Jump to content

Faste sikter.


tom-erik88

Recommended Posts

Jeg har en P30L.

 

Faste sikter kan ikke stilles på nei, men den er testskutt av fabrikken og den skal gå rett. Noen har litt forskjellig treffbilde i forhold til hvordan man holder våpenet, men dette må man bare justere/tilpasse seg.

 

Kan prøve meg på å forklare dette også på et folkelig språk:

DA står for "Dobbel action": Her kan man ha skudd i kammeret uten at våpenet er spent. Da får man et langt avtrekk som spenner hanen/tennstiften og avfyrer skuddet i en handling.

SA står for "Single action": Her kan man ha skudd i kammeret og våpenet er så ladd som det kan bli. Nå er hanen/tennstiften spent, og man får et mye kortere og bedre avtrekk som slipper frem tennstiften og avfyrer skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Faste sikter kan ikke stilles på nei, men den er testskutt av fabrikken og den skal gå rett. Noen har litt forskjellig treffbilde i forhold til hvordan man holder våpenet, men dette må man bare justere/tilpasse seg.

 

Man kan justere faste sikter, serlig på P30. Går våpenet litt til en av sidene, gi baksite et lite dunk med en dor feks. Dette er lett, må bare være litt forsiktig når man skal justere innertieren :P

Høyden pleier ikke å være et problem, siden man bruker slike pistoler på forskjellige avstander uansett. Men man kan file litt hvis det er for galt, eller bare kjøpe justerbare. :)

Link to comment
Share on other sites

Warren tactical (de beste faste sikter som finnes etter mitt syn) har jobbet minst 1 år med sikter til P30, om det er kommet på markede vet jeg ikke. Originale sikter har etter mitt syn for lite "lys" på sidene til å egne seg til hurtigskyting. Til presisjons skyting er fremsikte for bredt etter min mening.

 

Sideveis kan du stille treffpunktet ved å forskyve frem eller bak sikte med dor og hammer (sportstape på sikte eller dor tar vare på finish bedre). Husk at flytter du siktet mot høyre side av pistolen blir sporet siktet sitter i trangere = det blir tyngre å forskyve siktet = fare for å ødelegge finish, sikte, sleid. Forskyv sikte mot venstre side av pistolen blir sporet "åpnere" = lettere å forskyve siktet = fare for at siktet detter av. Summa summarium så kan du trikse med å flytte frem og baksikte "litt" forskjellig vei for å få en "stor" forskyvning av treffpunkt.

 

Anbefaler ikke å file siktet da du aldri selv klarer å få på holdbar overflatebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Har en P226 selv, med faste sikter. Ifølge fabrikken skal disse være 100%. Har ikke fått testet dem selv ennå.

 

Sig leverer et siktejusteringsverktøy for denne, en slags miniskrutvinge som gjør at du kan flytte siktet med stor presisjon. Sist jeg sjekket var verktøyet svindyrt. Men, som sagt over, du kan bruke en dor og en lett hammer.

 

Bare pass på at doren er i mykere metall enn siktet og sleiden, så du ikke ødelegger noe. Skal også ganske mye til å få dette helt presist.

 

Men, som første svarer sa, siktet skal gå beint etter pistolen, derfra er det holding og teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Har en P226 selv, med faste sikter. Ifølge fabrikken skal disse være 100%. Har ikke fått testet dem selv ennå.

 

Sig leverer et siktejusteringsverktøy for denne, en slags miniskrutvinge som gjør at du kan flytte siktet med stor presisjon. Sist jeg sjekket var verktøyet svindyrt. Men, som sagt over, du kan bruke en dor og en lett hammer.

Jeg kjenner "noen" som har det siktejusteringsverktøyet for SIG, så du får bare si ifra hvis behovet blir stort :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke å file siktet da du aldri selv klarer å få på holdbar overflatebehandling.

 

Jeg satt inn fast forsikte på min CZ SP-01 Shadow som orginalt har fiberforsikte. Monterte et "oversize" forsikte som ble filt forsiktig ned på banen med testskyting for omtrent hvert drag med fila. Etter jeg var fornøyd med høyden avfettet jeg det grundig før jeg påførte G96 Gun Blue Liquid som er en form for kaldblånering. Dette påførte jeg med en Q-tips i et par omganger før det skulle skylles bort med vann i følge instruksjonene på flaska. Til slutt påførte jeg litt olje med en Q-tips. Dette er nå nesten tre år siden og når jeg tok en titt på siktet nå ser jeg at det er minimalt slitt i kantene, ikke tegn til rust. Kan eventuelt påføre et nytt lag, flaska holder sikkert til tusen forsikter.

 

Den delen du filer på ser man jo uansett ikke når man skyter. Hele kornet var blånert så finishen på delen av kornet du ser når du skyter rørte jeg ikke.

 

Ser at Landrø har G96 Gun Blue på sine sider http://landro.no/produkter/skyterekvisi ... ljer/g_96/" target="_blank

 

Jeg brukte liquid så har ingen erfaring med kremtypen. Skal også sies at jeg ikke vet hvor bra resultatet blir på større deler men på et forsikte fungerer det utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Crap... ser ut som Sig'en ligger lavt og til venstre. Iallefall var det der hovedtyngden havner. Kommer sannsynligvis til å slites til litt. Har en kompis med en Walther som trengte et par hundre skudd gjennom før det var mulig å samle innenfor 15cm på 15 meter :P

 

Om dette ikke retter seg må jeg etterhvert ringe blackops92 og låne justering :D

Link to comment
Share on other sites

At våpenet går ned og til venstre er et kjent problem for mange. Jeg ville imidlertid ikke gjort noen drastiske endringer på siktene uten å bruke endel timer på avtrekkstrening først. Først når du er 100% sikker på at du ikke napper, kan du (etter min mening) begynne å file eller flytte på sikter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenkte jeg skulle skyte inn og trene en del mer med den. Nesten sikker på at det er en avtrekksfeil. Iallefall at den går til venstre, det merker jeg skjer med .22 også med en gang jeg blir stresset.

 

... men når det er sagt, herregud så moro det var å smekke et fullt 20-skuddsmagasin i den og virkelig flerre opp blinken :D

 

Filing blir vel uansett ikke gjort. Siktejusteringsverktøyet flytter siktet i dovetail, så sideretningen kan korrigeres om det viser seg at den er feil. Høyde på framkornet så også ut som det kunne gjøres noe med. Alt sånt får vente til jeg er sikker på at det er stål og ikke skytter. Får se til sommeren, om ting ikke har bedret seg da :D

 

Når det gjelder siktebildet er jeg ekstremt fornøyd med det. Går utrolig raskt å komme på målet med Sig sine nattsikter :D

Link to comment
Share on other sites

Han karen her sier akkurat det samme. Bland vanlig ammo med klikkpatroner, så avslører du fort napping i avtrekkeren :D

... men hvem trenger klikkpatroner når man har tilgang på 1954-årgang nato? :P Bittelitt kulde så klikker to av tre patroner. Vet aldri når smellen kommer. God trening :D (Takk til bazer_punk for de patronene :D)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...