Jump to content

lage lerduekaster!


buttolo

Recommended Posts

hei!

 

jeg jobber som sveiser/platebearbeider, så har mange muligheter på jobben og i tankene!

jeg tenkte på å lage meg en lerduekaster!

 

førsteomgang så har jeg litt 30x30x3mm vinkelrester og 20mm stangstål rester som jeg har reddet fra skrapkassa.

vurderte også og lage den i aluminium, men fant ut jo tyngre den er, jo bedre er det!

 

festemåten vil være og lage noen "jordspyd" så høyden på bena blir ca 300mm, som blir trått ca 150 - 200mm nedi bakken, for og stå stødig.

 

som fjær, så har jeg en trampolinefjær, som jeg lurte på om vil fungere, noen som har noen formening om det?

 

problemene mine er foreløpig:

 

*utløser mekkanisme som fungerer

* ca mål på lengde og bredde på hele kasteren

* må vite høyde på lerduer

* lengde på kastearm

 

noen som kan hjelpe meg her?

 

har ingen i nærheten med lerduekaster, og gidder ikke fly i butikken med tommestokken heller! :lol:

 

andre tips og råd, tas gjerne i mot!

 

 

da prossessen er i gang, legger jeg gjerne inn bilder fortløpende av prosjektet mitt.

 

håper på gode tilbake meldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er selv mekaniker med tilgang på alt av utstyr og materialer. Har akkurat som deg masse planer og tanker i hodet og tenker at selvgjort er velgjort. Jeg hadde selv de samme tankene som deg om å lage en lerduekaster, men skrinla planene etter å ha testet og senere kjøpt en kaster fra XXL. Den enkleste løsningen er å jobbe 4-5 timer overtid på jobben, da har du råd til å bestille kasteren til kr 699,- hos XXL. Du bruker uansett mer tid enn 4-5 timer på å lage en kaster som fungerer like bra. De 30x30 vinklene kan du sveise på XXL kasteren som "jordspyd" på bena og du er i mål med en helt glimrende kaster. Den trampolinefjæra som du har er nok litt i spedeste laget, det samme er den orginale fjæra som sitter på kasteren som XXL selger. En sprekere fjær kan du bestille fra Lesjøfors eller andre fjærfabrikanter og koster ikke mange kronene (60-70 kr).

 

Om du fortsatt vil gå for selvgjort og velgjort, kan du i alle fall ta en titt på bildene av kasteren hos XXL, det vil gi deg en god pekepinn på hvordan en enkel og god konstuksjon kan gjøres. Bare bruke litt stivere og tyngre materialer, skaffe en helt rå fjær og du har en kaster som kaster med høy hastighet, kaster langt og kan brukes alene hvis du lager fotutløser på armen.

 

Bilder og info hos XXL finner du her: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer ... er-1049640" target="_blank

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

selvgjort er velgjort
:!:
Den enkleste løsningen er å jobbe 4-5 timer overtid
:?:

 

Hvor blir det av gleden i å lage noe selv? Skal man heller slave for arbeidsgiver enn å sitte i garasjen å og kose seg? Må alt kjøpes bare fordi det er en stakkars faen som lager det billigere i Kina? Skaperglede?

 

@trådstarter:

Synd linken ikke var til hjelp. Håper du allikevell kan få til noe på egenhånd. Knaskje du til og med klarer å tenke ut noen nye løsninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bygge så er jo kasteren allerede funnet opp. men jeg drev såvidt og så ann mulighetene for og bygge på lengre svingarm, er ikke mye som skal til der før man har større fart på kastet, det stoppet i at billigkasteren min ikke vil tåle det, men hold oss oppdatert, kanskje jeg setter sammen en ny selv også.

Link to comment
Share on other sites

Alt man lager sjøl, overgår kjøpeting. Det er det liten tvil om, men den trampolinefjære er det som kommer til å velte hele opplegget ditt. Garantert.

 

Så jeg ville "kasta bort" 700,- på XXL, og heller sett hva jeg kunne optimalisert der jeg 8)

 

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du ikke har noe fast mål med hva/hvordan du skal bygge. For meg er det å utvikle løsninger hele gleden med å lage noe selv. Jeg er redd du kommer til å bruke mye tid på å lage noe som blir nesten like bra som kasteren fra XXL. Det er ikke noen tvil om at det er dyrt å lage ting selv, faktisk så dyrt at det er vanskelig å skjønne hvordan enkelte ting kommer på markedet til den "lave" prisen det faktisk gjør. Jeg ville kjøpt en billig kaster og heller bygd fjærnutløser å få den til å den til å kaste løpene hare etc :D

 

Jeg bygger gjerne ting selv, men er fullt klar over at dersom det jeg lager er mulig å kjøpe ferdig er det mye tid og penger å spare på å kjøpe ferdig.

 

Feks driver jeg å konverterer en gammel motorsagmotor til modellflymotor. Eksospotta måtte fikses og jeg gjorde den samtidig mindre. Dette kostet meg 200,- bare i gass til TIG sveising... Fikk mye fin sveisetrening som er prizeless, men endte opp med å kjøpe ei ferdig alupotte til under 100,- som bare trengte lett modifisering og ble mye lettere.

En splitter ny tilsvarene modellflymotor koster forresten ikke mer enn 1000,- fra Kina. Det omtrent det samme som jeg har brukt på komponenter for konvertering til elektronisk tenning på motorsaga.... Alt i alt et STORT "bare for morroskyld prosjekt"

 

Det beste i livet kan ikke måles i kroner og ører så det fremdeles mange gode grunner til å bygge selv :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! har ikke fått vært innpå her på en stund pga jeg har sitti 60 timer i traktorn denna uka under snøryddinga!

men back in biiiiisssniiiss!

 

har sitti i traktorn og fått veldig mange fikse ideer til prosjektet, blant annet tilt, som kan justere kastehøyden på dua, og utløser delen er det nå funnet en løsning på.

 

eneste dette prosjektet vil koste meg er noen cola og sjokolade under tenke pausene!

står på jobben med dette der vi har plasmaskjærer, plateknekke, platesaks, TIG, MIG og elektrode apparat, og det får jeg låne på kveldstid.

 

til dere som tror denne blir like bra/dårlig som en kjøpe kaster, så kan jeg trøste dere med at den blir bedre.

 

blant annet vil rørene til føttene som jeg hadde liggende som jeg tenkte å bruke, en veggtykkelse på 3mm. det vil du ikke finne på en kjøpekaster vil jeg tro!

denne blir nok tung, men det er en fordel etter min del.

tror trampoline fjæra vil fungere utmerket med den måten jeg har tenkt til og feste den, dessuten har jeg planer om og lage lang kaste i forhold til kjøpekasterne.

og vi vet jo alle hvordan fysikken fungerer :D

Link to comment
Share on other sites

Bygde meg en lerduekaster på yrkesskolen i sin tid (-86/87..?)- utgangspunktet var en STEGG lerduekaster som G-sport solgte i -80 åra. Den eneste delen jeg kjøpte var fjæra, som G-sport solgte løst også, og det er langt kraftigere fjær enn på noen trampoline jeg har vært borti i alle fall. Kastearmen lagde jeg av relativt grovt vinkeljern- i dag ville jeg brukt lett aluminium. I ettertid modifiserte jeg kasteren med grovt dimensjonerte bein, som kunne tråkkes GODT ned i bakken. Kasteren funket greit nok den, men jeg ble bedre skytter av å kaste duene selv med håndkaster- og så hive opp hagla og skyte duene. Tror denne kastereren ligger her fortsatt, kan ta noen bilder om det er av interesse. Har også en slik kaster som selges bl.a på Netthandelen, med utløser og tiltbar topp- men poenget med den finessen ser jeg ikke helt siden dette justeres like godt med hvordan en plasserer kasteren ellers.

Link to comment
Share on other sites

det med tilten hadde jeg planer om og lage teleskopiske bein feks.

eller så er det jo bare og stikke det bakre beinet lenger nedi bakken, så går jo duene høyere.

veldig interessert i bilder!

 

har tenkt mye på aluminium selv, men uansett hvor mye man vrir og vender på det, er stål stivere og hardere enn alu, med tanke på håndteringen den får i utkastet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, til denne bruken er en lett aluminiumsprofil solid nok, og den lette vekta er en klar fordel når fjæra skal kaste dua langt- spesielt om du har i underkant kraftig fjær.

 

Skal rote frem kasteren i løpet av helga....den er nok litt rusten og groggy- men den viser ett enkelt og greit prinsipp, og der er også mulighet til å ta noen "vitale mål".

Link to comment
Share on other sites

Bygde meg en lerduekaster på yrkesskolen i sin tid

Jeg gjorde det samme. Jeg har til og med tegningene liggende. :D

 

Sofakriger

 

De tegningene er sikkert minst like interessante i denne sammenheng, som bilder av klenodiet mitt :) Kunne sikkert vært en ide å scanne og legge ut, om du synes det er greit?

Link to comment
Share on other sites

Alt man lager sjøl, overgår kjøpeting. Det er det liten tvil om, men den trampolinefjære er det som kommer til å velte hele opplegget ditt. Garantert.

 

Så jeg ville "kasta bort" 700,- på XXL, og heller sett hva jeg kunne optimalisert der jeg 8)

 

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til :D

 

Må nok en del oppgradering på den kasteren fraXXL hvertfall. Kjøpte en slik her en dagen, etter 70-80 duer så hadde bolten som kastearmen var festet i, bøyd seg. Da pekte armen oppover, som gjorde at det var umulig å låse den i utskytning stilling:(

Kjørte rett ut på xxl og fikk pengene igjen, og de hadde fått samme reklamasjon på flere stk her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...