Jump to content

Pointervalp bestemt og hentet.


Carl-gustav12

Recommended Posts

Ta kontakt med vinner av NM skog 2010. Han vant med pointer Asco og heter Kjell Enberget. Spør ham hvilke parringer som er avtalt og om han kan anbefale deg noen bestemte parringer.

Asco har flere ck på både høyfjell og lavland og har representert Norge i VM to år på rad. Med seier i NM skog i fjor og høyt plassert i finsk ms får du evt valp etter en topphund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det bestemt, takket være tipset til jutul, så blir det valp fra Asco og Bun Fuddy. Valpingen gikk bra og det ble født 4 hanner og 4 tisper, og den ene hannhunden er det jeg skal ha. Dette blir en spennende høst.

Noen som har et tips til bøker om trening av stående fuglehunder, da dette er min første stående fuglehund, hadde det vært greit å hatt litt leselektyre.

i41549955._szw1280h1280_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg filmene til Anders Landin. Der får du se Asco i aksjon. Ikke rart den hunden er i norgeseliten når Landin har trent den.

Av bøker vil jeg anbefale deg boka til Vibeke Skaar.

 

Når sant skal sies, lærte jeg så å si alt fra filmene til Landin. En ting er å skrive det på et papir, en annen er å se problemet bli løst i virkeligheten. Den mannen er min mentor og gud!

 

Lykke til med stående fuglehund :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valg av valp. Robert Gill er en kjernekar og flink hundemann. Han fikk forøvrig 1.ak på irsksetteren sin på Hovden i helga. Jeg tipper du kommer til å få mye glede av denne hunden i mange år fremover. Husk nå endelig at det arbeidet du legger ned i hunden som valp og unghund vil betale seg mangedobbelt når du høster av hundens kunnskap/erfaring og dressur som voksen.

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Da må du sjekke disse treningstips: http://WWW.landins-hund-katt.se/traningstips/" target="_blank Anders skal tydeligvis ha tipse fra samme kullet.

 

Lurer på om ikke minst en av valpene fra denne parringa gikk til Sverige med Anders Landin som mottaker. Mulig du får en mentor til å komme med ett og annet tips. Gjør som Ivo Rei skriver, skaff deg filmene til Landin og plukk opp litt derifra.

Link to comment
Share on other sites

Da har Gubba Noa vært i hus noen dager og han har hittil vært veldig snill. Men jeg ser jeg får mere å gjøre nå som han har blitt husvarm. Nå er det full rulle, helt til han slokner.

Har lest en del om pointer på nettet i det siste og det er mange som klager på piping. Piping er noe jeg har lyst til å ungå og skal prøve å være konsekvent på ting. Han kan pipe litt i buret sitti inne, men gir seg etter 20-30 sekunder. Han har sluttet å pipe når han våkner og vil ut,da sitter han pent og rolig til jeg slipper han ut, men i bilburet kan han pipe lenger før han gir seg, det har resultert i at kjøreturene har blitt endel lenger så han har gitt seg med å pipe før jeg stopper og tar han ut.

Jeg har også en Jaktlabrador fra før og de begynner å bli gode kompiser.

227975_10150628011120105_875370104_18616855_6136080_n.jpg

 

Jeg har skikkelig tro på denne tassen og gleder meg til høsten og komme oss ut i skogen og få trent litt.

Link to comment
Share on other sites

Da har Gubba Noa vært her i over en uka, og han har finni seg godt til rette. Rensligheten går greit, men det hender han har et uhell om natta. Han er stille i buret sitt(Ja han sover i bur, selv om jeg ikke var noen burtilhenger før. :oops: ) og han er stille når vi kjører bil. Har så vidt begynt å trene litt, han lyder navnet sitt og innkallinga har begynt å virke litt. Sitten har vi også trent litt på, og han har skjønt tegninga, nå sitter han mye rundt meg i håp om få godis :lol: . Imorgen skal vi første dag på dressurkurs, og det blir spennende. Diare har vært litt problem de siste dagene, men noen runder med ris og litt biola ser ut til å ha fikset opp det.

Han syns også det er morro å løpe etter småfuglene i gårdsplassen her, håper det er noe han vokser ifra seg :lol:

 

Gamlehunden min har nå blitt forsøkskanin og jeg har trent inn stopp på han de siste ukene, og det har egentlig godt utrolig greit.

Nå stopper jeg han når han er på full fart ut etter lekene jeg kaster. det er jeg meget fornøyd med og ser jeg kan få bruk for det under jakt, da han er en knallapportør. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke har lært han det før. :oops:

Alt i alt er jeg meget fornøyd om dagen og gleder meg til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lenge siden jeg har skrevi her, så det er vel på tide igjen. Noa vokser til og har nå blitt 8 måneder. Han går godt sammen med min andre hund, gudskjelov. Noa er veldig grei å ha i hus, selv om han til tider kan være en liten ramp. Vi har vært en del ute i skogen, uten at det har skjedd så mye, vi har skremt opp litt fulg, og han har fått luktet på setet. En ting er sikkert, han liker lukta av fugl.

Han har enda ganske trangt søk med god kontakt, men jeg regner med at det snur seg når jaktlysten tar overhånd.Farten på søket er bra, da han ligger på 8-10 km/h.

 

263423_10150712692280105_875370104_19474504_8270945_n.jpg

Fra en skogstur i sommer.

 

374883_10150993129410105_875370104_21744803_578203489_n.jpg

Fra helgens jaktur.

Jeg og Noa har bare gått 500 meter da jeg støkker opp en fugl, lettet på ca 40 meter mens bikkja var på et søk på motsatt side av meg. Han finner setet og blir veldig ivrig. søket går i bra fart i ca 1,5 km, før han stopper opp, hever nesa og går sakte bortover i skogen mens jeg følger på, ett eller annet har han i nesa men jeg vet ikke hva. etter ca 70 meter så stopper han opp og finner antaglivis setet til fuglen, etter en liten stund så smeller det ett stykke bortafor meg, der går en kamerat av meg, Hse fra kammeret.

Han sitter å tar seg en kvikklunsj da det kommer 2 orrhaner til han, dene ene slår seg ned i et tre og han feller den. De kom fra området der jeg var, så det er ikke umulig at det er de fuglene Noa luktet.

 

Han har enda ikke tatt noe stand, untatt noe som kan ligne på en stand på rapphøns.

Dressuren begynner å sitte litt, men vi har fortsatt en del å jobbe med. Innimellom så hører han bare ikke, :lol:

 

381001_10150997939495105_875370104_21764303_992579600_n.jpg

Et bilde fra dressurtreningen.

 

Alt i alt er jeg hittil veldig fornøyd, og jeg er ganske sikker på at han blir en brukendes jakthund etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...