Jump to content

hund som sikler i bil


mittiblinken

Recommended Posts

hei

 

broren min har en beagle som ble 1 år i mai. den er generelt i fin form! men

 

bikkja heter foresten. Martin

 

problemet med den er att den blir veldig dårlig når den kjører bil. før så var det nesten rutine att den kasta opp. selv på små turer under mila. og hvis ikke den kasta opp så sikler den i hvertfall. det gjør den uansett. å den sikler veldig mye.

den lager ikke noen lyder eller noe. den bare sitter der å ser på vegen.

 

den har ikke kasta opp like mye etter det ble skifta bil. før så var det en ganske lav og uoversiktelig bil. men nå er det en oversiktelig 4*4 som det er mulig selv for bikkja å se på alle kanter.

den sitter som regel i bur når den kjører, men den sitter også forann i bilen. virker ikke som det har noen innvirkning på hvor mye den sikler, eller hvor dårlig den blir.

 

det er som er rart er att med en gang den kommer ut av bilen så sliker den seg rundt munnen og er helt fin. hvis den har kasta opp så er han litt groggy i noen minutter. så er han helt propell igjen.

 

det er jo ei jaktbikkje som skal være med litt rund omkring. men det er jo ikke noe gøy å ta sjansen på å kjøre langt med ei bikkje som blir tydelig dårlig av det.

 

så jeg håpte på att noen inne her hadde hvert borti noe liknende. å kanskje har noen tips!

 

jeg å Martin hilser. og takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem på min dachs på 6 måneder. Den var fin til å begynne med i bilen men etter første litt humpete langtur på glatta har den vært dårlig. Den begynner å sikle bare den skjønner vi skal i bilen.

 

Problemet virker å gi seg av selg selv nå, han har de siste dagene vært mye bedre.

 

Jeg kjører bare veldig rolig når han er med i bilen, ingen krappe svinger eller hurtige nedbremsinger. Vinduene har jeg også hatt helt nede i det siste da jeg fikk et tips om at det kunne hjelpe.

De siste dagene har jeg hatt turer på opp til 2 mil pr dag så tror en del av disse småturene hvor han ikke rekker å bli ordenlig dårlig har hjulpet.

 

Har tidligere når vi har kjørt bil, gitt han noe å tygge på når jeg vet han ikke rekker å bli ferdig med spisesaken før vi er fremme, så når han har konsentrert seg om noe annet har det gått helt fint. Men tror han hadde blitt fælt mye dårligere hvis han hadde rukket å bli ferdig.

 

Så mine tips er.

- Kjør veldig rolig

- Vinduene helt nede

- Start med veldig korte turer og la det være noe gøy når dere kommer frem så en positiv assossiasjon dannes.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det er vel individuelt fra vesen til vesen.

 

Jeg ble forberedt fra oppdretteren min om at ALLE hundene fra han hadde blitt bilsjuke. Hunden min har aldri blitt det. Jeg har alltid hatt et teppe over buret. Hvilken virkning dette har vet jeg ikke. Forøvrig er det som skrevet over her: Kjør pent - la bikkja bli vant til bilkjøring, og ikke ha mye varme. Pass på god luftsirkulasjon og kald temperatur.

 

Keira har vel vært med meg å kjørt over 15.000 km siden september, og aldri vært noen problemer. Greit å bare kunne "kaste" bikkja i buret og dure av sted :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det tror jeg er veldig individuelt.

Jeg har hunder som rett ut sagt digger å kjøre bil .. også har jeg et par andre som ser på bilkjøring som litt verre enn en avlivning.

Noen av hvalpene jeg har hatt har siklet .. noen har kastet opp .. men felles for dem alle (hvalpene) er at de lærer seg å kjøre bil og etter en tid ser på det som naturlig og greit.

Dersom dere ser på forumet her så er det jo enkelte gærninger :D som har hundene sine i kano også. Jeg mistenker at det kan ha vært noen "sprell" til å begynne med men sålenge de blir lært opp til det og får rutine på ting så er det utrolig hva de lærer etter hvert.

 

Uansett .. lykke til med hvalpen alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar aldri mine inn i bil mer. Det er mye greiere å sette opp et megastort bur på planet på en pick-up truck. Frakter jeg kun ei bikkje bruker jeg seletøy og en wire jeg har spent over planet. Bikkjene elsker frisk luft og skal jeg stoppe en stund er det bare å spenne opp en presenning for solen og gi dem en skål med vann. Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke sett en dråpe spy i buret selv etter dagsturer.

Link to comment
Share on other sites

Samme problem her med min 7mnd gamle breton.

 

Det rare er at det går opp og ned. En periode blir han bedre, deretter får han EN dårlig opplevelse igjen, og så er det på'n igjen med sikling.

 

I går skulle jeg ut og fiske, og tenkte at selvfølgelig måtte jeg ha med bikkja. Jeg har gitt ham et relativt trangt bur i bilen i håp om at han skal legge seg ned (og der ligger han pent og sover om bilen står parkert). Men neida! 2,5 timers kjøring i går, hvor bikkja sitter sammenkrøpet i bilen og sikler litervis (spydde ikke). Et ynkelig syn!Til slutt begynner han å duppe av der han sitter, men NEKTER å legge seg ned og slappe av.

Hele turen er rolig landeveiskjøring, og burde jo egentlig være sovemedisin. Ikke noe piping eller noe. Bare en paralysert, stakkarslig hund, som ser ut som han har mest lyst til å dø.

 

Jeg innbiller meg nå at "jo mer jeg kjører med ham, jo bedre". Hvis det å kjøre bil blir en "sentral" del av livet hans, da MÅ han vel venne seg til det?!? Kan ikke nekte for at jeg føler meg som en dyremishandler, ved å utsette ham for dette.....er jeg på den rette vei, eller bør jeg legge om?

 

Han kvikner raskt til når vi er ute av bilen igjen, men det er jo klart det tar noe på å sitte i en slik stressposisjon hele veien. Kjedelig å stille til jakt 1. dag med utslitt hund!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen hvalper som ikke trivdes spesielt godt i bil,løsningen for min del var å få bikkja til å forbinde bilen med noe positivt.

Kjør korte turer og slipp hunden etterpå, de er enkle vesener så det er ikke mange turene som skal til før de skjønner at her blir det tur og gøy, utvid kjøringa gradvis, det har funka på mine bikkjer ivertfall :D

Link to comment
Share on other sites

At hunden/hunder sikkler/kaster opp ved bilkjøring skyldes mange ting men som oftest skyldes det stress, angst og redsel.

 

Defor må man som flere her har nevnt; få hunden til å forbinde bilkjøring med noe artig.

 

Hyppige pauser eller korte kjøre turer. Hvor hund/valp får en possitiv opplevelse når den går ut av bil på nytt sted. Lek og moro, når leken er på topp....inn i bilen....kjør 5 min, ut igjen....lek og moro..osv osv.

 

Til slutt vil hunden forbinde biltur med noe moro....:wink:

 

Alle våre hunder synes bilen er stas, og kan som regel ikke komme seg fort nok inn i buret i bilen....når vi skal av sted :shock: Selv siste tilskudde på stammen, Dina på 12 uker, synes bilen er toppers.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

For min NEG så var kjørestilen helt avgjørende de første månedene.

Ikke det at jeg kjørte noe gris, men god fart i krappe svinger og brå oppbremsninger førte ofte til at valpen kastet opp. Kjørte noen måneder som en gammel mann med hatt og problemet forsvant.

Nå er hun rundt året og jeg kan stort sett kjøre som jeg vil uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...