Jump to content

Zeiss Victory Diavari 3-12x56 vs. 2.5-10x50


oddvar

Hvilken Zeiss Victory Diavari ville du ha valgt som allround hjortejaktsikte?  

114 members have voted

  1. 1. Hvilken Zeiss Victory Diavari ville du ha valgt som allround hjortejaktsikte?

    • 3-12x56
      48
    • 2.5-10x50
      65
    • Ville valgt en annen kikkert (spesifiser under)
      1


Recommended Posts

Jeg har i lenger tid planlagt å kjøpe meg et nytt sikte til bruk på hjortejaktriflen. På jaktfeltriflen min har jeg brukt en S&B Zenith 3-12x50 som jeg har vært kjempegodt fornøyd med, og tenkte i utgangspunktet på å kjøpe samme til hjortejakten, men med lys. Imidlertid har jeg lest mye på nett, og kommet fram til at Zeiss nok vil være et bedre valg, dels på grunn av størrelse og vekt, men også fordi den mest sannsynlig vil være bedre i dårlig lys.

 

Så nå står valget mitt mellom Zeiss Victory Diavary 3-12x56 og 2.5-10x50, begge med lys. Dette er et valg jeg ikke føler at jeg har nok opplysninger om til å ta på nåværende tidspunkt, så jeg vil svært gjerne høre hva dere på forumet mener. Bruksområdet er hjortejakt, både som hundeførerer m/Dachs, smygjakt, postering m.m, men selvfølgelig også bøjakt i skumring/måneskinn. (Bygdedyret gjør at jeg neppe kommer til å skyte på de mørkeste kveldene selv om kikkerten er god nok, det bør være måneskinn som et minimum.) I tillegg bruker jeg også riflen til annen hjorteviltjakt, primært rådyr, men også elg om det skulle bli en mulighet. (Tidligere brukte jeg riflen til bever, med mer, men holder på å skaffe en dedikert småviltrifle. Til denne har jeg kjøpt en Zeiss Classic 2.5-10x50 m/lys, dere kan også synse noe om hvorfor /hvorfor ikke jeg burde velge den samme til hjortevilt.)

 

Konkrete spørsmål:

- Hvor mye mer klumpete er en 3-12x56 enn en 2.5-10x50? x56 blir jo en del lenger, gjør dette at den kan monteres like lavt som x50? Eller kommer x56 "på stylter"? Er det en teoretisk eller merkbar forskjell?

- Er det noen som bruker noen av disse kikkertene til allround-sikter og vil dele erfaringer?

- Er det noen som bruker 2.5-10x50 til skumringsjakt, og evt. mener at denne blir litt for dårlig?

- Er det noen som faktisk har sammenlignet 3-12x56 med 2.5-10x50 i dårlig lys?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

mvh

Oddvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt zeiss victory 2.5-10x50 men uten lys.

Dette var en veldig bra kikkert som jeg felte mangen dyr med både dag og natt.

 

Jeg byttet den ut i en zeiss victory 3-12 x 56 med lys, siden jeg rigget en egen børse beregnet til jakt i skog og fjell og i tillegg hadde lyst på opplyst retikkel.

Zeiss 56 er en veldig god kikkert i skumring, men forskjellen var mindre en jeg hadde trodd på forhånd mellom 50 og 56.

 

Slik du beskriver situasjonen ved jakt i skumring tror jeg 2.5-10 x 50 vil være det beste valget.

Strengt tatt er det i mørkeste laget når denne ikke duger lenger.

Den er i tillegg lettere og hendigere på alle måter, rett og slett en kanonkikkert.

og Ja 56 modellen er merkbart mer klumpete

Jeg hadde valg ret 60 :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg endte nylig opp med en Victory Diavari 3-12x56 , etter å ha vurdert de diverse Classicene.Siden kravet var lys, steg også prisen på Classicene. Da var det like greit å ikke kjøpe noe jeg kunne komme til å angre på.

At den er såå svær vet jeg ikke..

Jeg monterte kikkerten i samme medium Leupold montasjer som jeg brukte til min 42 Bushnell. Klaringa mot løpet er da nesten null.

Siden du allerede har en 2,5-10x50 Classic kan du sammenlikne selv. Bruk et 3mm bor og før det imellom objektiv og løp, så ser du forskjellen.

Classic 2,5-10x50 med lys: 525gram , objektiv 56mm lengde 325mm

Victory 3-12x56 med lys: 550gram, objektiv 62mm lengde 344mm

 

http://www.zeiss.com/C12567A80033F8E4/ContentsWWWIntern/6764A7E0A4B5A8A641256A610039AB5F

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

"- Hvor mye mer klumpete er en 3-12x56 enn en 2.5-10x50? x56 blir jo en del lenger, gjør dette at den kan monteres like lavt som x50? Eller kommer x56 "på stylter"? Er det en teoretisk eller merkbar forskjell?"

 

-Disse er relativt like i str lengde 344/318 mm vekt 550/488 gram, men på min rifle med semi pipe var det linsediameter som utgjorde om jeg kunne bruke low eller medium ringer, så derfor valgte jeg 2,5-10x50 for lavest mulig montasje.

 

"- Er det noen som bruker noen av disse kikkertene til allround-sikter og vil dele erfaringer?"

 

-Bruker min 2.5-10x50 til alt fra fugl til elg, også brukt på skumringsjakt på hjort og er meget godt fornøyd. Har også en Swar i 3-12X50 men den er nå på 6,5 til langhold og trening, begge er med lys, men foretrekker Zeiss da den har retikkel 44.

 

"- Er det noen som faktisk har sammenlignet 3-12x56 med 2.5-10x50 i dårlig lys?"

 

- Sorry aldri sett behovet, er vel litt sånn at med større lysåpning kan du ha høyere forstørelse, så ved en lavere forstørelse så gjør 2,5-10x50 (med samme linse) den samme jobben.( dere for rette på meg viss jeg er på jordet :) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prisen.. og at Varipoint har medforstørrende kors i 1.plan slik som Classic-Victory, men lyspungtet på Varipoint er i 2.plan, fast ved varierende forstørring. Lysstyrken har vel automatisk justering og.

http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/Contents-Frame/76012357c717ac2885257547005cf52b

 

http://www.zeiss.com/c12567a80033f8e4/Contents-Frame/fee900212b036a1541256a61003ff003

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Det spriker jo litt i alle retninger, men det skyldes nok at disse to kikkertene er ganske like?

Ofte hjelper det bare å formulere problemet sitt skriftlig, for jeg er nok kommet fram til at jeg ikke trenger "det lille ekstra" til skumringsjakt.

Men om noen hadde kunnet kvantifisere forskjellen i lysstyrke mellom disse hadde jo det vært til kjempegod hjelp.

 

Når det gjelder Diavari kontra Varipoint har jeg forstått det slik at Varipoint har lys for dag og natt, mens Diavari har kun for skumring. Prisen man betaler for dette er litt dårligere lysgjennomgang i Varipointen, litt større kikkert og litt høyere vekt, og litt dyrere prislapp. Er det noen andre betydelige forskjeller?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kunne jeg har regnet ut selv. Men blir ikke det en overforenkling?

Trenger jeg 25% mer lys for å kunne skyte sikkert med en 50 enn jeg gjør med en 56?

Jeg legger sikkert opp til slike svar med måten jeg stiller spørsmålene på, men uten å spørre blir jeg iallefall ikke klokere..

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jo mindre forstørrelsesgraden er, desto større diameter har lysknippet som går fra kikkertens bakre linse, okularet, til øyet. Dette kalles kikkertens utgangspupil, og kan lett regnes ut hvis man dividerer objektivdiameteren med aktuell forstørrelsese grad. Hvis utgangspupilen er større enn øyets pupil, kan man selvsagt ikke utnytte alt lyset fra siktet.

Pupillens maksimale størrelse i mørket endrer seg med alderen. Jo eldre man er, desto mindre kan pupillen utvide seg.

Siden en stor objektivdiameter gir større utgangspupil, kan eldre jegere ikke utnytte alt lyset fra en slik kikkert, unntatt ved forstørrelses grader som kanskje er for store for den aktuelle jakten. Det er da nesten meningsløst å kjøpe et dyrt kikkertsikte med 72mm objektiv hvis man ikke får et lysere siktebilde enn i et 40mm objektiv. kilde er "Den store boken om jakt" av Sten Christofferson

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig vært i nesten samme situasjon som deg.Skulle ha meg nytt sikte(Har Classic 2,5-10x50 nå)Men nå fant jeg ut at jeg skulle ha noe av det bedre som var å få tak,så slipper jeg å lure på om jeg skulle innvestert noen kr til for å få noe som hadde gitt det lille ekstra 8)

 

Samtidig ville jeg også ha 56mm,nettopp for å slippe å lure på om jeg burde hatt noe større enn 50mm.Jeg endte opp med en Varipoint 3-12x56 med retikkel 69.Da føler jeg at jeg får i både pose og sekk,med lysdot til dagsbruk(som ikke er medforstørrende)samt opplyst trådkors til kveld/natt(medforstørrende,samt at det også vistnok skal justere lysstyrken etter som hvor mørkt det du peker på er..

 

Ser for meg at lysdot er fint på bevegelige mål også,blir jo litt som aimpoint.

 

Nå er dette synsing da jeg enda har tilgode å prøve dette siktet utenfor butikken :lol: Venter i spenning på ny riflepakke som er bestillt

Link to comment
Share on other sites

. Det er da nesten meningsløst å kjøpe et dyrt kikkertsikte med 72mm objektiv hvis man ikke får et lysere siktebilde enn i et 40mm objektiv. kilde er "Den store boken om jakt" av Sten Christofferson

Vel, nå finnes det ikke sikter med 72mm objektivdiameter uten svært høy forstørrelse, så det har mening for alle i alle aldre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig vært i nesten samme situasjon som deg.Skulle ha meg nytt sikte(Har Classic 2,5-10x50 nå)Men nå fant jeg ut at jeg skulle ha noe av det bedre som var å få tak,så slipper jeg å lure på om jeg skulle innvestert noen kr til for å få noe som hadde gitt det lille ekstra 8)

 

Samtidig ville jeg også ha 56mm,nettopp for å slippe å lure på om jeg burde hatt noe større enn 50mm.Jeg endte opp med en Varipoint 3-12x56 med retikkel 69.Da føler jeg at jeg får i både pose og sekk,med lysdot til dagsbruk(som ikke er medforstørrende)samt opplyst trådkors til kveld/natt(medforstørrende,samt at det også vistnok skal justere lysstyrken etter som hvor mørkt det du peker på er..Ser for meg at lysdot er fint på bevegelige mål også,blir jo litt som aimpoint.

 

Nå er dette synsing da jeg enda har tilgode å prøve dette siktet utenfor butikken :lol: Venter i spenning på ny riflepakke som er bestillt

 

Dette gjelder for Varipoint modellene fra 42 mm objektivdiameter og oppover (altså ikke 1,1-4x24), men ikke for modeller med ret. 69.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...