Jump to content

Er snart kaliber-ringen sluttet?


C.E.A.

Recommended Posts

Vi liker å tro at ting går fremover og at vår tids nyheter virkelig er nyheter. Men slik er det ikke og det viser seg ofte om man leser gammel lektyre. Hjulet blir stadig oppfunnet på nytt.

Rundt 1890 drev man med eksperimenter med små riflekaliber, den minste er trolig 5mm Hebler. Jeg leste et sted i en samtidig notis at dette kaliberet skulle innføres i både den tyske og den østerrikske arme tidlig på 1890tallet. Dette ble det nok ikke noe av men patronen ble også testet i Norge på den tiden i forsøkene som med Kragen i 6,5x55.

Grunnen til at den ikke ble noen suksess er trolig mangel på egnede krutt-typer.

 

Når man så tenker på at man idag bruker 5,6mm i Forsvaret og at man iallefall i USA bruker stadig tyngre kuler ja så er man nesten tilbake til forsøkene da for 120år siden

 

Tok et utsnitt fra et papirbilde jeg hadde fra samlingen min, jeg hadde faktisk to slike patroner engang, under er info fra den norske boka Cartridge Cases.

 

5mm.jpg

 

Hebler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

C.E.A, lurer på om den mantelen er den samme som vi kalte ogival når jeg var noe yngre ? ca 50 år siden :lol: Den var på noe over 10 gr. Lurer på om det kunne være 10,3 gr ? Vet ikke sikkert, men bare lurer på som før nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...