Jump to content

Ukjent dyr!


AHL

Recommended Posts

Kl 21.20 var en kammerat på vei hjem, og på veien hjem så han et dyr på størrelse med en grevling som lumpet foran bilen, men jeg mener og ha hørt at grevlingen ligger i vinterdvale jeg da. så spørsmålet er hva er dette? Evt bigfoot eller en yeti?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kan nok være Grevling. Hender de lusker ut av dvalen sin. :-)

 

Jeg har fast Grevlinger under sommersfjøset hver vinter, og det hender det er en del spor rundt der i snøen. En vinter det var jævla mye snø var det et "U"-formet spor i snøen, 5 meter nedover jordet, men da hadde den snudd og gått inn i varmen igjen, tror det ble for mye snø for den. :P

Link to comment
Share on other sites

Går stadig rykter om mårhund flere steder i Trøndelag, og grevling er foreløpig ikke så alt for vanlig der, selv om den er i frammasj. På et sted med såpass hard klima vil jeg påstå grevlingen har større sjans for å være søvnig enn en mårhund, men grevlingen har nok enn så lenge et godt overtak hva gjelder antall. Det jeg vil få fram er at folk ikke fastslår slike observasjoner som grevling uten at de er sikre på det.

 

Så du hvitt på sidene av hode/hals var det en grevling. Disse feltene kommer lett fram som godt synlige, ser du ikke dem er sjansen større for mårhund. Så du lysrefleks i øynene?

Link to comment
Share on other sites

Grevling er da vitterlig et relativt vanlig dyr i Trøndelag. I hvert fall i Sør-Trøndelag.

Har sett mye grevling ute på vinterstid. Spesielt i tilknytning til bebygde strøk og gjerne der det er stortstilt fuglmating.

Som "Snus" skriver; "Grevling er en halv dvaler" og den er ikke uvanlig å se ute nå. Spesielt når det er mildt kan grevlingen være aktiv hele vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi har sett grevling to ganger på to år så den er vel ikke like vanlig her i området, men vi kan jo ikke utelukke mårhund..

 

Edit: Han så den i veldig dårlig lys fra bilen pga han måtte bremse å da ble skliende sidelengs og dyret ble da i utkanten av lysstrålen, men dyret lumpet avgårde som en grevling evt mårhund.

Link to comment
Share on other sites

(btw. har sett mårhund et par ganger)

 

Har du meldt det inn til SNO? Det er veldig viktig at alle observasjoner man tror er eller kan være mårhund blir registrert. En usikker observasjon er ikke så opsiktsvekkende, men om det begynner å komme flere i samme området er det ting som absolutt bør sjekkes nærmere.

Link to comment
Share on other sites

(btw. har sett mårhund et par ganger)

 

Har du meldt det inn til SNO? Det er veldig viktig at alle observasjoner man tror er eller kan være mårhund blir registrert. En usikker observasjon er ikke så opsiktsvekkende, men om det begynner å komme flere i samme området er det ting som absolutt bør sjekkes nærmere.

 

 

det er meldt inn ja :wink: men jeg vet at det finnes noen observasjoner som ikke er sagt noe om, da de som har sett dette har meldt om andre observasjoner og eneste reaksjon var latter og baksnakking i lengre tid etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Vet dette har vært et problem mange steder, både her på berget og i Sverige. Men folk begynner å bli tatt mer seriøst, ikke minst etter det dyret ble tatt på Leka i fjor. Det var på en måte beviset på at den kunne dukke opp nærmest hvor som helst, og at man burde lytte til folk som mente de hadde sett mårhund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...