Jump to content

6mm ppc hylser. Kjøpe/lage hva gjør man?


Mas-36

Recommended Posts

Hei jeg sitter å tenker litt på å bygge meg en 6mm ppc rifle.

 

Men ser hylser er både dyrt og ikke lett å skaffe.

 

Mange lager ppc hylser av 220 russian. Disse må jo da neckes opp og skyteformes. Pluss de er nesten like dyre som ferdige hylser.

 

Hva med å necke ned 6,5 grendel hylser? Da disse er billigere og det å necke ned 0,5mm eller necke opp 0.5mm skulle tilsvare like mye arbeid.

 

Hva med hylse levetid i ppc? Jeg skal ikke ha en slik br kammer men ett vanlig et.

 

Så jeg setter stor pris på alle som kan si noe...

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no hadde Norma hylser i 6mm PPC USA sist jeg sjekket. "USA" er forøvrig lagt på kaliberbetegnelse for å skille fra tightneck kammer.

I mine øyne er det ikke bare lett å få god presisjon for BR o.l i en PPC, men det er også ett ideelt småviltkaliber!

 

Kulevekter fra 55 - 90 grs stabiliseres fint i de fleste rifler.

 

Bygger du selv kan du velge raskere stigning i pipa som stabiliserer 100grs kuler også om det er ønskelig.

Best presisjon og "effekt" av ladningene jeg har testet til nå har vært med 87grs Hornady SP.

Denne kula i ca 850m/s har gitt greie slakt, kort fluktstrekning eller ren kortslutning på de 6 jeg har fått livet med dette kaliberet til nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men du kan lade hylsene dine veldig veldig mange ganger før du må bytte de, så det at det koster tid og penger å lage de av 220 Russian bør du ikke tenke på. jeg har hatt hylser som har vært skutt 30 ganger uten noe problem. Necker bare disse uansett. Det hender man må helpresse de i ei smallbase body die når de begynner å bli "store", men det er piece of cace...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammel tråd, men å necke ned en 6,5 grendel gir deg 6AR som er snappet lenger enn en 6ppc (går også under navnet 6ppcLong). Om jeg husker korrekt rommer hylsa ca. 2.5 grain mer vann så forskjellen er liten, men den er der. Forøvrig et spennenede kaliber med potensiale...

 

En 6ppc hylse er sjelden lenger enn 38,5mm - som regel er den under 38,1 mm.

Link to comment
Share on other sites

Norma lager ferdige hylser i 6mm PPC og Grendel er jo en noe lenger hylse så det blir vel vanskelig å få den til å passe.

 

220Russian og 6,5Grendel har lik hylselengde-38,7mm

 

 

Jeg ble litt i stuss sist jeg ladet til Grendelen; det er faktisk synlig forskjell i hylselengden på 220Russian og 6,5Grendel Lapua hylser :?: Ikke så mye at det betyr noe, men nok til at omformede 220Russian hylser fikk kort hals.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...