Jump to content

Svingmontasje vs hakemontasje


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Om du velger hake- eller svingmontasje til drillingen din blir en smakssak egentlig.

Begge to felles inn i skinna og er "usynlige" ved skudd med kikkerten av.

Begge to beholder, etter min erfaring og "kjent" viten, treffpunktet ved av- og påmontering av kikkert.

 

Svingmontasje koster nok litt mindre enn hake, selv om forskjellen ikke er stor.

Personlig syns jeg hakemontasje er en mer klassisk og elegant løsning på en drilling. :)

Link to comment
Share on other sites

Velger du hakemontasje kan du ikke bytte kikkert som du vil og det gjør at jeg alltid har valgt sving på både kombi, drilling og dobbelrifle som jeg har hatt

Kommer nok ikke til å velge annerledes i fremtiden heller men synes hake er penere og mere "riktig" utseendemessig på en drilling

Link to comment
Share on other sites

Kvifor kan ein ikkje bytte kikkert som ein vil dersom ein velger hake? Eg ser ikkje heilt problemet med å tilpasse fleire sett ringer til basene.
Normal hakemontasje er slik at den vippes opp bak. Når man vipper opp bak, vippes det ned foran. Så for å unngå at sikte tar nedi foran, kan ikke mye stikke ut foran fremre hake. Man kan tolerere litt mer utstikk foran, om montasjen er ekstra høy, noe nesten ingen liker. (ikke jeg heller)

 

die-sem_04.jpg

 

 

Det finnes muligheter for å strekke strikken, ved å ta av litt bak på de fremre hakene.

 

Ellers så finnes det hakemontasjer hvor man har byttet om, slik at låsen sitter foran, og siktet vippes ned bak.

 

kontra_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du bør velge hakemontasje selv om jeg er enig i at det ikke er like fleksibelt som sving. Jeg synes det ser best ut på en slik klassisk drilling. Nå ser den bra ut uten montsje også, er ikke det et alternativ å la være å montere kikkertsikte?

 

Argumentet mot hake er at man ikke så lett kan montere et nytt sikte i fremtiden, så velger du hakemontasje er det viktig at du legger en plan for hva du ønsker å ha av sikter. Du må tenke nøye igjennom hva du skal bruke drillingen til. Aller helst, om du har nok penger, bør du få montert to sikter med en gang. Et 1-4x24 og et 2,5-10x50(42)d disse to i tillegg til de åpne siktene som allerede er der, er du rustet til det meste.

 

Kjøp sikter av beste kvalitet, så det tar lang tid før du tenker på å bytte til et nytt.

 

Før ble det montert mange faste 4x sikter på drillinger. Disse var ofte bare 26cm om med kort øyeavstand, ble fremre base svært langt bak på børsa. Kjøper man en slik brukt, er det ikke lett å finne sikter som passer idag, men jeg har alltid greid å få dette til, i de tilfellene jeg har montert nye sikter på gamle børser.

 

I dag er jeg overbevist om at siktene med lav forstørrelse lages ekstra lange, nettopp for at det skal være lettere å tilpasse flere sikter i samme hakemontasjer. Meoptas 1-4 var før bare 24cm lang, mens den nå er 30. Zeiss sin varipoint 1,1-4x24 er den jeg ville valgt, den er også 30cm lang, og den har bare 40mm diameter på okularet. Jeg mener det er viktig at okularet ikke er for stort. Siden disse siktene er 30cm, finner du andre sikter med større forstørring, som er korte nok til å passe i de samme basene.

 

Som sagt har jeg funnet sikter til gamle våpen, så jeg har skaffet meg god oversikt over hvor lange de forskjellige modellene er, og hvor lang øyeavstand de har. Så er det noe jeg kan hjelpe med, så bare spør. Øyeavstanden er også viktig for hvor basene må monteres på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har jeg vurdert å ikke montere kikkert, men det er 2 ting som gjør at jeg heller vil ha kikkert. For det første går riflepipa ca 15 cm for lavt med åpne sikter (går sikkert ann å gjøre noe med). For det andre så er det stort sett rådyrjakt børsa vil bli brukt til, og med ett såpass marginalt rådyrkaliber ønsker jeg å kunne plassere kula mest mulig presist. Kikkerter har jeg allerede, enten monterer jeg en eldre S&B 1,1-4x20 eller en forholdsvis ny Leupold VX3 1,5-5x20 m/lys.

Link to comment
Share on other sites

De to siktene er begge svært korte, så da får du problemer i fremtiden hvis du skulle ønske å sette på et sikte med mer forstørring til f.eks toppjakt, eller postering i skumringen etter rådyra. Det er fint å sitte å poste litt om morgenen før man begynner med drivjakt. Da er det fint å bare bytte ut siktet med det andre du har i sekken.

 

Jeg ville heller ha solgt de to siktene og kjøp noe mer universalt. Uansett, skal vel ikke tyske drillinger ha amerikanske sikter, skal de vel? Jeg vet at Vågsland tar 9000,- for en komplett hakemontasje, og halvparten for et ekstra sett med ringer. Så ikke sett på noe du blir missfornøyd med.

 

Skulle du allikevel montere ett av de to, hadde jeg valgt S&B sikte, men brukt en forlenget fremfot, for å ikke begrense deg i fremtiden, og tenkt på hvilket sikte som kunne vært aktuelt, før du bestemmer plasseringen av fremre base.

64.JPG

Bildet er "rappet" fra Recknagels katalog.

http://www.media2print.de/images/flippingpages/reck01b1/pages/64.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har EAW sving med "hebelschwenk" lås på min merkel 96k.

 

Satte først på en Zeiss 2,5-10x50, for bruk til toppjakt. Etterhvert som jeg brukte børsa, da jeg hovedsaklig bruker den som hagle på skogsfugljakt med riflemulighet, ble kikkerten brukt lite. Det var mye vekt bak i Kongsvoll rumpetaska jeg hovedsaklig går med. Kjøpte derfor en Leupold VXII 1,1-4x20 :oops: , med halve vekta i tillegg. Det er stort sett denne jeg har med på skogsfugljakt, så lenge jeg ikke har planer om å postere. På toppjakt er det 2,5-10x50 som gjelder.

 

Valgte Leupolden fordi det var den som var lettest, og det var kriteriet for valget av den "lille" kikkerten. Optikken er også bra nok til dagjakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk montert fremre base hos Landrø, ble freset ned i skinna. Til bakre plate for låsehendelen var det bare å bytte ut den delen av skinna. Det er frest spor i sidene på skinna, samt et stoppespor for bruk av Mac montasje. "Delen" med stoppespor er like lang som bakre base/plate, og bare skrudd rett ned i skinna.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grund at mange nye drillinger er levert med baser for svingmontasje. Svingmontasje er absolutt funksjonelt, og fleksibel. Og ingen bruker lenger det som er grunnen til at det er vanligst med akkurat fire føtter på hakemontasjer; "Durchsicht"

 

Det er bare at hakemontasje er mer estetisk riktig, særlig på en gammel drilling.

Link to comment
Share on other sites

Er vel enig der. Hadde en Merkel Lützen lux før jeg kjøpte 96k`n. Denne hadde hakemontasje. Nydelig lyd når kikkerten ble satt på plass :wink: Men når jeg da kjøpte en ny, så så jeg ingen grunn til å betale ekstra for noe som ikke nødvendigvis er bedre i funksjonalitet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du har hatt drillingen i ett år. Samtidig skriver du at kaliberet er minimalt til rådyr. Er du sikker på at dette er drillingen du skal ha i noen tiår? Med en eksploderende hjortestamme de fleste plasser i landet? Det bør du være helt sikker på før du investerer nesten 10 000,- i noe så kjedelig som en kikkertmontasje.

 

Om ikke du har spesielle følelser for denne børsa, er det nok billigst å bytte inn denne i en som har montasje. Jeg har hatt både sving og hake på drillingene, og vil ikke ha annet enn sving nå. Dette fordi jeg vil kunne bytte kikkert om det kommer noe rasende flott og nyskapende på markedet. Bortsett fra det så var hakemontasjen både penere og bedre enn svingmontasjene jeg har hatt. Men det var dette med å bestemme seg for kikkert.

 

Ellers skal det kun til noen små drag på kornet med fila for å heve treffpunktet. Bare ikke ta for mye av gangen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner denne tråden jeg:

 

Har fått meg en Merkel 96K og skal få på montasje (er levert uten baser).

 

Jeg er sykelig opptatt av lavest mulig montasje, og trenger råd!

Kikkertvalget er med vilje ikke tatt, da planen min er å plukke den kikkerten som passer til den laveste montasjen jeg kan få tak i :sarcasm:

 

Har i utgangspunktet tenkt på sving, sånn i forhold til pris og fleksibilitet.

 

Råd og bilder av aktuelle løsninger mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

he he... der var'n.

 

Joda, er nok ganske klar.

Har pløyd et par pdf-kataloger fra ERA og Reqnagel (?) og ser det er en del muligheter, så jeg tenkte å lufte litt erfaringer...

 

Forstår det slik at høyden på sving'en blir lik enten kikkerten er 1-4*24 eller 2,5-10*50?

 

Kan ellers melde at det var moro å komme hjem med drilling!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før sving er lavere,
Sving er ikke nødvendighvis lavere for kikkertsikter med rett rør, men kan lages bittelitt lavere for kikkertsikter med objektivrør som er større enn mellomrøret.

 

Forstår det slik at høyden på sving'en blir lik enten kikkerten er 1-4*24 eller 2,5-10*50?
Nei, man kan få laver svingmontasje med det lille siktet.

 

Jeg er sykelig opptatt av lavest mulig montasje, og trenger råd!
I så fall, må du være sykelig opptatt av diameteren til objektiv- og okularrøret. Objektivrøret bør da være likt med mellomrøret (rett rør), og for å få siktelinja lavest mulig, bør mellomrøret være så lite som mulig.

 

I tillegg er det viktig å ha minst mulig diameter på okularet. Du må ha nok plass under okularet for å få operert oppsåenneren og toppleveren selv med hansker, så dette kan være det som begrenser hvor lavt du bør montere siktet.

 

Swarovski Z6, er her værst i klassen. Nickel, er den produsenten som har tenkt på dette. De har nå en modell som heter 1-4x24 CX, med bare 36mm okular. Men den aller minste jeg vet om er en tidligere Nickel-modell 1-4 med entoms rør, og svært lite okular. Den finnes også uten montasjeskinne, men her er et bilde fra http://www.egun.de

 

3214888_4d6c1102cba14.jpg

 

Som jag har skrevet før, jeg ville ha valgt hake, forsi det er penere og mer klassisk, men sving er nok mer praktisk. Hvis du velger hake, bør du enten velge og montere to sikter med en gang, eller planlegge slik at du kan montere et ekstra sikte i de samme basene i fremtiden.

 

 

Hvorfor er du så sykelig opptatt av lave montasjer?

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar!

 

Hvorfor:

Er vel mest en vanesak at jeg ønsker litt kinnkontakt.

Har også sett en del montasjer hvor kikkerten står på stylter, og synes ikke det er noe særlig...

 

Pris:

Etter det jeg har fått opplyst ligger det et stem mellom 5' og 6', med utfresing til baser.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før sving er lavere,
Sving er ikke nødvendighvis lavere for kikkertsikter med rett rør, men kan lages bittelitt lavere for kikkertsikter med objektivrør som er større enn mellomrøret.
Jeg skjønner ikke hvor du har at svingmontasje blir lavere enn hakemontsje fra? En svingmontasje til ett brekkvåpen, må ha låsen fast i ringen, ikke i basen. Den laveste låsen til Recknagel, TL, bygger 8,5mm i tillegg bygger en ring ca tre millimeter. Dvs 11,5mm. For en svingmontasje er det låsen bak som begrenser hvor lav montasjen kan være. Derimot vil en hakemontasje laget av standarddeler, være begrenset av fremre ring. Den laveste frem-ringen for sikter med rett-rør fra Recknagel bygger 5mm over basen. Bakre ring må uansett tilpasset av børsemaker. Får du en børsemaker til å spesiallage hakemontasjeringer, kan de bli enda lavere. Selv en spesiallaget svingmontasje kan aldri bli like lav, da, som sagt, man trenger en lås i ringen.

 

EAW sin laveste lås (hebelswenk) bygger 9mm over bakre base, men så vidt jeg kan se, har de ingen fremring som er lavere enn 10mm. Recknagel har slike i flere høyder fra 5mm. Så kanskje den laveste svingmontasjen du kan få blir en recknagel fremring, og en EAW bakring.

 

 

 

Forstår det slik at høyden på sving'en blir lik enten kikkerten er 1-4*24 eller 2,5-10*50?
Nei, man kan få laver svingmontasje med det lille siktet.
Når jeg har sett nøyere etter, er påstanden egentlig nesten riktig. For at en 2,5-10x50 ikke skal subbe nedi sikteskinna foran, må montasjene på mellomrøret bygge mer enn 13mm over skinna under mellomrøret. Så det ser ikke ut som om du får den lille mer enn 3mm lavere enn den store.
Link to comment
Share on other sites

Skjonner at Fauen er en smule opptatt av lavest mulig montasje, kolben har vel en hoyde som er nogenlunde tilpasset hagleskyting/apne sikter. Da vil det jo bli minst justering pa hodet ved skyting med kikkerten montert. Hoyt montert kikkert gjor vel noe med balansen I borsa ogsa, til a med utseendemessig balanse.

Er I samme tenkeboks selv, har akkurat hentet hjem en gammel drilling fra Sverige. Er ikke helt bestemt pa om det skal monteres opikk eller ikke enno da, men om det blir sa er jeg bestemt pa hakemontasje. Som Kikkert til denne spekulerer jeg pa den kommende S&B 1-8 x 22 (eller var det 24)

Link to comment
Share on other sites

Jeg også monterer sikter så lavt som praktisk mulig. Men jeg er ikke sykelig opptatt av dette. Det er sykeligheten, jeg stiller meg undrende til

 

Siktelinjen til de åpne siktene til en drilling, er ofte bare et par mm høyere enn sikteskinnen til en drilling. Det er ikke praktisk å få montert et rettrørs-sikte lavere enn ca 5mm over sikteskinnen. Dvs at siktelinja igjennom kikkertsiktet blir minst 20mm høyere enn sikteskinna hvis kikkertsiktet har 30mm rør.

 

Det er her jeg opplever sykeligheten, at noen føler at en montasje som bygger 10mm blir sett på som ekstremt høyt, når den bare bygger 5mm høyere enn det som er praktisk mulig. Kolben er altså nå 25mm for lav, istedet for "bare" 20. Den passer ikke i noen av tilfellene uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...