Jump to content

Valgets kval, S&W mod 14 eller mod 10


Tjukken

Recommended Posts

Luksusproblem!

'Har tilbud på S&W mod 10-8 og en mod 14.

Hvem skal jeg velge....

Skal bruke den til revolverfelt og hurtig.

 

Model 10 har 4" løp og fast sikte (politimodell), og er i meget bra stand.

På denne må jeg bytte løp til 6", men den er i meget god stand.

Har orginalt treskjefte og Packmayer gummiskjefte.

 

Model 14 har 6" løp og orginalt justerbart baksikte, men er noe mer slitt.

På denne er det kun treskjefte, så dette må byttes og avtrekker er bred og må slipes smalere.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Mod. 14: Der har du justerbart baksikte (for meg er det det viktigste) og det å skifte grep/slipe avtrekker er en kurant sak som du helt utmerket gjør selv.

 

Mod 10: På mod.10 skal du bytte løp, og det er vel børsemakerjobb, i hverfall for de fleste av oss...

 

Personlig tror jeg at jeg ville gått for mod.14, litt avhengig av HVOR slitt den er, er det utseende, eller er den slarkete?

Begge to er jo noen reale bruksjern som tåler mye skyting selv om den ikke ser så pen ut kanskje...

 

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Ja det er justerbart baksikte på mod 14.

Og den er ikke mye slitt, men en ser den er brukt.

Og denne er det gjort en del med, da det virker som det er ny hane med bredt tommelholder, og avtrekker er også meget bred. Kan sikkert starte direkte med denne i konkurranse.

Men sjekket nettet på prod år, og modell 14-2 er lagd mellom 1962 og 1966 så det er et gammelt våpen.

Mod 10-8 må kostes på endel som avtrekk, løp, siktemidler etc. Men den er produsert fra 1977 og er ikke så gammel.

Var å prøvde de på banen istad og det rare var at jeg skjøt like godt med begge i SA. Men hvem av de har størst affeksjonverdi?

Link to comment
Share on other sites

Som Rogsom skriver er mod. 10 og 14 like, bortsett ifra mod. 14 har stillbart baksikte. Hvis du ikke har planer om no ombygging på revolveren, så hadde jeg også tatt mod. 14 pga baksikte.

Hvis du vil gjøre litt mer ut av det, så hadde jeg tatt den som var "Tightèst" og best avtrekk....Uansett er det skytejærn med mange muligheter :thumbup: "Du har knekt Køden" som Bjarte i Radioresepsjonen ville sagt det!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe galt med meg???

Startet "karriæren" med 9 mm CZ mot alle odds.

Liker dette våpenet best, og synes det er med denne jeg gjør det best. (Minst dårligst...)

Nå har jeg skutt ca 200 skudd med mod 10 og 4" løp/faste sikter, og mod 14 med 6" løp og justerbare sikter.

Skyter betydelig bedre med den uten reg.sikter og med 4" løp......

Hva gjør jeg feil?????

Merker at jeg liker kortere våpen enn vanlig, så kanskje jeg skal følge følelsen og ikke fornuften i dette valget....

Link to comment
Share on other sites

hehe, ingen tvil om at det er skyteglede nei.

Den er en drøm å skyte med synes jeg.

Og det jeg liker best er faktisk det faste siktet, finner liksom blinken bedre med dette.Og synes profilen gjør det lettere å fokusere på forsiktet.

Skjønner ikke hvorfor police`n byttet denne mot H&K 30.....

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på en S&W mod 10 for litt siden. Problemet ble spørsmålet om det lar seg gjøre å montere justerbare sikter da top-strapen(hva er det på norsk) er noe tynn. Noen som har peiling på om det finnes en god løsning? Ser at det finnes nye mod 14 m 6" løp i "klassisk" serien til S&W, så det er kanskje et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Vil være svært avhengig av tilstand. De fleste av de som ble solgt, var "godt brukt" og solgt av den grunn. Da man gikk over til HK P30L var det en avtale, som gjorde at ingen av revolverne, som var igjen, skulle på markedet og sammen med US karabinene er de vel blitt, eller i ferd med å bli spiker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...