke den noe særlig i skumring ville jeg gått for x40-varianten ettersom den er noe nettere og kan monteres lavere; dermed enklere å få bra kinnkontakt med mindre du har meget høy/justerbar kolbe.

 

Til allround-jakt der du ikke trenger det beste i "ytterkant" av bruksområdene (skumring, store lyskontraster etc.) tror jeg Conquesten er et fint valg dersom du får den til en bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Har en 3-9x40 som eg bruker på ettersøksbørssa mi og som fungerer perfekt.

Men hadde en annen 3-9x40 på likt med denne som eg ikke var fornøyd med, den var annenledes å se gjennom og ble aldri fornøyd, derfor ble den videre solgt.

 

Det viser at det kan vere forsjell på samme typen sikte fra conquest. Kan vere pga, det er flere forsjellige fabrikker i usa som har laget de og det har ikke samme krav til produksjonen som i feks tyskland.

 

I forhold til prisen, så er det et kjempe sikte, så ser siktet bra ut, så er det bare å gå for det.

Men zeiss 2,5-10x50 koster bare 6000kr hos xxl, så eg mener du må få den conquesten ganske billigt for å heller ta den.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

så du mener conquest er hakke dårligere på skumrings jakt ? er det stor forskjell da ?
Ja, jeg mener det er merkbar forskjell. Men det er nesten umulig å kvantifisere hvor stor forskjellen er. Det er helt sikkert mange som kunne jaktet et langt liv i skumring med en Conquest uten å oppleve noe problem; det er jo oftest først ved direkte sammenligning (eller iaf ved egne erfaringer) med noe som er bedre at "problemet" oppstår.

 

Mye avhenger jo av hva man har råd med også. Det selges jo en del Conquester av ulik type til rundt/under 3000,- (brukt iaf) og dersom det er hva man har råd til er det jo mange gange bedre enn å ikke jakte fordi man ikke har råd til en Classic (eller Victory).

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder optikk hender det noen ganger at man blir overrasket. Se på dette som en digresjon. Jeg har sammenlignet ett par Sightron s3 med ett par Nightforce BR og rent optisk sett taper Nightforcen hver gang! Dette ble i alle fall jeg overrasket over men det er ikke tvil! Sightronen er og blir klarere og oppløsningen og kontrasten virker bedre, det er i alle fall lettere å se hull i sorten på 100m og utover under dårlige forhold.

 

Da det gjelder Conquest så har jeg utelukkende positive erfaringer og mener at du her får veldig mye optikk for pengene. Jeg har hatt min i snart 10 år og det er lenge til meg å være!

Link to comment
Share on other sites

Duralyt skal vel være hakket kvassere.

 

Jeg kjøpte Conquest 3-9x50en for noen år siden, og er ekstremt fornøyd! hele kikkerten er veldig kompakt, robust, lett og fin med skarp og fin optikk. Repeterbare klikk som enkelt nullstilles, deilig med retikkel nr 4 til det meste av norsk jakt og for min del veldig tilfredsstillende skumringsegenskaper. Optikken lages på den samme fabrikken som de andre modellene, men sendes til USA for montering.

 

Ulempen er vel 1" rør og 1/4" klikk, men det er ingen stor sak faktisk. Til 4690,- på sportsbutikken.no er det god verdi for penga, det er sikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt et veldig kort bekjentskap med en conquest 3-9*40, den hadde feil på høydejusteringa så jeg

reklamerte på den og fikk tak i et zeiss duralyt sikte istedet, duralytn er jeg svært godt fornøyd med.

Apropo garanti, var det ikke conquestn zeiss norge ikke ville ha noe med å gjøre ? er vist flere som

har hat lit problemer med å få reklamasjon. Handler du hos sportsbutikken så får du reklamasjon vis det

er trøbbel med sikte, fikk det utn spørsmål jeg ihvertfall. Ser det er spurt om forskjellen mellom duralyt

og conquest, duralyt har kun retikkel 6 og har cm klikk + at duralyt er laget i tyskland og har 30mm rør mens conquest

er laget i usa å har 1toms rør, syns selv duralyt er hakket vasere opptisk en conquest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...