Jump to content

Aktuell demper til CZ455 med 3 løp?


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Som sikkert et par stk på dette unike forum har fått med seg,så har jeg i bestilling en Brno CZ455 Varmint. Den bli hentet Onsdag ettermiddag hos våpenforhanderen :mrgreen:

Det klør ekstremt mye i måkjennenærven min nå,men får vente til onsda´n :)

Men selv om våpenet ikke er i våpenskapet mitt så er det jo ting man bare må ha. Å dette er b.la en demper.

Jeg vil ha en demper som jeg kan bruke på alle tre kaliber(22lr,22mag & 17hmr)

Å jeg har sikklet litt på denne: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... isAS&pid=9

Vil denne kunne brukes?

En av dem andre tingene med valget av demperen her er at jeg har ikke så lyst til å kappe løpet på kal 22lr siden hastighetstapet kan gå ut åver event pressisjon? Å med en ordinær demper vil denne rifla i kal 22lr bli lang som et ond år :!:

Det som å er litt av min tanke er å bruke denne demperen på min 308W..slik at jeg kan bytte demper etter 15 skudd på et jaktfeltstevne vist det skulle bli aktuellt. Men..å det er alltids et men..min 308 er gjenget 14*1.5..å denne demperen leveres ikke med denne type gjenging. Ser på hjemmesiden til nevnet firma,ikke har oppdatert siden 2008 :?:

Er dette firma enda i livet eller er det noen her som vet om denne demperen kan skaffes fra et annnet firma? Å så tror jeg at det som blir et siste hinder for å få den demperen på mitt Varminterløp,er løpsdiameteren på dette løpet. Jeg vet ikke enda,men tror det er for tykkt...

Link to comment
Share on other sites

A-tec sin salongdemper skal fungere til alle disse tre.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2007

 

Hastighetstap ved å kutte løpet i 22LR skal man vist ikke være redd for. 40cm er langt nok for å få max hastiget ut av 22LR i følge noen tester. Kan lese litt her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=3721

 

Om våpnet kan bli kort å vinglete med kort pipe har jeg ingen formening om.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg løpsdiameteren på denne cz`en, men jeg har akkurat samme demperen (Reflex) som du linket til på en Tikka T3 SuperVarmint som har 22 mm løpsdiameter og det går veldig fint!

Da tror jeg ikke at løpsdiameteren på min Varmint skal bekymre meg nevneværdig

Takk for info :)

Link to comment
Share on other sites

A-tec sin salongdemper skal fungere til alle disse tre.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2007

Den demperen var jo veldig billig..men den blir umulig å bruke på min 308. Men det er ikke usannsynlig at jeg ikke kan smekke på en demper beregnet for 30 kalibrene på en 22lr osv? Da utgangshullet er betraktelig større en en vanlig demper beregnet for kal.22lr..noe som igjenn ville medføre at mere gass/lyd slipper ut av munningen :?:

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert en børsis til å montere en BR-Reflex på en 22LR, men hvis du har sett en A-Tec rimfire sammen med en BR-Refleks tror jeg du kommer til å gå for A-tec'en- med mindre du prøver å kompensere for noe :lol:

 

A-Tec er ikke "teleskopisk",noe som er litt viktig..det ser å jævli tøfft ut med en slik BR-R demper på en 22lr :)

Link to comment
Share on other sites

Den tyske billigbørsa her nettopp fått seg en A-tec Rimfire. Dette for å kunne bruke (dvs for at jr. skal bruke...) .22LR rifla samtidig med grov-børsene - dempet.

Har ikke fått den enda, da jeg kvier meg for å kjøre til børsemakeren i kaoset sørlendingene lager på veien når det snør litt. Der jeg kommer fra går det an å kjøre bil selv om det snør, ser ikke sånn ut her...

 

Så Anny har fått kappet løp og vanlig salongdemper, som hun skal dele med Sauerens .22LR-sett, eller om jeg kjøper en ekstra Rimfire-demper?. Imidlertid er jo gjengene like, så jeg kan jo godt skru på A-tec Maxim demperen til 6.5en for å teste og se... Det funka jo som smør med BR-Reflexen.

Som sagt, ikke testet enda.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt a-tec med 6 moduler og har nå hausken mini. Til .22 lr er begge greie. Jeg har prøvd minien på .222 rem nå, og det smeller alt for mye. Da er a-tec tmm-5 i kal. 30 mye bedre.

Ang. fart, så stiger den om du kapper løpet ned mot 40 cm. Og, da kan du få problemer med å komme under sub. med ammo. som i utg. punktet ligger like under sub.hastighet. Dvs. du får høyere smell enn om du ikke kapper løpet så mye.

Dette er noe jeg har "funnet" ut selv etter å ha kappet Anschützen min.

Avbildet med a-tec rimfire:

IMG_4292.JPG

IMG_4293.JPG

Her er hausken også:

IMGn_0484.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tåler SAK22 både 22wmr og 17hmr? Har hørt at denne er av de absolutt stilleste sub22lr demperne på markede (har hørt en for noen år siden, og den var god).

 

Selv har jeg flere A-tec rimfire dempere, og de jeg har endt opp med. Er cmm6 rimfire i 22 (denne tåler 22Hornet).

Vanlig med 6 moduler på 22lr, og 8 moduler på 17hmr (kunne nok ha brukt en eller to moduler til på 17hmr, men det er godt nok som det er).

 

Kunne ha vært morro å prøve en Hardcore TMD35 Twister i Kal .22 (maks 6mm) på 17hmren (og 22lren for den del). Denne er lett nok, og bygger lite nok til å bli interesang.

 

Større og tyngre dempere enn dette, anser jeg for å være uegnede til den buk man har med disse små rimfire riflene. Spesielt BR reflex er jo svintung.

 

Løpslengder i overkant av 50cm fungerer greit til det meste i disse kalibrene, ned mot 40cm på 22lr. Kan bli ett problem om man sikter seg inn på sub bruk, dette da hastigheten for 22lr (og spesielt i sub ladninger). Vill stige nedover mot ca 35cm løpslengde, før den begynner å snu igjen (derfor er Alm sin heldempede portet, slik at hastigheten på kula synker endel).

Link to comment
Share on other sites

Spesielt BR reflex er jo svintung

650gram.

 

Det jeg opplevde var at den gjorde rifla mye bedre balanse og vektmessig, den lille, lette "lekebørsa" fikk litt vekt foran og fin balanse med kikkert oppå.

Dempingen med denne var slik at man først og fremst hørte et høyt KLIKK fra tennstemplet.

 

Er faktisk litt spent på om A-tecen gir samme gedigne følelsen. Kunne det bare slutte å snø litt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...