Jump to content

Hjemmelaget pancetta og bruk av nitrittsalt


Elastica

Recommended Posts

Jeg kom over en ensom tynnribbe i butikken forleden dag og tenkte jeg skulle lage pancetta. Etter å ha surfet litt rundt fant jeg en fin oppskrift på ordentligmat.no. Nitrittsalt står på ingredienslista i denne oppskriften, og jeg begynte å lese litt om årsaken til bruk av nitrittsalt i speket kjøtt. (For å unngå botulisme.) Ok, så langt, så bra.

 

Samtidig har vi nå hengende ferdig saltet og tørket fenalår i kjelleren, samt pinnekjøtt i fryseren. Jeg leste på mange nettsider om saltlake, tørrsalting, temperatur, luftfuktighet osv, men var ikke ved ett eneste øyeblikk innom temaet botulisme.

 

Så er spørsmålet: Hvorfor er gutta på ordentlig mat så opptatt av å bruke nitrittsalt på et produkt som likevel skal stekes før bruk (pancetta) når jeg ikke engang har sett det nevnt på de sidene som omtaler fenalår og pinnekjøtt. Nå skal jo riktignok pinnekjøttet kokes før det skal spises, men likevel....

 

Her er forresten link til innlegget på ordentlig mat: http://ordentligmat.no/2009/02/hvordan- ... tta-bacon/

 

Noen som vet? :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel i grunn væra svært uheldig om du får botulisme bakterier i Panchetta`en din, eller veldig uforsiktig.. Men det kan skje, og derfor er også nitrittsalt ein grei ting å bruke, samt at det blir mykje flottere å sjå på, ikkje så grått og kjedelig.

 

Boutilisme bakterier kan oppstå enten ved at kjøttet blir utsatt for jord/jordbakterier eller ved avførings rester, som over tid kan forårsake fenomenet Botulisme. Og det som er ganske utrivelig, og det er ørsmå mengder som skal til, før at du blir alvorlig sjuk, eller i verste fall det kan føre til dødelig utgang..

 

Som ein grei regel, har du vært borti kjøttet frå det er tatt utav dyret, til at det er ferdig behandla, så ser eg på risikoen minimal at du skal få problemer med Botulisme, iallefall hvis du forhindrer kontakt med bakken og jord, og er nøye med reinhald.

 

Kjenner du derimot verken til opphavet av kjøttet, eller korleis det er behandla, så ville eg nok ha brukt nitrittsalt.. Som eit nødvendig onde.. I små mengder og så lenge du ikkje har Panchetta som ditt daglige levebrød, så trur eg også at det skal ha liten eller ingen påvirkning på kroppen din heller, utav riktig mengde. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...