Jump to content

Handle på Cabelas/USA - Hva kan jeg ta med hjem?


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal på en ferietur til USA om noen uker. Skal da innom Cabelas og shoppe diverse. I den forbindelse har jeg et og annet spørsmål;

 

Hva kan jeg handle og ta med ut av USA og inn i NORGE?

 

Forutsetninger: Jeg er "godt voksen", og har norske våpenkort på de diesett, hylser/kuler/patroner, avtrekk o.l. som eventuelt vil være aktuelle å ta med seg. Jeg reiser fra USA til Canada, og derfra tilbake til Norge.

 

1. Hvordan er reglene for hva jeg som nordmann på ferie kan ta med meg på fly ut av USA?

 

Slik jeg ellers har forstått regelverket,- kan jeg ikke ta med meg prosjektiler inn i NORGE (ferdige patroner, kuler, tennhetter).

2.Hva kreves av godkjenning for å få dette inn i landet,- hvor skaffes en slik godkjenning og hva koster den event.?

 

Fint hvis noen som er litt oppdatert på dette kunne skrive litt om det. Reglene endres stadig,- og i USA håndheves det meste innen dette feltet nokså strengt. (Har bodd der et par år tidligere. Ett ukeblad i kofferten som ligner på en bærbar PC på scanneren som igjen ligner på en bombe,- og det er opp med alt og full gjennomgang).

 

PS! Jeg er en lovlydig borger og er ute etter hvilke regler som gjelder. Vennligst ikke kom med mer eller mindre gjennomtenkte "tips" som innbefatter ulovligheter/omgåelse av regler.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Å handler hus cabelas kan blir dyrt...... I know.

 

Du må sjekke med Canada, hva du har løv å har med seg over grenser fra USA til Canada, Canada har litt mer begrensing om våpen osv.

 

Sjekke også med fly selskap dersom du skal kjøpe patron, Det fleste har en begrensing om totalt vekt typisk 5 Kg.

 

Hvilket andre land skal du transit ? Nederlands krever tillatelse for transfer som må søkes i godtid for både våpen og patron muligen andre lander trenger det og.

 

Ut av USA er det få restriksjoner, meste er på "taktisk" og militært type utstyr siste night vision googles, mildot kikkersikter osv.

 

Jeg ville anbefaler deg og leser på web side til Department of homeland security og fly selskap.

 

Jeg trengt ikke våpen kort til kjøp ammo eller lade deler hus cabelas.

 

Sett av noen timer (leser heledagen) og tar med eller kjøpe mat, vi jegerere er ikke "born to shop" så vi slittes ut fort.

 

Lykke til og godt tur.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Ut av USA er det få restriksjoner, meste er på "taktisk" og militært type utstyr siste night vision googles, mildot kikkersikter osv.

 

Jeg ville anbefaler deg og leser på web side til Department of homeland security og fly selskap.

 

Jeg trengt ikke våpen kort til kjøp ammo eller lade deler hus cabelas.

Edge

 

 

Ehhhh.

 

NEI.

 

USA har MANGE restriksjoner.

Ladeutstyr er ok, men komponenter er fyfy uten eksportlisens. mange våpendeler er også fyfy.

Ammo er fyfy. Det har du ikke i utgangspunktet lov å kjøpe ELLER inneha som NON-immigrant alien.

Link to comment
Share on other sites

Ut av USA er det få restriksjoner, meste er på "taktisk" og militært type utstyr siste night vision googles, mildot kikkersikter osv.

 

Jeg ville anbefaler deg og leser på web side til Department of homeland security og fly selskap.

 

Jeg trengt ikke våpen kort til kjøp ammo eller lade deler hus cabelas.

Edge

 

 

Ehhhh.

 

NEI.

 

USA har MANGE restriksjoner.

Ladeutstyr er ok, men komponenter er fyfy uten eksportlisens. mange våpendeler er også fyfy.

Ammo er fyfy. Det har du ikke i utgangspunktet lov å kjøpe ELLER inneha som NON-immigrant alien.

 

 

...og antall restriksjonenr øker i takt med graden av paranoia :roll: . Mange ting som vi kjøper fritt er belagt med restriksjoner, f.eks. hylser, magasiner o.s.v. På ladeverktøy er det, så vidt jeg vet, fritt fram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser med Air Canada fra USA til Canada, og derfra med LuftHansa til Norge,- med bytte av fly i Frankfurt. Skal lese det jeg kan om info fra Homeland security, internasjonale fly-regler, Lufthansa og AirCanada. Skal også event sjekke med "onkel" hva som må til for å få ta med seg kuler/patroner inn i Norge.

 

I utgangspunktet skal jeg bare ha noen diesett o.l. , muligens en billig kikkert. Tror cluet er å gå nøye gjennom Cabelas katalog før avreise,- og plukke ut det som skal handles inn. De fleste vet vel hvor mye som havner i korga dersom man foretar innkjøp i kolonialen på tom mage og uten "handlelapp" :D

 

Takker for info så langt. Hvis flere har erfaringer med dette nylig, fint om dere poster.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ehhhh.

 

NEI.

 

USA har MANGE restriksjoner.

Ladeutstyr er ok, men komponenter er fyfy uten eksportlisens. mange våpendeler er også fyfy.

Ammo er fyfy. Det har du ikke i utgangspunktet lov å kjøpe ELLER inneha som NON-immigrant alien.

 

 

 

TSA løfte ikke en øyebrynn nå dem sjekket koffert ifjør, det hadde jeg både kule og patron tilgjenelig for inspeksjoner. Folk i cabelas var ikke opptatt av permit heller.

 

Hvordan kan dem vet om jeg hadde ammo med fra norge eller kjøpte i USA ?

 

Det var spurt etter erfaring og dette var min erfaring.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser med Air Canada fra USA til Canada, og derfra med LuftHansa til Norge,- med bytte av fly i Frankfurt. Skal lese det jeg kan om info fra Homeland security, internasjonale fly-regler, Lufthansa og AirCanada. Skal også event sjekke med "onkel" hva som må til for å få ta med seg kuler/patroner inn i Norge.

 

I utgangspunktet skal jeg bare ha noen diesett o.l. , muligens en billig kikkert. Tror cluet er å gå nøye gjennom Cabelas katalog før avreise,- og plukke ut det som skal handles inn. De fleste vet vel hvor mye som havner i korga dersom man foretar innkjøp i kolonialen på tom mage og uten "handlelapp" :D

 

Takker for info så langt. Hvis flere har erfaringer med dette nylig, fint om dere poster.

 

Si fra om du har lyst til å kjøpe med en RCBS Chargemaster til meg da..... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...