Jump to content

Drever/Beagle mix,erfaring noen?


Cameron

Recommended Posts

Rart det der at de samme folka får stort sett bra bikkjer gang på gang !

 

det å få gode bikkjer har ikke bare med linjer å gjøre men like mye personen bak. noe sier meg at hvis man gang på gang får ubrukelige bikkjer av de kjente rasene så bør man vel se litt

på hvordan ting blir gjort ?

Vet ikke hvem du sikter til,men er det meg,så er det ikke slik at jeg ikke får til kjente raser gang på gang!Det er ikke det dette dreier seg om!Om du gidder å lese hva som er skrivd her..Litt rart forresten at så mange må mene så mye,og komme med råd og moralpreken når dem aldrig har eid mer enn en hund i livet sitt..

Link to comment
Share on other sites

fra 9-10mnd alder slipper jeg under gode forhold i områder jeg vet det er Hara(er lokalkjent)3-5dager i uka fra sep til desember,og er ute 4-6 timer hver gang,og sitter da på stort sett samme plass dønn i ro på stolsekken!

 

har du ingen jobb :?:

Nei,er yrkesjeger! :lol::lol: bare så ingen skal beskylde meg for å ikke bruke tid på hundene!De resterende dager er det jakt med Gordonsettere,om det ikke blir tur etter Rein ell Rådyr da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så så, ingen grunn til å bli hissige her! :D Linjer OG arbeidet man gjør med hunden er med på å forme den, det kan vi være enige om. :wink: Tror ikke dette var ment spesielt til deg Cameron, mer en generell betraktning. Det var det iallfall fra min side.

 

Jeg vil gjerne høre hvilket valg du gjør jeg, og ønsker deg lykke til med valget og valpen! :D

Link to comment
Share on other sites

:shock: det var da volsomt mye å være ute med hunden,kan jo verken ha kjerring unger eller jobb jeg kunne ivertfall ikke hvis jeg var så mye ute det er sikkert :wink: er som regel bare ute i helgene å slipper min drever og den virker bra, hadde ikke hatt hund hvis jeg måtte ut så mye som cameron. Er jo andre ting å tenke på her i verden enn bare jakt :D
Link to comment
Share on other sites

Cameron: Jeg ser at du i det ene øyeblikket er kun nteressert i å få svar på det opprinnelige spørsmålet, for deretter å kaste deg ut i diskusjonen vedr ren rase kontra bastard.

 

For å nevne det siste først, så har jeg hatt bastard som jakta godt. Starta med GS, men fikk en blanding mellom GS og IS. Beste fuglehunden jeg har hatt. Forstår at du er opptatt av GS-linjer, da disse linjene definitivt er det dårligste fuglehundblodet vi har idag. Kunne vært artig å høre hvilke linjer du velger, da jeg mener å ha brukber innsikt i disse linjene.

 

Ang bastard kontra renrase. Hva er du så redd for, ang å kjøpe ren rase ? Som sagt har jeg hatt bastard med ypperlige jaktegenskaper, men skulle jeg velge, så hadde jeg selvfølgelig tatt avkom etter 2 dokumenterte foreldre. Skal man ta noe annet, så mener jeg man er avhengig av å se begge foreldre i praktisk jakt (noe jeg forøvrig foretrekker på renraset avl også).

 

Det er greit å prøve å leke gud, og tro at pluss+pluss=pluss, men det er tross alt genetikk vi snakker om, og det funker faktisk ikke sånn..

 

Ønsker deg uansett lykke til i søken etter den optimale jakthund...

 

P.S den perfekte jakthund finnes ikke...

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med en drever/beagle-mix i hele høst. Hunden har bare vært valp, men har slått til med noen loser. Lengste losen vi hadde med han i høst var 1,5 time, og hunden tegner veldig bra til å ikke være eldre.

 

f0ymq1.jpg

Julebukker for drever/beagle, skutt etter 15 minutters los

 

Har også en blandingshund selv, og jeg mener disse ikke står tilbake for noen som helst rase jaktmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det første jeg vil få sagt er at jeg aldri har hatt egen hund, men har vært "dagmamma" for alt som finnes i nabolaget, enten det er jakthund eller ikke. men nå er det ikke lenge til jeg får meg egen, må bare bli ferdig med utdanning og finne meg en jobb først. jeg er nyfrelst rådyrjeger, men liker også veldig godt skogsfugl, men det er rådyrhund jeg skal ha.

jeg har til nå bare jakta med beagle, og det er absolutt en nydelig rase! blir det renraset blir det beagle kan du si. jeg skal ikke jakte hare da jeg ikke liker den smaken og derfor ser ikke poenget med å skyte disse, men blir en hund preget på rådyr burde den vel hovedsakelig jage rådyr?

 

men jeg skjønner også camerons ønske om en blanding. selvfølgelig som noen sa tidligere pluss + pluss blir ikke alltid pluss, men sjansen er der. selv tenker jeg genetikk. det finnes en del raser med typiske arvbare sykdommer som HD osv. jeg vil tøre å påstå at blandinger har mindre sjanse for å utvikle disse sykdommene pga kryssing av helt nye gener (med mindre man krysser to raser som er utsatt for samme sykdom, da har det kanskje ikke så mye å si :wink: ) men så er også faren til stede for at en valp ikke skulle få jaktgenene også, men sykdomsmessig sett burde det bli en sunnere hund, og alle vil jo ha en så frisk hund som mulig :wink:

 

problemet med å få tak i en god blanding er å finne den tilfeldige kryssningen mellom to premierte (eller i det minste bra jagende) foreldre... såvidt jeg har forstått så skjer ikke den type parring så ofte akkuratt...

 

så min konklusjon må bli at det finnes fordeler og ulemper med alle raser/blandinger... det må bli opp til den enkelte eier hva han/hun synes er best valg for seg. men det er bare min mening...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min første bastard for ca 15 år siden. Det var engelsk/irsk setter. Jeg har en kamerat som er veterinær som fortalte meg at jeg kom til å få den friskeste fuglehunden i Elverum! Det tror jeg stemte, Gaia var aldri hos dyrlegen!!! Hun ble nesten 13 år.(Hun ble en meget god jakthund)

 

Det han mente var at førstegenerasjonsbastard tar bort eventuelle innavlede sykdommer, men så sa han det at de kan komme tilbake i andregenerasjon til fulle!!

Så det kan hende at andregenerasjon av bastard blir bare sykdom og dritt!! (da all eventuell arvelig sykdom kommer tilbake fra begge sider??)

 

Nå har jeg en breagel som ser ut som den er like frisk! Han er 3 år og helt vill :lol: . Har til dags dato ikke vært syk, bortsett fra at jeg fikk han fra en totalt useriøs oppdretter som ikke hadde gitt valpene markkur.

 

Jeg ser ingen problemer i det hele tatt med slike krysninger så lenge vi ikke krysser dem viderer.

Som kameraten min sa: første krysning blir sykdommer borte, neste krysning kan alle sykdommer komme tilbake fra begge raser!

 

Vel, breaglen fungerer som bare det på jakt (nesten for bra, klikker i hue på,n :lol: ), så jeg har ingen motforestillinger mot slike krysninger for jakt.

Men jeg hadde ei drevertispe for ikke så lenge siden som var "klokere" på jakt enn den jaktidioten som jeg har nå :lol::lol: (Men det kan hende det er like mye min skyld??)

 

Både drevertispa og breaglhannen har hatt en jaktlyst som få. MEN det var nesten alltid noe galt med tispa, dessverre. (Renrase :( )

 

Det største problemet med å få til en jagende hund i dag er tidsklemma, har du ikke tid til mer enn en tur hver 14ende dag med unghunden din i "jaktopplæringa" så minker sjansen drastisk for å få til en jakthund, uansett rase!!!

 

 

Hei Ranger! Det skulle vært fryktelig moro å prøvd en Basset! Jeg har prøvd alle raser etter rådyr, men ingen Basset :wink:

Har hørt at den har et jævli fint losmål?

Link to comment
Share on other sites

selv tenker jeg genetikk. det finnes en del raser med typiske arvbare sykdommer som HD osv. jeg vil tøre å påstå at blandinger har mindre sjanse for å utvikle disse sykdommene pga kryssing av helt nye gener (med mindre man krysser to raser som er utsatt for samme sykdom, da har det kanskje ikke så mye å si :wink: ) men så er også faren til stede for at en valp ikke skulle få jaktgenene også, men sykdomsmessig sett burde det bli en sunnere hund, og alle vil jo ha en så frisk hund som mulig :wink:

 

Hvor arvelig er Hd og hvilken jakthund rase har problemer med dette? Fakta tilsier faktisk at det idag blir påvist like mye hd, som det gjorde for 25 år siden, før dette hd hysteriet begynte.

Det er vel også bevist at miljø har mer å si for om en hund utvilker Hd en genetikken.

Det er også skremmende at en stor andel av hunder som blir re-rønket etter først å ha fått påvist hd, blir rønket fri for hd.

 

Har sakt det før og sier det igjen, skjønner ingen andre motiver en økonomi for å kjøpe en bastard uten pappierer og gjerne med foreldre uten noen som helst dokumenterte egenskaper!

Om du ikke ønsker og studere linjer selv, ta kontakt med rasens avlsråd, så vill de hjelpe deg! Det er hunder og linjer i alle raser som har "spesielle" egenskaper også innen sin rase! Noen jager fort, noen jager sakte, noen er kjent for å gi "litt mye" lyd, mens andre er "trange".

 

Som rådyr hund, ville jeg valgt hund fra linjer som er sakte drivende og gjerne har litt ekstra lyd. I teorien vill dette føre til rolige uttak da rådyra har kontroll på hunden før selve uttaket og farten fører til at rådyret har god kontroll under losen.

Studerer du linjer og setter deg inn i jakprøvereglementet er dette ting du kan lese ut av prøveresultater, og velger du hund fra en kombinasjon av to slike linjer, så vill du mest sansynlig få en hund som har annlegg for disse egenskapene. Sansynligheten er hvertfall mye større da, en viss du velger en valp fra naboens beagle som er para med fetterens drever, mens de var på ferie....

Minuset er at du må ut med noen lapper mer, men da får du til gjengjeld stamtavle på hunden og kan stille den på utstillinger og jaktprøver og om mulig avle videre på den og hjelpe en jakthundrase....!

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt er det vel ingen grunn til å tro at du skal få en hund som kan bli bedre eller dårligere enn en reinrasa Drever eller Beagle. Du kan selvsagt få en utmerket jakthund, men avlsmessig vil den vel i utgangspunktet være tilnærmet uinteressant, med mindre det finnes kjøpere som ønkser seg bastarder.

Link to comment
Share on other sites

enig med Karo der han sier at blandinger er gode så lenge de ikke krysses videre. som vi alle burde vite, uhell kan skje, og skulle noen være så uheldige å få noen blandingsvalper så ser jeg ikke problemet med at det finnes folk som faktisk er interessert i dem. hvis noen vil bruke dem til det instinktene deres sannsynligvis vil ha dem til å gjøre, som å jage rådyr, finnes det ikke noe bedre enn det. men som sagt, jeg mener ikke at man skal fortsette å krysse mixer. det er også viktig at raseoppdrettere får støtte.

men bare for å ta en helt ny rase, den der labradoodle? vet ikke om den er godkjent som ny rase ennå, men den er på vei, og det er da absolutt en blanding! alle raser begynte som mixer uansett hvos "ren" rase noen sier de har.

 

jeg har aldri forstått folk som bare avliver valpene fordi det er en uønsket mix. tenk på tispa også. hun er garantert mentalt innstilt på at nå skal hun være mor, men så forsvinner alle ungene? vet om minst ei tispe som klikka helt og ikke har tålt andre hunder siden eiern avliva alle valpene.

nei, det jeg håper å finne er en blanding av beagle og BAN med gode jaktegenskaper hos begge foreldre. skal vel mye til, men er lov å håpe. men skal jeg ha blanding har jeg også noen kriterier som skal oppfylles før jeg evt kjøper!

Link to comment
Share on other sites

Hei Ranger! Det skulle vært fryktelig moro å prøvd en Basset! Jeg har prøvd alle raser etter rådyr, men ingen Basset :wink: Har hørt at den har et jævli fint losmål?

Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men hadde du hengt deg med på harejakt så tror jeg du hadde fått en artig opplevelse ja! :) Ikke noe ensformig mål her i gården når det jages hare, det er beskrik og nyansering og full pakke, og herlig mål! :lol: Noe mer ensformig blir det naturligvis etter rådyr, men de nyanserer bra der og. Skal ikke snakke for alle basseter, losmålet varierer innad i rasen, hørbarheten likeså. Min har jeg hørt flere ganger på 2,5 km avstand.

 

Når det gjelder slike bastarder som vi snakker om, så kan man få utmerkede bikkjer av en førstegangs blanding av to raser. Avler man videre på disse kan man bli skuffet... Det blir ren bingolotto i forhold til helse og jaktegenskaper. Man må ikke tro at en heldig kombinasjon er noe å avle videre og videre på! Det er en grunn til at man har renrasede hunder...

 

En annen ting er det med at de som har jaktchampioner feks, ikke går hen og mixer den med en champion i en annen rase... Hvis de er seriøse. Da er det et arbeidsuhell ute og går. Det er helst bikkjer med udokumenterte kvaliteter innen jaktprøver og utstilling som blir parret, og med blandet resultat. Man vet rett og slett ikke hva man får... De kan ha vinkler, rygg, bein osv som er dårlig egnet for hardt bruk. Husk at utstillinger ikke er show før etter kvalitetsbedømming! Utstillingsresultater er ment for å dokumentere om bikkja er bygd for å kunne brukes til det den er tiltenkt, feks jakt! At den vil tåle hard bruk i skauen.

 

Jeg vil ikke anbefale mix av noe slag, om jeg får lov til å si det, men det er opptil enhver om man føler man har Flax i Lotto.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Om det ikke går an å diskuter med meg,så hold deg til helsike unna!Svært så mye du vet om meg forresten!Nei gjerrig er en som kjøper en hund til mange tusen,og har den til den dør 14år gammel selv om den er ubrukelig!Det er for dyrt med ny hund..Jeg gir de ubrukelige en kule,men blir dyrt det og..Har forresten fått til flere gode hunder,men fortell meg hvem som kun har hatt topphunder av 20hunder?Ta en luftetur med Finnen heller,og la de som kan svare på det enkle spørsmålet jeg stilte!Kverrulanter får jeg bare høyt blodtrykk av :cry:

 

Detta var jaggu litt av et resonemang. :twisted: Man skyter da ikke sin beste venn fodi den ikke blir verdens beste jager. Jeg er glad min tid også rommer tid for de nestbeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...