Jump to content

Jaktfilm, produksjon


Engan

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og en bekjent har noen overflygende tanker nå.

Vi tenker på å kanskje begynne å filme en del jakt i høst. (Han har profesjonelt filmutstyr)

 

Det vi da tenker på er å eventuelt å få laget en film, og kanskje flere senere hvis det er interesse og vi får solgt.

 

Det som er med jaktfilmmarkedet nå, er at filmer er veldig dyre, men vi tenker på å eventuelt lage en film som kan bli solgt en god del billigere.

 

Det kommer til å bli god kvaitet på filmingen hvis det blir noe av det.

 

Jeg vil høre fra dere om det kan være noe interesse for at vi kan gjøre det. Det er bare tanker enda, men kan bli realitet hvis det er marked for det, og mange er interiserte.

 

Si hva dere synest!!

 

Christopher

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert bli bra det. Men spørst om det er så godt å selge filmene billigere og alikevell tjene mye penger på de, da det er et veldigt begrenset salg her i norge.

 

Kjøpte nett den nye filmen Hare, rådyr og revejakt trur eg det var. Skikkelig artig film med litt humor og slikt. Bra at de viser bommskudda og. (Iallefall for oss jegere). så det er godt det er flere som er begynt å laga filmer.

 

Lykke til.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei, du er 16 år, hvor gammel er han bekjente, og hvilket profesjonelt utstyr har han? Hva har dere på lydsida? Hva slags kvalifikasjoner har dere, med tanke på utdanning/praksis/jobb og slikt?

 

Beklager om det er vanskelig at jeg spør om slikt, men det har en relevant betydning for hvor bra kvalitet dere kan få på filmen. Alle kan få ok opptak i et heldig øyeblikk. Kan dere bildekomposisjon og vet hva det gyldne snitt er, samt hvitbalanse, eksponering osv...? Det skal klippes sammen på en faglig forsvarlig måte overfor et kresent publikum, og det skal pakkes inn og distribueres også.

 

Alle må begynne et sted, så det er en prisverdig tanke. Ut og film! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, du er 16 år, hvor gammel er han bekjente, og hvilket profesjonelt utstyr har han? Hva har dere på lydsida? Hva slags kvalifikasjoner har dere, med tanke på utdanning/praksis/jobb og slikt?

 

Beklager om det er vanskelig at jeg spør om slikt, men det har en relevant betydning for hvor bra kvalitet dere kan få på filmen. Alle kan få ok opptak i et heldig øyeblikk. Kan dere bildekomposisjon og vet hva det gyldne snitt er, samt hvitbalanse, eksponering osv...? Det skal klippes sammen på en faglig forsvarlig måte overfor et kresent publikum, og det skal pakkes inn og distribueres også.

 

Alle må begynne et sted, så det er en prisverdig tanke. Ut og film! :)

 

Han bekjente er 20 år, har et Sony Nx5U, Bra mikrofoner som kobles til med XLR (mye bedre enn 3,5mm), han har tenkt til å studere innen film.

Han er flink innen redigering.

672423.jpg

 

 

Jeg skal selv kanskje studere Fysikk, så dette er et projekt for oss og tjene inn penger til studie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sikkert et 30 talls jaktfilmer i hylla. Og det finnes mye drit, det er det ingen tvil om. Clausen og Bostrøm er gode parametere å måle seg etter. Clausen på kvalitet og bostrøm på nytenkning. Prisen på en jaktfilm er ikke så avskrekkende. Det dere burde sikte dere inn på er å lage et særegent produkt med bra kvalitet. Ta kontakt på PM så kan dere være med å filme elg, rådyr, rev med hunder, bever på smyg og hjort i skotland.

I fix :D

Link to comment
Share on other sites

Det er bra Kakemainn, jeg har drevet med foto, fjernsyn og video i over 25 år og var nysgjerrig. :wink: Teknisk ser utstyret bra ut, og gutter på deres alder kan alt av digital teknikk og data, så der er det vel ingen fare, he he! :D Les dere opp litt på teori innen videoproduksjon i påvente av at høsten kommer. Lag dere en disposisjon først og så manus på forhånd, planlegg hva dere vil ha med og hvordan dere skal gjøre det. Bruk stativ der det er mulig, og minst mulig kamerabevegelser (zoom, pan og tilt) for å få rene opptak hvor mulig. Sørg for god lyd i kanal 1, gjerne trådløs mic på jegeren. Kontentum tar dere på spor 2 i kameramicen.

 

2-300 kroner oppleves ikke som dyrt for en kvalitativt god film, og det er ikke sikkert andre aktører i markedet liker at dere dumper prisene. Stå på! :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig Melvin, her brukes bikkja for fullt helt til båndtvangen kommer! :D Synd og skam at feks basseter ikke blir brukt når rådyrjakta er over. De kan gjøre en fenomenal jobb på hare og rev, og hvorfor ikke på gaupejakt? :wink:

 

Hvor i landet hører dere til gutter? Er bare å hive seg med her også. :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktfilm koster å produsere. Det koster en god del å få selskaper til å brenne/trykke filmene. Skal du ha filmene ut i butikk vil du fort merke at du har lite fortjeneste igjen ved å selge til butikk for videresalg av butikken. Helt riktig "Ranger". Å dumpe prisene til under 299,- som idag er vanlig for en kvalitetsfilm av nyere dato anser jeg som provoserende og useriøst.

 

Forøvrig er Sony nx-5 et meget bra valg av kamera. Bruker dette kamera selv i filmproduksjon og kommer ut til neste uke med en ny film hvor halve filmen er tatt opp med dette kamera( Den andre halve med canon xl-h1 som er solg nå). Som Ranger påpeker er lyd alltid viktig og meget vanskelig ift jakt. SÅ her har du en liten utfordring som du må prøve ut masse i forkant av filming. Lyd utgjør mye av en film.

Link to comment
Share on other sites

1: Utstyr: Kamera, mikrofoner, Kraftig pc, redigeringsutstyr m. god prosessor evnt mac.

2: Etter rending i AV evnt ukomprimert fil av filmen i ditt format DV eller Blue-Ray sendes filmen til et eller annet selskap som tar seg av endel prosesser som meny, tidslinjer og brenning,/trykking. Dette koster ift engangssum som de tar samt ant.kr du betaler pr.film, cover og trykk på dvd. Dette koster fra ca 15.000-30.000 for ca. 500 filmer.

( Du kan gjerne prøve å brenne selv , men faren er meget stor for at du får formatfeil. Du skal ha meget profosjonelt utstyr og i tillegg robot for å kunne brenne x-ant som da skal kjapt ut på markedet)

3: I tillegg så kjøper butikkene filmene av deg igjen for å tjene penger på dette.

Filmprodusent sitter igjen med en forholdsvis liten sum. Hvis du da ikke er så stor at du har ditt egent trykkeri da.

 

Derfor er 299kr for en film ikke dyrt hvis man vet hvor mye tid og penger det går med på å lage en film.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke negativ med det finnes jo et hav av forskjellige jaktfilmer å få kjøpt der ute allerede. Skal dere få solgt noe film slik at det monner i lommeboken , så må det være en film som ikke allerede er der ute, noe megaspesielt, en film som vi jaktfilm kjøpere savner. Men hva skulle det være? Det finnes filmer om jakt på tiur, ryper, elg, rev, hare, ja you name it, men dere har nok en plan og en ide rundt det. Jeg tenker litt på hva slags jakt film jeg kunne ha tenkt meg utover det jeg allerede har sett, kan jo være sporingsjakt etter rev, med feks tips og råd fra eldre erfarne revejegere. Det er jo laget filmer om åtejakt og lokkjakt på rev. Vil samtidig ønske dere lykke til, håper dere lykkes med prosjektet. Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Kanon plan dette, kjør på gutta, vist filmen blir bra så får dere sikkert solgt masse filmen. :)

Lykke til med prosjektet.

Har lyst å filme litt jakt sjøl, men ikkje med prft utstyr, bare til meg sjøl og youtube.

Eg kan ikkje redigering, er den noen her som har et enkel program som er gratis som eg kan bruke?

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også 16 år. Tenkte jeg skulle prøve meg litt i jaktfilmfotograf "yrket". Kjøpte meg mye proft utstyr. Den værste utfordringen til nå er at jeg har blitt alt for glad i å ta med våpen og ikke kameraet.

 

Rett før jul begynte jeg og samarbeide med en kompis. Han kjøpte seg et slikt kamera som Lars Monsen brukte på Nordkalotten. Dette er litt mindre en mitt, men det er bare positivt hvis vi filmer gaupejakt og jakt som krever mye gange.

 

Jeg har også lurt litt på å få filma erfarne jegere. Har vært med en god gjeng nå i gaupejakta.

 

Hvis det er noen i nærområdet mitt som er erfarne så blir jeg gjerne med, alt fra fugl til elg. Ta kontakt!

 

Ole Jørgen Nilssen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...