Jump to content

Billige digitale vekter, søppel eller OK?


stormåsen

Recommended Posts

Jeg har ei slik vekt (tror jeg). Må gå og se etter..... det er ei vekt jeg bruker i "skytebane-ladesettet" mitt. Den viser ca 1 grain for mye pr. 50grs. 50grs blir på denne vekta 51grs, og 100grs blir 102grs. Jeg korrigerer for dette så det går greit, eller så kontrollveier jeg dem når jeg kommer hjem.

Grei vekt til det bruket, men slår seg irriterende fort av. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med akkurat den vekta det er linket til, men i min jobb kommer jeg over forholdsvis mange billige digitale vekter. Vi tar rutinemessig slike i beslag fra folk som har brukt dem til å veie noe helt annet enn krutt, for å si det sånn. Jeg har helt gitt opp å veie beslag på "klientens" vekt, da flere av disse billige vektene har til dels store avvik. Mange av dem er merket med "+/-0,1 gram" men er overhodet ikke så nøyaktige; på de billigste vektene betyr det bare at displayet er i stand til å vise en desimal etter komma :roll:

 

Avvik på over et halvt gram er ikke uvanlig, men det gjør vel ikke så mye for folk som seller en viss brun substans i 100-grams plater. Et halvt grams avvik på kruttmengde i en pistolpatron, derimot :shock:

 

Jeg ville ikke ha brukt noen vekt som ikke spesifikt fra produsentens side er oppgitt å være beregnet på å veie krutt med, eller som er laget for laboratoriebruk e.l. og sertifisert til en tilstrekkelig grad av nøyaktighet.

 

Forøvrig er det mange slike auksjonstekster som er litt spesielle... "hobbyvekt" for å veie fiskesluker, smykker, "urter" m.v.? Hvem F.... veier slukene sine på digital vekt med 0,1 eller 0.01 grams nøyaktighet? Og hvem andre enn gullsmeder har noen interesse av å veie smykker nøyaktig? "Urter" er i det minste klartekst, det er nokså opplagt hva disse vektene egentlig er ment å brukes til. "Pre-kalibrert"? MAO ubrukelig, billig møk som ikke kan rekalibreres... og som ikke er så stort tap for lyssky "forretningsmenn" å miste når politet tar dem i beslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har også bestillt en Frankford vekt. Denne er forhåpentligvis laget for å veie krutt, og skulle visst vise vekt i +/- 0,15 grains. Noe som bør være godt nok :?:

 

Leste en test av en annen type, og den viste korrekt. Det eneste som var negativt i forhold til de dyrere vektene, var at den var litt tregere i bruk. Brukte litt tid på å stabilisere seg.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestillt ei slik frankford arsenal vekt på ebay nå. Det kom på 274,- norske kr inklusive frakt. Går under 200,- grensa uten frakt :)

 

Så gjenstår det jo å se om den dukker opp i posten om en stund da..

 

Hvem handlet du med? Og fikk du vekta?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestillt ei slik frankford arsenal vekt på ebay nå. Det kom på 274,- norske kr inklusive frakt. Går under 200,- grensa uten frakt :)

 

Så gjenstår det jo å se om den dukker opp i posten om en stund da..

 

Hvem handlet du med? Og fikk du vekta?

 

Handlet med Midwest Reloading Supply på ebay:

http://cgi.ebay.com/Frankford-Arsenal-M ... dZViewItem

 

Pakken kom etter mindre enn en uke, og alt ser ut til å fungere. Ser desverre ut som at prisen har gått opp på vekta nå slik at den ikke går under 200,- grensa. Da blir det ikke like lukrativ business lengre :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...