Jump to content

Lit forskjellige spørsmål om orrfugl.


ungjegern

Recommended Posts

Hei :P Eg lurer på om myrar som orrfuglen spelar på altid er store? :? Eg har tenkt å prøve ut lokkjakt på orrfugl til hausten, og må finne plasser fuglen spelar på. :wink: Og eg lurer på held orrfuglen seg på eit område, :mrgreen: eller kan han fly langt vekk å ikkje komme tilbake fodi han likar seg bedre der, eller kjem den tilbake når spilletida begynn igjen? :? Eg spør om dette fordi det ikkje er så altfor mykje orrfugl her i skogen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje det trenger å vere ei stor myr. Eg veit om mindre orreleikar som berre er ei lita flate eller ein liten haug.

tusen takk :D heilt enig med at ungdommen bør få ei børse før skulemusikken tar dei :mrgreen: .

 

Er det hagle eller rifle som er mest vanleg på orrfugljakt? :?

 

 

 

ungjegern

Link to comment
Share on other sites

Hei. Orrfugl spiller vel helst om våren(orreleik), og da har di ofte faste plasser som dette foregår på, ofte myrer, teiger og små høydedrag. Men ettersom jakta på orrfugl begynner 10.sept og varer til23.des, så har du ikke lov til å skyte fugl om våren på leik.

 

Her som jeg jakter, finner jeg ofte fuglen på de samme plassene, så de flyr nok ikke ut av området så lenge du ikke støkker dem opp flere ganger om dagen:)

 

Bruk av hagle er det beste på støkkjakt og jakt med hund. Men hvis du skal lokke så kan det jo fungere med rifle og, hvis du klarer og lokke dem inn og de setter seg i tretoppene.

Link to comment
Share on other sites

Har du bestått jegerprøven?

 

Hva er dette for et spørsmål? Unge og uerfarne jegere må få låv å spørre uten gubber som kunne alt da de ble født, skal bli så dritkritiske.

 

@ungjegern Om høsten spiller orrhanene oftest når det er tåke og kanskje lett regn. Min erfaring fra sørlandet er at de kan spille "alle steder". Ofte på samme sted som de spiller på våren. Men noen ganger i et par hundre meter fra disse stedene, og av og til på helt andre steder, langt fra leikplassen.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...