Jump to content

Schrade kniv-noe å ha?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Rotet rundt i en gammel låve i dag og fant en kniv stående i en huggstabbe. Kniven er merket "Schrade NY M15" og ifølge eieren kjøpt i USA på tidlig -70tall. Slira er historie men kniven i god stand og i bruk til "ymse".

Synes kniven var litt "kul" og det er god sjanse til at jeg kan klare å bytte den til meg for 2-3 Mora-kniver fra Biltema.

Men; er det noe å ha?

 

 

1_8c4a7dcaa3fc4c973d5a480daeb51591.jpg

 

 

EDIT-ill.foto; ikke den aktuelle kniven :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I aller høyeste grad ! Regner med at mer kyndige knivguruer her på forumet kan komme med lange utdypninger rundt Schrades kvaliteter, men egen erfaring med dem tilsier i hvert fall at dette er kniver av svært høy kvalitet, og av stål som er lett å sette opp og som holder eggen.

Mener å huske at Schrade ble kjøpt opp av Buck tidlig på nittitallet eller deromkring, men jeg tror fortsatt varemerket eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 stk Schrade; PH1 jaktkniv storvilt og PH2 rådyr /småvilt. Er ingen knivguru, men en svært fornøyd bruker av begge. Som det blir nevnt her, lette å sette opp samtidig som de beholder skarpheten svært bra. Kjøpte mine på 1990 tallet tror jeg, og betalte sikkert 6-700 kr/stk. den gang. Tilgjengeligheten på dette merket her i landet har vært varierende, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har en foldekniv med 8 cm blad.

Men iløpet av 30 år - har den begynt å bli mindre pen, samt at bladhøyden har blitt like tynnhåret som eieren :) .

 

Jeg også - kjøpte den hos Høydahl - etter at vi hadde skutt praktisk på Løvenskiold en lørdag (og han "lurte" :) meg til å bli med ham hjem på Stovner)

 

Og den holder fortsatt koken :)

 

Dette var forøvrig samme kvelden som "våpensmeden" skulle fixe litt på min Gold Cup.

 

Resultatet ble synsmessig forferdelig :( .

Praktisk ble det bra :)

 

En Phyton som han skulle legge inn noe farget plast på i forsiktet - ble også seende ganske så labert ut.

 

Men så proklamerte han aldri med at han var feinschmekcker heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...