Jump to content

Hjortekalver sulter ihjel på Hitra


seawolf

Recommended Posts

På grunn av manglende detakunnskaper kan jeg ikke linke artikkelen, men den står over to sider i fredagsutgaven av lokalavisa Hitra.Frøya.

 

Litt fritt etter avisartikkelen:

Det er i løpet av den siste to ukene funnet 7 hjortekalver som mest sannsynlig har lidd sultedød.

Dette iføge veterinær.

Grunnen kan være "vårknipa" da dyrene går over fra skrinnt vinterbeite og over på nytt gras som er som kraftfor å regne. Er dyra avmagret etter vinteren, klarer de ikke å takle denne overgangen.

Dette ifølge Johan Schultze, veterinær ved Veterinærinstituttet i Trondheim.

 

Fallviltansvarlig Knut Tore Børø mener det er på høy tid å gjøre noe med forvaltningen av hjortestammen på Hitra. Mangel på kronhjort gjør også at kollene kommer senere i eggeløsning og kalvingen kommer for sent til å dra nytte av den viktige spiringen om våren.

 

Rolf Langvatn advarte allerede i April at for mye hjort kan føre til sultedød dersom neste vinter blir snørik.

 

Det står også at hvert utmarkslag har sin egen avskytingsplan og mye tyder på at flere lag har hatt feil avskyting. Ifølge Børø har det vært en kulturell og ikke faglig avskyting på Hitra. Man har gjort som bestefar gjorde da de for 50 år siden forvaltet en stamme på på noen hundre dyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg husker, har vel Hitra hatt relativt små dyr før også. Men dette er vel en indikasjon på at det er for mye dyr, selv om det ikke er uvanlig at kalver dør i vårknipa. For beiteforholdene burde være de beste der ute, med tanke på den snille vinteren vi har hatt.

 

Jeg vet at det år om annet, svømmer store mengder hjort fra Hitra, og til nabokommunene, og det i seg selv indikerer vel at det er mye hjort der, og jeg vet også at mye av denne hjorten har hatt relativt lave slaktevekter.

 

Mener å ha lest at Hitra skulle øke avskytningen kraftig for 2 år siden. Det har kanskje ikke vært effektivt nok?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...