Jump to content

Slug - bra for løpet?


Skarvekongen

Recommended Posts

Det står endel her inne om god presisjon med slug i hagleløp, og det er utvistelig meget effektivt på hardskutt vilt. Det jeg derimot ikke vet noe om er hvordan slugskyting påvirker et hagleløp. Er det egentlig forsvarlig å bruke i ei hagle eller kombivåpen - eller har ikke våpenet godt av det? Evt hvilke trangborringer anbefales brukt? Mange amerikanske pumpehagler leveres jo med løse slugløp - det er vel en grunn til dette ?

 

Noen som vet og vil innvie meg i hemmeligheten ??

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje at slugs direkte har så mykje å by på av problem eller slitasje på våpen eller løp. Viktig er det vel at ein bruker riktig trangboring ved slug skyting. Meinar at ein kan bruke dette på 1/2 choke, men har ikkje slugs pakka her nett no, så eg er litt usikker på det. Me trur at det står på ammunisjonen kva choke som er anbefalt til denne ammoen.

 

Slugsløp er mest for presisjonen sin del. Det er rifla løp, som er dimensjonert etter kula, så det er grunnen til at det er brukt i USA. Samtidig, så er det konkurranser med slugs der borte. Så heilt klart, det er best å bruke eige løp til dette. Et slugs løp er vel også mulig å bruke vanlig hagl i, men ikkje tru at treffbildet blir ganske så veldig flott.

Var lenge sugen på å kjøpe et slugs løp til ei Winchester Ranger pumpehagle som eg hadde, men slo det frå meg. Det hadde vel blitt ein av dei tingene som støva ned og ikkje blei brukt.

 

Slugs er utrulig artig å skyte med, spesielt på litt solide ting, så du ser kva den blyklumpen kan utgjere på ca 50 meters hold.... :D

Link to comment
Share on other sites

I noen Amerikanske stater er det forbudt med rifle, rett og slett for mye folk tila t det er forsvarlig. Men man kan bruke hagle. Og man kan bruke hagle med riflet løp... Dessuten har de i alle de statene jeg har jaktet forskjelig sesong for rifle, bue, svartkrutt og whatnot. Så da gjelder det for en ihuga jeger å vare bevepnet med det våpenet som til enhver tid er lovlig. Altså: Et helt annet marked for slugs.

Det har forøvrig blitt diskutert heftig på http://www.accuratereloading.com om slug egentlig er effektivt på stor bjørn, og det virker på meg som de fleste med erfaring MYE heller vil ha ei rifle tilgjengelig enn ei slugshagle. Rett og slett ikko nok penetrasjon på den bløte blyklumpen.

Men morro er det!

Link to comment
Share on other sites

Må bare legge til at det er stor forskjell på sluggsen, brenneken har jeg enda til gode å se om det er noen produsenter som slår angående presisjon.

 

Har testet den mot federal, fiochi, winchester og noen merker til som jeg ikke kommer på i farta. Rillene på brenneken gjør nok at den stabiliserer bedre en de fleste andre produsenter.

Hagla jeg bruker på slugsskyting ei mossberg 500A med eget slugsløp (52 cm lang løp) med skursikte.

 

Nå har jeg en kammerat som lader hagleammo og herved er det bestilt blyklumper fra guradalipinniuanni? husker ikke hva de het men de ser bra ut og det blir nok susen når man kan bestemme kruttmengden selv :D Så får vi se om det blir god nok presisjon med disse hjemmerulla slugsene....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...