Jump to content

urika som ikke lader leirdueskudd?


espenlangnes

Recommended Posts

har hatt beretta st390 12/76 før.dette var forløperen til urika.den hadde automat regulerings ventil for gasstrykket slik at den sk veksle alle typer ammo. med 24gr lerdueskudd var det bare klatt og tull selvom den var tilskutt og self pusset og stelt etter alle kunstens regler. med 32gr ladn og oppover funka den fint.virker som beretta ikke har knekt 24 grams "lerduekoden"helt med den nye modellen heller da???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!!!

 

Har skutt flere tusen 24.gr. leirduepatroner med min 391 urika i kaliber 12/76. Har aldri vært et feilslag, untatt da jeg var på andejakt rett før jul. Da var børsa tørrpusset, men til tross for 20 minusgrader og sterk kuling, var det kanskje ikke så rart at den kilte seg (måtte demontere den og sette den sammen igjen). Opplevde faktisk at det rimet på låskassen, men den fungerte fint etter demontering og montering.

Kjøpte hagla i sommer, så jeg lurer på hva som er viktigst å vedlikeholde på den. Har demontert og smøret sluttstykket og hammeren.

Lurer også på om disse haglene fåes kjøpt med 89mm. kammer?

Link to comment
Share on other sites

Hatt både remington 11-87 og beretta 391, begge gassdrevne hagler, og de er sære..spesielt om vinteren med kuldegrader.

Byttet til benelli, og ser meg nok aldri mere tilbake, blir nok å holde meg til benelli sine hagler i fremtiden også.

Lite pusse jobb siden de er rekyldrevet, har ikke pusset den siden 2007 faktisk..kun dratt igjennom løpet. låskassen er helt ren blank og fin. Ikke som på gassdrevne hagler.

Alt går ut løpet på rekyldrevne hagler, og sparer mye pusse jobb.

Link to comment
Share on other sites

Har en 391 urika i kaliber 12 som har gått 6-7000 skudd. Stort sett leirdueskudd. Jeg har opplevd kun en gang at den ikke har ladet om skikkelig. Da etter mange hundre skudd uten puss, før den sto et par-tre mnd i skapet og jeg tok den ut for å ta noen fugler på åtet. Det var ikke leirdueskudd, bare dårlig puss.

 

Puss skikkelig rent og vær grådig med oljen etterpå, for mye olje vil bare samle skitt. Jeg smører kun sluttstykket med en dråpe olje på hver side på føringene, og ikke noe mer enn det. Gass-sylinder og stempel skal IKKE smøres. Prøv dette.. :)

 

Jeg vet ikke hvor lette ladninger 20'n skal takle, men vil tro at den også skal greie leirdueskudd. Hvis den ikke gjør det, er det kanskje grunn til å klage? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...