Jump to content

M98 og high-cap magasin?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Av og til får en rare ideer en ikke helt blir kvitt igjen :oops: ..

 

Etter å kikket på bilder av liten Ruger-rifle med digert boksmagasin begynte jeg å lure på hva en kan finne på for å få et uttagbart høykapasitetsmagasin på en M98. Hukomelsen og litt googling sier at en kan tilpasse 25 skudds MG-13-magasiner. G-sport hadde solgt de 10 siste i går ettermiddag :lol: og de som har-IMA-vil ikke eksportere så der stopper vel den muligheten. Hakim-magasiner er en mulighet, men de er 10skudds, Numerich har slike og ser ut til å sende.

 

Men, her på berget er jo nedleggingen av forsvaret godt i gang (hørte jeg noen mumle noe om det brukne gevær?) og AG3-magasiner selges for en billig penge.

 

Så derfor-kan en M98 bygges om til å bruke AG-3.magasiner?? Hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Svekker eller fjerner du railene knekker eller bananformer du låsekassen så sluttstykket ikke kan brukes.

Ingen har til dags dato fått til en vellykket løsning på Mauser.

Jeg tror løsningen er å bruke singlestack magasiner,fylle ut magbrønn og sette på magutløser.

Kan forøvrig opplyse at Sauer 200 magasiner er ca 6-7mm for lange.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hva F.. skal en med "high cap" magasin på ei boltrifle?

Forsvaret fikk produsert ei "sniperrifle" med 10 skudds magasin NM149.

Hvis du har operert som sniper vet du at du har tjansen på 1, kanskje 2 før du må ut av stilling.

Så hvorfor 10 skudd. det er ikke skyttegravskrig med Mauser lenger.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Det er vel tiltenkt bruk i manuell div i IPSC.

 

Og etter å ha studert et par M98 kasser og AG-3 magasiner, så har jeg konkludert med at det faktisk lar seg gjøre. Men det blir en del sveising og fresing for å få det til å passe. Så det bunner vel i hvor mye jobb man vil legge i børsa for å få en slik løsning.

Jeg kommer i hvertfall til å produsere èn slik, for å se hvor mye arbeid og tid som må legges i det.

Link to comment
Share on other sites

Hva F.. skal en med "high cap" magasin på ei boltrifle?

 

 

Nei-si det du. Praktisk skyting er vel den eneste "fornuftige" grunnen til å ønske noe slikt. Men jeg lurer mest fordi jeg lurer på om det er mulig å få det til. Omtrent det samme som driver folk til å putte en Chevy V8 i en Opel Kadett :lol:

 

 

"alle" forteller om skyttergravsmagasinene; vet av de men de er ikke det jeg tenker på. I 2VK hadde tyskerene M98 modifisert til å bruke MG13-magasiner, disse var med magasinutløser slik at en kunne ha ferdig fyllte magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Står litt om det i denne tråden.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47792

 

Den har noen linker som kan være av interesse derriblandt denne, kanksje

http://www.gunpartscorp.com/catalog/Search.aspx?catid=0&filter=50230

 

Vil tro at i Mauser'n så vil enhver magasinløsning med rettmatede magasiner passer bedre enn de som er kryssmatet (som f.eks AG-magasin), pga bredden.

 

Det finnes jo mye til Rem 700 i denne kategorien. Om man kjøper en rettmatet magasinløsning med magasiner for f.eks 30-06 vil jeg tro dette kan tilpasses av en børsemaker. Om det blir smalt nok for kassa vet jeg ikke men at det blir dyrt er jeg helt sikker på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...