Jump to content

Sauer 202 - Problem med forskjefte som tar i løpet


arni

Recommended Posts

Har en Sauer 202 Jaktmatch der jeg har problem med at forskjeftet tar opp i løpet.

 

I det jeg setter til skruen slik at sidestykkene kommer i riktig fast posisjon, stiger forskjeftet oppi løpet.

Om jeg løsner slik at jeg får ønsket klaring til løpet, synes jeg skjeftet sitter for løst ved både lenger fram og ved låskassen.

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan justere avstanden mellom løp og forskjeftet?

Er det treverket i skjeftet som evt. må justeres?

Link to comment
Share on other sites

Tipper den "hylsa" som skal holde stokken på plass er litt slapp? Dvs at den detter ut når forskjeftet er løs og du snur stokken opp ned.

Den skal sitte i bunn på skjeftet/stokken. Det hender at den drar seg ut når skruen strammes til.

 

Edit:

Husk å ikke dra til så veldig hardt. Det kan også gjøre av stokken drar seg inntil...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg drar til så veldig hardt, men ønsker å sette til såpass at sidestykkene (ved låskasse) sitter i riktig posisjon (fast).

 

Når jeg drar til slik at jeg fortsatt har klaring til løpet, kjennes sidestykkene løse ut (gir etter når jeg klemmer) og de tar ikke i låskassen i bakkant.

 

Den hylsa du nevner, er det del nr. 208? - for den virker litt løs. Eller er det en del som hører til forskjeftet? Legger ved et bilde av skjeftet, i tilfelle det mangler en del.

 

202stokk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha... :) , nei den hylsa satt som den skulle i stokken. Stokken ser forøvrig grei ut når jeg setter den i uten festeskruen.

Men det kan virke som stokken er ørlite for kort i bakkant. Når jeg setter til skruen slik at løpet har klaring er det også klaring i bakkant.

 

202stokk3.jpg

Når det såvidt er klaring mellom løp og stokk, er det også klaring i bakkant.

202stokk2.jpg

 

Så det spørs om selve stokken trenger en justering ved å ta ut litt i forkant av låskassen. Vet du om dette evt. er en garantisak og hvor jeg kan få justert dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et normalt problem på forskjeftene til Sauer 202,men som regel kommer dette etter noen år når stokken har vært bløt og tørket noen ganger.Hvis dette er et nytt våpen så burde det være reklamasjon.For å utbedre dette på en bra måte ,må det fjernes treverk på motsatt side av der glippen vises på anleggsflaten mot låskasse og tilpasses.For at dette skal vare og ikke oppstå igjenn er det en fordel å bedde anleggsflatene.Normalt er dette en børsemaker jobb.

Link to comment
Share on other sites

...som regel kommer dette etter noen år når stokken har vært bløt og tørket noen ganger.

Stemmer at dette har oppstått over tid (ca 2 år). Glippen er lik på begge sider av låskassen så det må nok tas ut litt i stokken i forkant av låskassen som bildet nedenfor viser, for at sidestykkene skal botne i bakkant.

 

202stokk4.jpg

Dette får jeg nok sette bort til en børsemaker (litt for dyrt trestykke å begynne å justere på selv :) )

 

Skal prøve ut forlaget med en tynn metallplate. Har egnet aluminiumsplate til dette, slik at jeg forhåpentligvis får til en holdbar løsning ut revejakta.

Kan ikke bli uten rifle når det betales kr. 1000,- pr rev i vinter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du monterer forskjeftet uten løpet montert er det en stor mulighet for at du får sett hva som skjer når den begynner å gå skjevt

Om det feks er området rundt holderen til skruen som har fått komprimering av treverketslik at den drar skjevt når man begynner å dra til siste biten

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ipone mener er å brette en pappirbit såpass tykk som du ønsker avstanden skal være mellom løp og forskjefte, denne legger du helt fremst på stokken mellom stokk og løp, så skrues stokken til med normal kraft, over lit tid vil stokken vri seg normal igjen.

Har selv sett dette på sauern til ipone.

Stort sett den størte feilen er at stokkene er for tørre fra fabrikk (gjelder alle våpen) stokkolje er det som skal til for å unngå dette problemet men det kreves mange lag for å mette stokken.Blir dette gjort er problemet borte.

På modeller som scandinavia, euro, select altså våpen med stokk gradert 1 til 2 er de som er utsatt, fordi de er laget av endeved å er derfor bløte i veden, jo høyere gradering jo nermere kjerneveden kommer man jo hardere ved.

Link to comment
Share on other sites

På modeller som scandinavia, euro, select altså våpen med stokk gradert 1 til 2 er de som er utsatt, fordi de er laget av endeved å er derfor bløte i veden, jo høyere gradering jo nermere kjerneveden kommer man jo hardere ved.

 

Javelja????

 

Dette er regelrett tøv.

Link to comment
Share on other sites

take down, du vet åpenbart ikke hva endeved er. Endeved ser du når du kapper en tømmerstokk, der årringene er runde og kan telles.

Det er heller ikke tifellet at treverket blir hardere jo nærmere kjernen du kommer. Kvalitet på nøttetre har med voksested og tilfeldigheter som gir uregelmessig vekst og hvirvler og knuter i veden. Selve kjernen i treet unngår en å bruke i en geværkolbe fordi det er den delen som sprekker lettest.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg sånn at classic 2 heter dette nettopp for de har oppgradert den fra 1 til 2 og highland fra 2 til 3, elegance fra 3 til 4.

Dette nettopp pga problemer med vridning i stokken, fått dette forklart av magne landrød, det er bare jaktmatch som har grad 1, men pga det tykke forskjefte skulle ikke dette være noe problem.

Landrød forklarte også at det er forskjeld i hardheten på 1 til eks 3 og 4 og at dette var hvor man hentet evnene på treet.

I de tilfeller man hører om dette er det stort sett eldre classicere og selecter.

Men det er vel bare tøv dette også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dersom Magne Landrø har fortalt deg at de bruker endeved, så er det tøv. Ellers bør du lese deg litt opp på treverk til kolber før du kaster bort tiden med ting du ikke har kunnskap om.

 

End of story

 

Jeg tviler ikke på at du har kunnskap om treverk.

Å i den forbinnelse åssen sort bør jeg bruke hvis jeg har trebein fra kneet og opp.

Og hvilken tresort har best kvishull evne til ræva på trehest :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Relativt normalt forkommende på Sauer 202 vil jeg si og litt varierende fra rifle til rifle hvorden kontakt pipe/treverk påvirker preisjonen. Men at det er irriterende.....det kan vi være enige om.

 

Et trix er å bedde et 3-4 cm langt område i framstokken i rett foran låskassa, slik at en bedder det sylindriske partiet på pipa "ned" i forskjeftet på en måte.

 

Må sjekke at forskjeftet har annlegg på begge sider av låskassa først da, slik som påpekt av flere i denne tråden allerede. Som også nevnt av flere, en papirbit eller tilsvarende med rett tykkelse i enden av framskjeftet, sikrer riktig avstand/klaring mellom pipe og forskjeftet i beddeprosessen.

 

Moderat tiltrekking, enten en bedder eller ikke....er å fortrekke.

Har sett flere framskjefter på Sauer 202 som rett og slett er dratt i fillebiter, fordi eier har dratt til aaalt for hardt.

Gjelder forresten både skinner, ringsett, baser og alt som kan dras til (for hardt)

 

Huske å ha på slippmiddel da, eller blir beddingen nokså permanent og irreversibel. :mrgreen:

 

Over nevnte beskrevende metode har nok lett for å bli mest vellykket, dersom en kompetent børsemaker er villig til å ta på seg jobben.

 

Lykke til med utbedringen/e

Link to comment
Share on other sites

Ett godt råd er å olje stokken noen ganger når den er ny og så ett par ganger i året alt etter som hvor mye den blir brukt. Da slipper men dette problemet. De fleste stokker får jo noen riper/merker etterhvert men de blir borte når du har på olje hvis de ikke er for dype så den blir også finere å se på. Jeg bruker CCL gunstock conditioning oil på min elegance og den fungerer bra. Vil du ha en blankere overflate så er visst Tru-oil fra birchwood casey bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...