Jump to content

Fontaine 4-12X50 kikkert


boa79

Recommended Posts

har hatt et slikt sikte og det funka greit, optikker er grei til prisen,, men mitt sikte hadde ikke pålitelig mekanisme, men når jeg skøyt inn rifla på et hold ble det bra, men kunne ikke bruke klikkene opp og ned for og justere for avstander .. men siktet var ok.. serlig til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jakt frilut har noen Fontaine 4-12*50 for rundt 1790kr ,noen som har noen formeninger om slikt sikte????har domma meg ut litt me å kjøpe sånna billig kikkerter hehe,så eg vil da høre on noen her inne har prøvd sån sikte

 

Hvis du har dummet deg ut før med å kjøpe billigkikkerter, hvorfor kjøpe enda en billigkikkert?

 

Invester heller litt penger i noe ordentlig, så holder det resten av livet! :)

Link to comment
Share on other sites

har hatt et slikt sikte og det funka greit, optikker er grei til prisen,, men mitt sikte hadde ikke pålitelig mekanisme, men når jeg skøyt inn rifla på et hold ble det bra, men kunne ikke bruke klikkene opp og ned for og justere for avstander .. men siktet var ok.. serlig til den prisen.

 

Det som står her, kunne jeg og ha skrevet..

men mener jeg ga under 1000lappen for mitt sikte når jeg kjøpte det. så jeg suntes kansje 1700kr er i meste laget for et sånn sikte.

Link to comment
Share on other sites

hehe, mye mulig, men siktet er OK til den prisen, selv om alle vet at de dyre siktene er bedre, men jeg kan faktisk vedde på at jeg skaut like mye rev som de som lå på topp 10 lista de årene jeg hadde det. kansje til og med de helt på toppen..

så det funker, jeg hadde opplyst rektikel, men det bruka jeg ikke, for lyset blinda meg i mørket, var kun til hjelp i skomringen..

jeg bytta det bort mot et bedre sikte etterhvært, men siktet er i bruk den dag idag, og gjør jobben enda ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ok uansett pris! Ligg heller litt mer penger på bordet og kjøp en billig Leupold.

Har aldri vært borti ett sikte som er så ustabilt som Fontain. Tåler ingen ytre påkjenninger i det hele tatt.

Dersom man dunker kolben forsiktig i ett tre(og det forekommer av og til) så er kontrollskyting med påfølgende ny innskyting et faktum.

Det er litt av min erfaring med Fontaine.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min Diamond Hunter Flexi, kal. 308 Winchester, så var akkurat et Fontaine 4-12x50 sittende på toppen. Det varte ganske lenge faktisk, mistet også rifla et par ganger, før den siste kakken gjorde til at mekanismen sviktet. Klart og fint, kunne klikke både hit og dit før det siste uhellet gjorde det ubrukelig. Så i mine øyne og dersom kvaliteten er lik det jeg hadde, så er det ikke et dumt kjøp til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være meg og børsene mine det er noe galt med, men jeg har alltid brukt rimelige kikkertsikter på riflene mine, og aldri har det vært årsak til at jeg har misset noe vilt i løpet av 25 år med jakt, ikke en gang en skuddsjanse. Og ikke har jeg lykkes dårligere med jakta enn kompiser med kikkertsikter (og børser generelt) til 10-ganger verdien av det jeg bruker heller. Rimelige kikkerter av merkene Hakko, Tasco, Bushnell, Fontaine, Norlett, Simmons...etc. Ikke opplevd noe feil på noen av de, og de har holdt ut gjennom gaupejakt i 25-30 minusgrader og stygt terreng, hjortejakt i like stygt terreng, de har tjent meg godt til revejakt fra glugga, ja- all mulig form for jakt egentlig (bortsett fra elgjakt som jeg ikke driver med). Og jeg bruker de samme siktene fortsatt. Sitter med en følelse av at vi gjerne roter oss inn i utstyrsfrikeri også inne jakta, og at vi lager oss hypoteser om hvordan vi bare "må" ha det beste av alt for å kunne i det hele tatt jakte. Fint for de som produserer og selger alt dette utstyret, men fullstendig opphauset- og overkill for de aller fleste. Mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Rapp, det stemmer nok. Det er også veldig mange som har fått ødelagt jakta p.g.a. jallasikter. Jeg har iallefall ikke råd til å hive nesten to tusen rett i dass. Se hva du kan få div. Leupoldsikter brukt for. Men så er jeg ingen gambler heller. Ville heller gitt pengene til en fattig familie i gokk enn å betale for sånt søppel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn bortsett fra å kjipe på linser og materialer, presisjonsmontering og slike ting; hva kan man gjøre for å kutte produksjonskostnader?

 

Jo..man kan kutte på kvalitetskontroll, og bare teste hvert 100.de eller 1000.ende osv. i en serie produkter..

 

Og det er vel nettop det som gjør billigsiktene litt risikable å stole på når det virkelig gjelder. Og der ligger sannsynligvis forklaringa på at noen får trøbbel og andre ikke; produksjonsavvik og svakheter oppdages senere ved skjeldnere kvalitetskontroll og slipper derfor en del eksemplarer ut på markedet før feilen oppdages..

Link to comment
Share on other sites

raudnakke har som vanlig korrekt.Enkelte av oss har eller har hatt dette siktet, og er fornøyd med siktet til sitt bruk. Enkelte har hatt og er ikke fornøyd.Det er alltid slik at billigsikte er billigsikte. Det er ikke et spørsmål om det vil ryke. spørsmålet er når...men utifra egne erfaringer så er ikke fontaine det verste.Jeg har prøvd nikko stirling diamond serie. og det har ungene fått å leke med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg sier IKKE at det ikke er en forskjell på sikter til 1200,- og 12000,- . Jeg er fotograf, og kjenner til betydningen av kvalitetsoptikk- også mht det mekaniske og garantiordninger osv. Imidlertid har jeg så ofte møtt på dette temaet opp igjennom årene i skytter- og jegerkretser. I ett stort jegermiljø har jeg nok omtrent like mange kjenninger med rimelige "jallasikter", som med Zeiss, Swarowski osv. Mange fra begge "leirene" er jegere som har jaktet dobbelt så lenge som meg sjøl også. Og ja- jeg ser jo såklart at de dyre siktene er klarere- spesielt ut mot kantene, og forskjellen mht lysgjennomgang merkes spesielt ved skumringsjakt osv. Men-jeg har tilgode å få en eneste erfaring fra hele det store jegermiljøet jeg kjenner som tilsier at rimeligere kikkertsikter er søppel, og det er KUN dyre sikter som er verdt å vurdere- uansett. Jeg føler dette er ett "forumfenomen" mer enn ett virkelig problem. Men igjen, det kan være meg det er noe galt med- den muligheten er der. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...