Jump to content

gå tur i skogen med jakthund??


Beago

Recommended Posts

Må bare høre hva dere mener... Går dere tur i skogen om vinteren, våren og sommeren med jakthund? Tenker da på at bikkja kommer over ferske spor stadig men blir holdt igjen i båndet...

går mye tur gjennom ett terreng som er ett bra rådyrterreng. En skogsbilvei. Der kommer dachsen stadig over spor og vil innover i skogen.. Senest i dag sto han å dro å dro å dro i bandet å bjeffa som besatt og ville innover på noen spor. Noen ganger passer det jo å spore, andre ganger går man tur og har ikke tid eller ikke kledd for å fly innover i skogen på spor. Å har jeg med meg begge bikkjene blir det bare kaos..

 

Så tenker han begynner å lure hvorfor jeg stadig drar han tilbake med bandet og går videre når det egentlig er spor jeg vil ha han til å følge..hehe..

 

Noen meninger?

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem. Har alltid gått i skogen med mine hunder, året rundt. Senest i dag, med elghund i bånd og dachsen løs. Dachsen fant selvfølgelig ferske rådyrspor, men far hadde ingen problem med stanse den kortbente i 30 cm løssnø. Og jeg ble belønnet med en MEGET fornærmet dachs. Hun forsøkte lenge etterpå og "psyke" meg ut med sitt anklagende blikk.

Men på neste tur er alt glemt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 bra dachser før, men nå har jeg en aldeles bedårende liten Beaglefrøken på 9 mnd, som nylig har hatt sine første fine hareloser. Jeg har alltid, og går fortsatt tur i skogen, selv om det ikke er jakting på gang. Når hu kommer over noe interresant som hare/rev eller rådyrspor,så lar jeg henne snuse litt, og go'prater litt. Må jo fortelle henne at det er fine greier, men at vi nå må videre :) . Jeg tror hvis de først virkelig har visst interresse for viltet de skal jakte på, så er nok jaktinstinktet såpass sterkt, at det skal mye til får å få de vekk fra det... Så gå tur du :)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal man gå tur i skauen med jakthunder! :D

Man går selvsagt med hunden i bånd, selv når det ikke er båndtvang. Jeg mener det å kobles fri er et signal til en jakthund om at den skal ut i søk og jage. Å gå med bikkja løs og rope NEI når bikkja viker unna litt blir jo for dumt... med tanke på at bikkja kan ha godlukt i nesa...

Gå tur med jaktbikkjene koblet, og god tur! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig og tro. Bikkjene skjønner utmerket godt om en skal på jakt eller ei, med mindre en da står opp tidlig en lørdag morgen, ikler seg jakttøy og deretter går tur. Jeg tror overhodet ikke de har vondt av å måtte gå forbi en eim av ferske spor når settinga er tur, eller for den saks skyld når en på tampen av jaktdag, på vei hjem med bikkja i bånd krysser et fersk spor.

Link to comment
Share on other sites

Ranger skrev:

Man går selvsagt med hunden i bånd, selv når det ikke er båndtvang
Klarer ikke helt å se noen selvfølgeligheter her. Med litt innsats kan hunden gå fri ved foten, den kan kalles inn og den kan stoppes på avstand. Hunder har ingen problemer med å skille tur og jakt.

 

Å gå med bikkja løs og rope NEI når bikkja viker unna litt blir jo for dumt... med tanke på at bikkja kan ha godlukt i nesa...

Hva er galt med litt god gammeldags innkalling? Dette er da særdeles verdifull trening å kunne kontrollere hunden med sterke provokasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Innkalling ja... syns nok Beaglefrøkna mi er ganske flink til å lystre. Men nå i det siste har hun begynt å forstå at livet dreier seg om å jage hare :D . Har hatt noen loser nå, og jeg har sitti pal til hun har kommet til meg, eller i hvertfall vet hvor jeg er. Hun jobber veldig iherdig på tapet, og da har jeg noen ganger prøvd å kalle henne inn :lol::lol::lol: . Hun stopper opp på på noen meters avstand, og ser på meg med et spørrende blikk om jeg er fullstendig idiot :lol::lol: . Det er noen ganger jeg må ta meg sammen for ikke å le :lol::lol: . Men nå har jeg lært en ting....hvis jeg fyrer opp en liten varme, som det heter på harejegerspråket, så kommer hun ganske fort... for på varmen griller man...pølser :wink:. Hun får ikke det, men en godbit blir det ved kobling :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forskjell på å gå med stående fuglehund og med drivende hund. Med de fleste fuglehunder er det problemfritt å gå med den løs, siden de vanligvis holder god kontakt. Med en drivende hund er utfordringen noe større, og turen kan fort ta mye lenger tid enn beregnet, hvis den skulle finne en interessant fot å jobbe med.

Jeg har ingen problemer med å ha setteren min løs i skogen også når vi ikke jakter, men jeg gjør det ikke med bassetene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke behov for å ha hunden gående løs ved foten min, derfor har jeg den like godt i bånd da. Men, klart folk har forskjellige tanker og preferanser rundt dette. :)

 

Når det gjelder innkalling av bikkje så mener jeg at jeg har god kontroll der... :)

 

Gå iallfall tur med jaktbikkja i skogen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skjønner trådstarters bekymring. Samtidig som det av og til later til at om man gjør alt feil blir allikevel bikkja en fortreffelig jakthund.

 

MEN det er grunn til å tro at en hund, som et menneske, blir best til det som en gjør mest. Og det er helt klart mulig å få en dachs rådyrrein, en dunker harerein eller en setter ryperein.

 

Jeg tar ingen sjangser med mine unghunder. Under innjagingen handler all aktivitet om jakt, er det ikke mulig ligger heller bikkja hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ranger@i all vennskaplighet

 

Leser jeg innleggene dine med Dreverbrillene mine så tenker jeg: Hmmm....er det så lite jaktlyst i disse bassetene at de blir uselvstendige av litt dressur... :wink:

Akkurat når det gjelder rasen skal jeg ikke påstå noe, men når det gjelder hunden til Ranger har den såpass med jaktlyst att det holder, tror neppe den ligger under for det som er typisk for drevere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...