Jump to content

Helmantel og blyspiss kombo til 308w


rasmusr

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en kombinasjon av helmantel- og blyspisskuler i kaliber 308w som det er mulig å lade slik at de har tilnærmet lik kulebane/treffpunkt. Målet er å slippe å justere siktet ved bytte av ammunisjon.

 

Helmantel skal benyttes til trening/toppjakt og blyspiss til rådyr.

 

Alle forslag mottas med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ganske vanskelig å tipse om kuler, da hver og enkelt rifle skyter ikke likt, med like kuler, innenfor samme merke og type. Det enkleste du kan gjøre, er å kjøpe inn flere typer (både fmj & blyspiss) og teste hvilke som går noenlunde likt. Er du uheldig, så er det ingen som går så likt at du kan bruke dem til ditt formål. Men, så kan du være så heldig at du har ei rifle som spiser alt og setter det meste innenfor 3 cm på 100 meter.... Only you can find out.

 

Uansett, lykke til med søken videre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde prøvd å finne en ladning som var trygg med både Sierra 150gr HPBT og 150gr Sierra Gameking. Disse kulene er ikke så veldig ulike og ofte svært presise. Prøv N140, dette er ofte et presist krutt i 308 Winchester og startladninger finner du i ladebøker. Man trenger ikke gå for maks hastighet til rådyr.

Når jeg har brukt en ladning av samme krutt til forskjellige kuler synes jeg at det er lettere å få sammenfallende treffpunkt enn om jeg bruker forskjellige krutt til forskjellige kuler.

Som vanlig; vær varsom ved lading, vit hva du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tips. Visst du har mulighet, nullstill tårnene på kikkerten når de er innskutt med blyspiss. Skru i vilden sky når du trener med helmantel. Når du er ferdig å trene, nullstiller du tårnene igjen og er klar for jakt.

 

Det gir deg god trening i å justere inn riktig treffpunkt. Mange er livredde for å skru på optikken. Det er det ingen grunn til. Men det fordrer selvfølgelig at du har en kikkert du stoler på når det gjelder klikk og har overnevnte funksjon. Det har Swarovski. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...