Jump to content

valg av sideligger


Tom..

Recommended Posts

hei.

 

endelig skal jeg få kjøpt meg en sideligger, og har funnet 2 forskjellige typer jeg står imellom.

 

Franchi Highlander og Sabatti sirio begge i kal 20

 

Kommer til å bli brukt på rype/skogsfugl, og skyter ellers ca.500 skudd i året. Noen som har erfaringer rundt noen av disse, hvem har den beste kvaliteten?

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten er nok god nok på begge disse,til ditt nevnte formål. Det viktigste jeg ville tenkte på, er vilke passer meg best. Kolbe- balanse og vekt for å nevne noen faktorer. Og litt tryne faktor da :) Men sist nevnte er bare et extra pluss,langt fra det viktigste

Link to comment
Share on other sites

Side by Side er den nostalgiske hagla. Har jakta med s/s i snart 20 år og har p.d.d en Aya xxv i kal 12/70. Jeg kjenner dessverre lite til andre merker enn Aya og Merkel, men lykke til med jakten :)

 

Jeg har også en Aya XXV SL, men i kaliber 20/70. Ikke angret en dag på at jeg kjøpte den :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en lett Merkel m/gravyre i cal. 20 - og som nevnt av andre - var stokken noe lav.

 

Det var den også for meg - når jeg testet den på lerduebanen.

 

Men jeg tenkte at - på jakt, ville ikke opplegget ha samme kinnkontakt, så det ville gå godt.

 

Det gjorde det ikke.

 

Haglen - lå som støpt - da også :):? .

Og ble solgt :? .

 

Finner du en slik Merkel - som passer - har du ei fin/lett børse til rype/skogsfugl.

Og rust - som Merkel og Baikal - hele tiden blir assosiert med - er ikke noe problem hvis man forebygger i for-/etterkant.

 

Jeg har en Merkel drilling m/gravyre - som er brukt fra fjære til høyfjell i over 30 år - og har ikke hatt problemer med rust.

Kan det være pga. at jeg spanderer på den - en liten spraydusj med olje før og etter jakten?

 

Dessuten smører jeg inn overgangene mellom stål og tre - med hvit vaselin.

Og innvendig - ser den ut som den gjorde da jeg kjøpte den.

 

Den blir ikke solgt - før arvingene overtar :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...