Jump to content

.223 eller 6.5


sturla88

Recommended Posts

Hei, har idag en .222 å liker dette kaliberet.

Men har bestemt meg for å bytte til en .223 eller 6.5 i tikka.

 

Jakten går for det meste i toppjakt,rev & rådyr.

 

Noen som har erfaring med 6.5 på toppjakt ? Ønsker jo forsåvidt et ganske flattskytende å lite rekyl på våpenet.

Det som er kjekt er jo at 6.5 er lov på større hjortevilt om dette skulle bli aktuelt..

 

Kom gjerne med kommentarer vedrørende dette.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55!, eventuelt .223 med max 9:1 i twist så du kan avlevere noe 75-grains morro.

 

6,5 skaffer deg rimelig skytterlagsammo, er flattskytende som f... med bra kulebane til langt pokkerivold.

 

.223 med fabrikkløp med 12:1 i twist uten nubbesjans for mer kule enn 45 grain er et lekekaliber som jeg aldri skal ha igjen i noe som helst som skal lage hull i så mye som en papptallerken over 300 meter... der ligger man på 520-meteren og småkoser seg og banner, samlingene på en drøy tomme fra 200-meteren er blåst bort til noe som steike ikke er i nærheten av stålet engang...jallagønner...

 

Bill. mrk "Varmint-løp Shilen #7-profil cal .223/5.56 7:1 twist ø.kj.rim.v.hurt.avgj,gj.f.mont."

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ballistiske data for akkurat den patronen her nå.. men den dropper vel rundt 15 cm på 200m om jeg ikke husker feil, og det vil si temmlig flatt.. Det er ikke bare hvor flattskytende patronen er du skal se på, men husk at et tyngre kaliber som 6,5 er lettere og treffe med om det er litt vind i lufta, og prosjektilet har mere punch på 200m enn det den lille 223 kula har. Til presisjonsskyting på lange hold som feks toppjakt, så tar jeg 6,5x55 over 223 any day.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle bytte så jeg fikk en litt tyngre kule på rådyr, og viss 6,5 er like så allsidig på toppjakta, er det jo like greit å smelle til med det, så har jeg jo et kaliber jeg kan bruke til alt.

 

Små kaliber er jo utrolig morro å skyte med da..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har økonomi til det, ikke bytt vekk/selg .222en. Den kan du forsyne med lyddemper og bruke små, lette kuler for å ta rev og andre skadedyr. Det er i hvert fall bortkastet å bytte den i .223. Mellomlegget du må betale fra en .222 til en .223 kan du heller bruke på masse skudd, ladeutstyr eller bedre kikkert feks.

 

Bare tull å bytte til et litt sintere kaliber når kula er den samme. Du har ikke lov å skyte på noe som helst mer enn med .222 likevel. Eneste fordelen jeg ser med .223 kontra .222 er at du med tyngre kuler kan skyte tiuren på 250 meter i stedet for 200 (om du føler det er trygt). Kanskje litt snillere med tyngre kuler på rådyr og, men det betinger at du har riktig løpstwist, samt at du lader selv, for det er neimen ikke voldsomt utvalg hos den lokale pusheren om du skal fra 70 grs og oppover i kuler...

 

Kjøp heller en 6,5x55 i stedet. Bedre egnet på lange hold og tillatt på storvilt.

 

Må si jeg selv hadde lyst på 6,5x55 for en uke siden, da jeg bommet på en orrhane i topp på ca 90 meters hold i kraftig sidevind. 50 grs Norma fmj var sjanseløs. Den fuglen hadde jeg ganske sikkert fått med en mer stabil 6,5-kule.

 

Konklusjon:

Behold .222 til skadedyr og moro.

Kjøp 6,5 til toppjakt og rådyr.

 

Evt: Selg .222'en og kjøp en 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Leser at her er en som bommet på 90meter på en tiur , gjekk for morro skuld inn på norma sin ballistikk kalkulator og sjekka verdiane på 223 og 6,5x55 med 90 grader sidevind og 10 sekundmeter vind.

Begge var helmantel fabrikkammo, avdriften var 55mm på 223 og 46 mm på 6,5x55.

Det blir 9mm forskjell på 90 meters hold, det er ikkje for å vere kranglefant men eg synes 223 blir litt nedvurdert av dei fleste, det er nesten som folk tror det er eit luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er den største fordelen med 222/223 kontra 6.5x55/.308/etc. at med de små kalibrene kan man benytte ekspanderende kuler på stort småvilt uten å sprenge viltet fullstendig. Etter mitt hode vil man da kunne få større effekt i viltet med en ekspanderende .223 enn man klarer med en helmantel 6.5x55, og likevell kunne bruke viltet til mat.

 

Dette er iallefall en teori jeg har. Her inne kan man lese om folk som med stor suksess bruker ekspanderende .223 til gås, og v-max til Bever og rev uten å få gjennomskudd. Jeg har derfor en .223 i bestilling, så får vi se om det bare er teori, eller om det virker i praksis også.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

ko-stens : ja det er det med avdriften jeg også tenker på en del ganger, ble et par bom i år på topp nettopp med litt sidevind.. finnes jo ikke rekyl, å børsa går som ei snor opp til 150m og med 2 bom samme dag, ble jeg også litt ivrig på å prøve en 6.5

 

for i toppen av et tre tar som regel vinden mest, å oftest sitter de ganske høyt.. så tanken slo meg også!

ikke for det, har jo felt tiur med knall å fall med fint sår, men det blir litt stusslig når det er vind virker det som.

 

brukte da 55gr fmj 940ms

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...