Jump to content

Tollekniv i gave -trenger tips:)


sis

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en tollekniv i "morgengave" til min kommende husbond. Vi har ikke allverdens budsjett, men jeg ville gjerne hatt en litt fin kniv, da. Jeg bor i Bergensområdet. Har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette?

 

På forhånd takk :D

 

-sis

Link to comment
Share on other sites

Å velge tollekniv er ikke så enkelt da smaken/bruken er svært forskjellig.

 

Men skal man ha en tradisjonell "norsk" tollekniv til spikking og turbruk finnes det mange flinke knivmakere. Subjektivt synes jeg mange bruker litt for dårlig stål og for mye pynt.

 

Skal man ha en mere jaktkniv ville jeg sett på :

 

http://www.fallkniven.com/sv/shop/category/23/fixed-blades/hunting-knives

 

Selv har jeg (hatt) forkjærlighet for Busse kniver pga stålet(INFI) ,men nå er det foldekniv jeg er hekta på. Har en Busse til salgs her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Om du tenker norsk (moderne) tollekniv er nok Nils Graudo på Voss den som kan levere best kvalitet i området.

Eventuelt kan jeg anbefale Helge Lund i Verdal (Nord Trøndelag).

Begge er anerkjente knivmakere som leverer noe av det bedre i landet innen den stilen kniver.

For en standard brukskniv vil jeg tro prisen ligger på 1500-3000,- fra disse. Det er ikke så mye å spare på å gå til noen mindre kjente knivmakere.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Ja, det var en vanlig tollekniv til turbruk jeg så for meg, selv om vi også jakter en del så det kunne jo vært aktuelt med noe i den retningen. Men tollekniven er liksom en sånn kniv man "alltid" har med, litt mer verdt å legge ekstra omtanke i kanskje. Men enig i at det ikke bør være for mye pynt, det skal jo være en brukskniv, ikke veggpryd. Fint treverk og forseggjort form er pynt nok synes jeg.

 

Får visst ta meg en tur til voss :D

Link to comment
Share on other sites

Nils Graudo er i grunn ein veldig dyktig smed og knivmaker, og han har vel noko av det betre du kan få av pris kontra kvalitet. Trur knivane hans begynner på rundt 1.100 til 1.200-. og går opp til rett rundt 2.000.- sist eg var hjå han.

Det beste er at du får plukke utav ferdige kniver kva du vil ha, holde den i hånden, så det er værdt ein kveldstur til Voss..

 

Denne kniven under her med damaskert blad smidd sammen med vanlig stål, den har han i grunn sagt til meg at han ikkje produserer for salg lenger, men denne hadde han problemer med å ta meir enn 2.000.- for.. Han er litt av den gamle skulen og har ikkje følgt konsumprisindex`en kan ein vel sei.. Det er lekkert håndtverk. :)

 

NilsGraudo1.jpg

 

NilsGraudo2.jpg

 

Ta kontakt på PM Sis.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Bache-Wiig kniv (liten) fra meg selv og til meg selv til jul. Har siklet på de ganske lenge, endelig hadde jeg penger nok. Nydelig kniv med beiset lønn i skaftet. Etter å ha brukt den litt vil jeg si at den er fantastisk bra i stålet/eggen. Men, sølvholken? har for skarpe kanter. Skulle jeg hatt en ny en, ville jeg ikke hatt sølvholk hverken foran eller ba, kun vanlig treskaft. Men jeg vet ikke om han lager dette? Går sikkert an å spørre, og da blir den sikkert billigere også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...