Jump to content

Nybegynner vil anskaffe førstegangspistol


Bollemus

Recommended Posts

Jeg skøyt en del i militæret, da med AG3, og fant ut dette likte jeg (og hadde faktisk anlegg for det, med 85 av 100p på skarpskyttermerket :mrgreen: ), og har nå planer om å starte i en pistolklubb. Etterhvert vil jeg sannsynligvis anskaffe eget våpen. Jeg er helt grønn når det kommer til pistoler, og aner egentlig ingenting om hva jeg bør se etter når jeg skal handle pistol. Jeg har lyst etterhvert lyst til å begynne med praktisk skyting, så finnes det pistoler som egner seg godt i forskjellige grener? Har lest litt rundt omkring, og funnet ut at en 1911 kanskje kunne vært noe? Samtidig er jeg student, og med tanke på ammunisjon og priser er kanskje en .22 bedre som første pistol? Til slutt lurer jeg på om hvor man bør kjøpe. Er det mye slit for å få importert fra f.eks USA? Eller bør jeg bare kjøpe her, evt. brukt?

Setter stor pris på svar.

Link to comment
Share on other sites

En .22 får du ikke brukt til praktisk skyting.

 

Dersom du velger å skyte i production division konkurrerer du med pistolen rett ut av eska mot tilsvarende pistoler. Glock 17, CZ SP01, SIG X-5 allround og lignende er fine her. Du kan og bruke fabrikk-ammo i PD.

 

I standard og open blir utstyret noe dyrere. En Sti/SVi "med alt" koster 3-7 ganger i innkjøp. I standard er det .40S&W som gjelder, i open .38super. Begge krever hjemmelading. Det reduserer kostnadene noe, men pressa koster litt. Litt mer jobb å få dem til å funke og avhengig av hvordan ladninger etc.

 

Anbefaler at du finner deg en praktisk-klubb som tilbyr nybegynnerkurs. Der vil du få mye info samt få prøve mange forskjellige pistoler.

 

Lykke til, IPSC er kjempegøy!

Link to comment
Share on other sites

Jensen glemte å nevne S&W M&P9 Pro til production. Til open holder jeg en knapp på 9 mm fordi det er lettere med hylser mv.

 

Jeg er ikke så sikker på at praktisk skyting og student lar seg kombinere på en god måte. Praktisk skyting ER DYRT å det går masse ammo, 2 - 300 på en vanlig kveld.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Nå hadde jeg først og fremst tenkt å starte med skyting på skive, så jeg kan få inn det grunnleggende. Er ikke så lenge til jeg er ferdig utdannet, så da blir det PS, og om nødvendig nytt våpen. Som topicen sier jeg er ute etter en førstegangspistol, som jeg først og fremst skal bruke i stillestående skyting. Bør jeg da gå for en .22? Og hvor er det best å kjøpe ifra?

Link to comment
Share on other sites

.22 er utmerket til å lære seg det grunnleggende å anses vel for å være "riktig" måte å begynne på. Selv synes jeg ikke .22 er noe stas så jeg går for 9 mm evt .40sw. Det er tyngre å begynne å skyte med 9 mm, fare for å begynne å nappe avtrekk, møte pistolen i rekyl osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke allerede har meldt deg inn i en pistolklubb, så har du minst 6 måneder før du får lov til å kjøpe et våpen selv. Det beste du kan gjøre da er å prøve så veldig mange forskjellige våpen du klarer på klubbtreninger og slikt, og finne deg ett våpen du liker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...