Jump to content

"modifisering" av treningspatroner til revejakt


cult

Recommended Posts

hallo kammeret!

 

Har noen treningspatroner (norma jaktmatch 6,5 gram i kaliber 6,5x55) med en bitteliten hulspiss (ca 0,5mm diameter på hullet)

 

selv syns jeg denne hulspissen er i minste laget for revejakt (selv om mannen på våpensøylen mente det skulle funke).

 

Så det jeg har gjort er at jeg har tatt 3 patroner og filt av litt av tuppen på prosjektilet så hullet ble litt større (ca 1 mm). Så tok jeg et metallborr på 1,5 mm og roterte det med fingrene i det eksisterende hullet for å få litt "skål-form" på hullet.

Tanken bak det hele er selvsagt å få en større ekspansjons-effekt på kulen.

 

Det eneste som gjør at jeg stusser litt er at jeg ikke vet hvor mye dette vil gå ut over presisjonen på kulen. Kommer til å skyte på ca 100 meters hold da det er det riflen min er inskutt på.

 

Noen her som har prøvd noe tilsvarende? Erfaringer tas i mot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ihvertfall regne med at treffpunktet kan endre seg en god del, så testskyting må du ihvertfall gjøre. Kan ikke fatte å begripe at du ikke heller kjøper en patron som passer for formålet enn å sitte hjemme å file???

 

Jaktmatch har vel samme kule som norma rekrutt? Isåfall ekspandrer den ikke i det hele tatt. Ville heller brukt en sent ekspanderende blyspisskule hvis du skal ta vare på pelsen, da får du god effekt samtidig som pelsen er relativt hel og fin. Skyter selv rev med oryx.

Link to comment
Share on other sites

I aller værste fall så vil treffpunktet endre seg på hvært skudd. Du klarer aldri med bare hendene å lage identiske kuler med fil og borr :?

Skyt disse du har"lekt"deg med på blink,å kjøp færdiladdet amo med hulspiss fra fabrikk som er beregnet til ditt bruk. Ingen er så fattig at man ikke kan kjøpe amo som funker til tenkt bruk. Å er du det,så skal du få en hundrings av meg :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, vet av flere som modifiserer kulespisser med fil og bor for div formål (feks lage en flatneset Nosler som er safe i rørmagasin, opppborret hullspiss på Scenar for bedre/voldsom ekspansjon, modifisering av 22LR) Trikset er å tenke ut en metode som gir like kuler. En 7/8-14 bolt med 13mm hull igjennom og en låsering så har en en justerbar jigg/mal for å file om kulespisser; en dybdestopp på boret så blir alle hullene like.

Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt, kjøp heller andre patroner neste gang.

 

Men, tviler på at du vil merke noe forskjell i treffpunkt på de du har modda kontra orginalen. Endringer i kulenesen har mye mindre betydning for treffpunktsendring kontra endringer i basen. Dessuten snakker du om avstander på ca 100m, dette er jo egentlig ingen avstand å snakke om.

 

Men prøv uansett noen skudd på ei skive for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

neida er ikke så fattig at jeg ikke kan kjøpe bedre egnet ammo...

 

saken er at det er den eneste ammoen jeg har... og tenkte å sette meg på post i natt/morgen tidlig. (la ut åte tidligere i dag i et område med masse revespor)

 

men da er det vell bedre å bruke en original (u-filt) patron da...

men har dere noe formening om hvor mye treffpunktet evt. vil kunne komme til å endre seg? en cm eller to? eller ti?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor modde den kula, har skutt fler rever med norma rekrutt. OG det har gått veldig greit, ekspanderer greit når du treffer bein. Ville heller satset på umodda enn å gjøre noe før du går i glugga.

 

 

du har nok rett!!

 

ville bare høre folkets meninger om dette, og fikk omtrent de svarene jeg forventet :)

 

så det blir nok jakt med originalkule.. men det kan jo bli interessant å se hvordan de modifiserte kulene oppfører seg på skytebanen! Hvis treffpunktet ikke endrer seg nevneverdig vil jo drepeevnen være kraftig forbedret, mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Tror enkelte overdramatiserer påvirkningen av skade på kuletipp. Om du ser i ei typisk eske med blyspisskuler, så er de ikke akkurat identiske mange av patronene. Småhakk og overflødig bly som har klistret seg til tuppen har jeg sett i flere esker (Remington, jeg ser på deg!).

 

Så lenge tuppene ikke er kraftig skadd så burde de gå noenlunde fint, er min påstand.

 

Se noen linker her:

http://www.theboxotruth.com/docs/bot49.htm" target="_blank

http://www.owrpc.co.uk/Applications/bullets.pdf" target="_blank

 

Uansett, sånt sjekker du mot papp og ikke mot dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...