Jump to content

Bryter Bergen Kommune Friluftsloven?


jerognal

Recommended Posts

Følgende skilt er satt opp her i skiløypen jeg bor:

 

normal_Skilt2.JPG

 

For meg er jo dette et brudd med Friluftsloven, og i så fall vurderer jeg tiltak.

Saken gjelder skiløyper som er opparbeidet av Bg. Komm. og prepareres daglig. For meg med dårlige helse er dette eneste sted jeg kan gå på ski uten å risikere mine proteser.

Løypene er også flittig brukt av familier med barn og.

 

Problemet er at Fana Skigruppe nå nermest har fått hevd og bruker alle albuer for å presse menigmann ut av området.

Er ikke få ganger jeg har måttet be kondomnissene ryke og reise.

Jeg går på tur på ski med bikkja, som er opplært til å gå utenfor sporet og ALDRI har gjort fra seg der. Hun går alltid godt utenfor preparert område for å drite.

Skal man finne seg i slikt? Hvorfor skal ikke jeg ha lov å gå på tur i dagslys og solskinn?

Dessuten om kvelden kryr det jo av disse fartsgale gerningene, så kan ikke skjønne at det er noe bedre...

 

Er sikkert noen lovkyndige her inne som kan svare...

Link to comment
Share on other sites

Joda, Friluftsloven åpner for dette:

 

§ 15. (Regulering av ferdsel på visse friluftsområde)

 

Til regulering av ferdselen på område hvor utfarten er stor, kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren fastsette atferdsregler som enhver som ferdes på området plikter å følge. Reglene skal særlig ta sikte på å opprettholde ro og orden, verne dyre- og plantelivet og fremme helsetiltak og sanitære forhold. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

 

Husk at selv om en skiløype ligger i utmark er det en bearbeidet løype som vedlikeholdes. En helt uinnskrenket praksis av allemannsretten ville kunne få en del håpløse effekter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde dritt 5-0 i det oppslaget der... Trent bikkjen på ny kommando... attack kondomdress! hehe...

 

Kan jo ikke annet enn å le! Kjenner jeg blir provosert av slike spydigheter!

Får være grenser på ka en skal finne seg i!

 

Stå på ski og kos deg... Hvis det byr på problemer blir jeg gjerne med en dag for å skremme vannet av kondomdressene!

Link to comment
Share on other sites

Reglene skal særlig ta sikte på å opprettholde ro og orden, verne dyre- og plantelivet og fremme helsetiltak og sanitære forhold. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

 

UIt fra dette tolker jeg det slik at disse grunnene ikke hjemler for kommunens skilt. i tillegg venter jeg svar på om det er godkjent av Fylkesmannen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok de har ryggdekning i reglene (men de kan jo mangle de formelle godkjenningene). Hvis eier ikke har kontroll over hunden (og det gjelder vel brorparten av hundeeierne) så vil det innbefatte både ro, orden og sanitære forhold, i tillegg kommer evt. andre lover som kan brukes. Det er jo selvfølgelig leit for deg som har kontroll på bikkja, men jeg forstår faktisk at de trenger å innføre slike regler. Men det burde ikke gjelde for alle løyper i et område, det optimale er vel å gi kondomdressene og turfolket hvert sitt område.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt samme området i mange år. Hunden min går i band eller bakmeg.

Tror det som har trigget av denne tåpelige plakaten er noen som driver trening med trekkhunder.

Vi som har hundene i bånd og under kontroll blir lidene.

Det er grenser på hvor mange ganger en skal orke å bli overhøvlet av kondomdressete, svette tulinnger som tror de eier området.

Link to comment
Share on other sites

Tror det som har trigget av denne tåpelige plakaten er noen som driver trening med trekkhunder.

Vi som har hundene i bånd og under kontroll blir lidene.

 

Det er vel en god analyse av saken, som alltid blir de fornuftige straffet for andres idioti. Hvis noen har en god (og ikke minst gjennomførbar) løsning på denne problemstillingen så har vi et helt samfunn å bruke den på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...