Jump to content

våpenbutikk nerme Charlottenberg


villmannen

Recommended Posts

var der senest lørdag jeg.hyggelig betjening.men ikke akkurat no våpenbutikk..litt i våpen,brukbart utvalg i ammo og krutt,lite med kuler.noe sikter,men dem er dyre..

Link to comment
Share on other sites

var der senest lørdag jeg.hyggelig betjening.men ikke akkurat no våpenbutikk..litt i våpen,brukbart utvalg i ammo og krutt,lite med kuler.noe sikter,men dem er dyre..

 

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv.

Link to comment
Share on other sites

prisene på 22 og haglammo er omtrent som i norge.annet lader jeg sjøl så det har jeg ikke sjekka.men mener at norma krutt var noe rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

ammo legg jeg i en pose og legg den i bagasjerommet sammen med sterkvare fra systembolaget og bare kjører hjem :!::D det går så bra så jadda jadda

Link to comment
Share on other sites

ammo legg jeg i en pose og legg den i bagasjerommet sammen med sterkvare fra systembolaget og bare kjører hjem :!::D det går så bra så jadda jadda

:?

 

Jeg tror fakisk (defintivt mener å huske at...) at du må ha tialtelse til importere ammo fra utlandet. Blyhagel er ikke lov å importrtere med mindre du har spesfik tilatelse og untakstilatelse fra de som sysler med slikt.

 

At andre ikke har blitt stoppet i tollen, er ikke noe bevis for at du ikke blir det.

Det regnes ellers som litt lite smart å oppfordre til ulovligehter på våpenforum her i Norge. Innleggen over er så vage, at jeg oppfatter det slikt. Minner på at retten til å eie våpen i Kongeriket er forbeholdt pålitelige og edruelige mennesker.

Link to comment
Share on other sites

nå må en ikke nødvendigvis være avholdsmann som du tydeligvis er for å eie våpen :!: men har sett mange også jaktskyttere som deltar i nm,som overhodet ikke er skikket til å eie våpen,jeg er ikke blant dem :!: og det er ingen her som har oppfordret til ulovligheter,ingen har nevnt noe om blyhagl heller.har kjøpt med noen esker ammo nå og da fra sverige i 20 år og aldrig hørt noe om importtillatelse.og kjøper lovlig kvote på polet,det må da være tillat,uten at noen skal mase om oppfordring til ulovligheter :?: dummeste jeg har hørt..

Link to comment
Share on other sites

For meg er det viktigste at det går klart frem av denne tråden at

A) Import av blyhagel i utgangspunktet ikke er tilatt

B) at Import av ammunisjon er underlagt en eller annen form for restriksjon

 

Ergo, Ingen av mine kammer brødre/søstre trenger å stå med skjegget fullt av postbokser, med potensielt alvorlige konsekvenser for vedkommendes skytter/jeger kariere, fordi en eler annen på Kammeret har sagt noe er "greit".

 

I tilegg er grunen til at jeg faktisk "bryr meg" at jeg ikke ønsker å se i et eller annet nyhetsforum overskriften "norske jegere oppfordrer til import av ulovlig ammunisjon" (Ikke fordi jeg er så jævla alttruistisk, mer ren egoisme gitt)

 

...nå og da fra sverige i 20 år og aldrig hørt noe om importtillatelse.

Men har du spurt tollvesnet f.eks?

Påstanden din er jo det samme som om jeg sier "jeg har kjørt for fort her i alle år, så du kan ikke bøtelegge meg for det" til en politikonstabel som har stoppet deg.

 

nå må en ikke nødvendigvis være avholdsmann som du tydeligvis er for å eie våpen

+

og kjøper lovlig kvote på polet,det må da være tillat,uten at noen skal mase om oppfordring til ulovligheter :?: dummeste jeg har hørt..

 

Eh? hva har dette med saken å gjøre... :?:

Jeg er så frekk og freidig at jeg antar at du som våpeneier kjenner til våpenloven? Altså det skriftet som henviser til pålitelige og edruelige mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Sist eg var i sør afrika, spurte eg tollerene på flesland om hvor mye ammo det var lov til å kjøpe med seg hjem. Og eg mener og hugse at det var 1 eller 5kg, er ikke helt sikker. Det var iallefall lov til å ta med seg ammo tilbake i følge han, og det også om du ikke hadde vert på jakt reise, bare du hadde våpen kort på det caliberet du hadde kjøpt ammo til.

 

Så om du Hassel, ikke er 100% sikker på at det du mener er ulovligheter, virkeligt er det, så mener eg du skal slutte å henge uten en person slik du gjører og gi han kjeft for noe eg mener er lov.

 

Men eg har tatt feil før og kommer nokk til å gjøre det igjen, bare dette mener eg at eg er rimelig sikker på at er lov....

Link to comment
Share on other sites

5kg grense er svjv, det flyselskapenes sikkerhetsråd har bestemt er max en person ta med seg ombord i et fly.

Det er kanskje da naturlig at det er det som brukes som "ikke registrerings pliktig" grense. (dette er forøvrig ikke spesielt mye ammo....)

Poenget mitt (nok en gang) er at jeg tror/husker/mener at det er restriksjoner i forbindelse med privat import av ammunisjon. Jeg sier ikke at det ER det, men at jeg tror det. I tilegg regnes jo ammunisjonen i det totale beløpet på 3000 / 6000 kroner som kan importeres tollfritt.

 

http://www.toll.nofant jeg dette.

Våpen med mer

 

Forvaltningsmyndighet: Politidirektoratet.

 

For de aller fleste våpen, kan man søke politiet om tillatelse til innførsel. Ta kontakt med politiet på stedet der du bor eller gå inn på hjemmesiden til politiet for å finne nødvendig informasjon. Det er imidlertid noen produkter som er absolutt forbudt å innføre. Som eksempel kan nevnes elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

 

Det er også restriksjoner i forbindelse med import av ammunisjon

. (min understrekning)

 

Jeg kan ikke se at jeg på noe sted i denne tråden* har hengt ut noensom helst for å drive med ulovligheter.

Jeg har derimot advart om å legge ut vage meldinger som lett kan tolkes til oppfordringer til lettvint løsninger. Spesielt når det faktisk er på syns/tror og mener nivå.

 

For å oppsummere:

Ikke ta med ammunisjon over grensa uten at du selv har sjekket på forhånd hva som er lov eller ikke lov.

Surt å i værste tilfelle miste en hobby, fordi du har lest noe på nettet om at noen sa at det var lov...

 

 

*har gjort det på SL, men da med rimelig håndfaste bevis.

Link to comment
Share on other sites

 

Så om du Hassel, ikke er 100% sikker på at det du mener er ulovligheter, virkeligt er det, så mener eg du skal slutte å henge uten en person slik du gjører og gi han kjeft for noe eg mener er lov.

 

 

vi er vel foresten enige om at import av blyhagl er fy fy? (Ja det er et teit forbud, med et usannynlig tynt og lamt grunnlag...men ikke lov!)

Link to comment
Share on other sites

Hassel har faktisk helt rett, tviler på om de i kjeledress på grensen godtar "jammen på nettet sa de at..."

 

Fra Toll.no under innførsel og utførsel av våpen:

 

Produkter hvor det kreves tillatelse til ordinær innførsel eller utførsel:

rifler

hagler

kombinasjonsvåpen (rifle/hagle)

pistoler

karabiner

maskinpistoler/maskingevær

gassvåpen

patroner

prosjektiler

hylser med ladning eller tennmidler

sprengstoff

lys-, brann-, gift- og tåregassbokser

armbrøst

de fleste typer forsvarsspray

 

Tollvesenet henviser også til våpenloven:

 

§ 24. Innførselstillatelse kan bare gis den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon eller som kan drive handel med ammunisjon etter § 16 fjerde ledd. Innførselstillatelse kan også gis den som kan tilvirke skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter § 20 og den som etter lov om eksplosive varer1 § 17 eller § 18 annet ledd kan tilvirke ammunisjon til forsøk.

 

Gjelder det inførsel bare til eget bruk, kan tillatelse likevel gis den som fyller vilkårene etter § 7 eller § 13.

 

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen innført i medhold av annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...