Jump to content

Nytt medlem


Kviljo

Recommended Posts

Halois folkens,

 

Registrerte meg nettopp her, og tenkte det var fornuftig å si hei. Jeg heter Ivar Malde, er utdannet arkeolog, men liker å kalle meg buemaker. Jeg lager og selger (http://kviljo.no/bue/) det meste av historiske buer og piler.

 

Når det gjelder jakt har jeg ikke allverdens erfaring. Omtrent 0. Blir buejakt legalisert er jeg med. Har forsovidt utstyret klart. F.eks kopier av en jaktspiss av bein fra Jotunheimen, brukt til jakt på reinsdyr for omtrent 1500 år siden. :wink:

 

9033_180569501899_613131899_4270533_4885201_n.jpg

 

 

Trives nok best med det man kan kalle godt gammeldags håndverk, og utstyr lagd av naturmaterialer. Skulle det være interesse for noe slikt, er det bare å gi en lyd.

 

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kviljo :

 

Bli med til Afrika til våren - og vis oss den praktiske delen av ditt håndverk.

 

Det ville vært en ny opplevelse (Joda - har sett disse trinsegreiene :lol: ).

 

Jeg skal operere skulderen for 5 gang i jan/feb. - og hvis det lykkes - så kanskje jeg konverterer fra håndvåpen til hva du lager.

Link to comment
Share on other sites

Takker for velkomst, folkens!

 

Stemmer at jeg er medlem i OMC. Er med der fortsatt, men må nok innrømme at Opelen(e) i alle fall tidsmessig har blitt nedprioritert til fordel for buene.

 

Det hadde vært stas å være med til Afrika, men jeg er redd jeg skyter med så mange forskjellige buer og så mange teknikker at jeg like godt kunne tatt med en lang kniv istedet for bue og piler 8) Presisjonen er ikke på topp med andre ord. Presisjon, som alt annet, dreier seg bare om å legge ned litt tid og tanke i det man gjør. Enn så lenge går tida med til å lage utstyret, så får heller skytetreninga komme når buejakt blir mer lovlig (det er jo tross alt allerede lov å jakte gjedde med bue...).

 

Kjekt å se deg her M67! Ser du herjer villt i bueavdelinga :wink:

 

 

Hvor lang og tung en bue bør være avhenger av mye. Enormt mye, om man skal gå i detaljer. Stort sett sier man at tre-langbuer (f.eks som vist over) skal være like lange som skytteren selv. Utover det bør man helst måle den trekklengden som passer en best, og kjøpe en bue ut fra det. Da kan buen gjerne være lang eller kort, alt avhengig av hvilken type/form buen har. Tyngden er stort sett smak og behag. Skal man skyte mye og presist bør buen ha en trekkvekt som er litt lettere enn det man på behagelig vis kan trekke opp. For den gjennomsnittlige presisjonsskytter betyr det rundt 15kg. Forhistoriske og historiske buer er normalt to til fire ganger tyngre. - men da må man ta med i regnestykket at buene også har vært brukt i strid.

 

Vil man begynne å skyte bue tror jeg man gjør lurt i å se litt rundt på de forskjellige buetypene, og velge den buetypen som tiltaler en mest, også finne en selger som har tid og kompetanse til å veilede individuelt. Eventuelt finner man ut hvor de lokale bueskytterne trener, og tar en tur dit. Det er som regel mye å hente der, og man bør nok bare begynne et sted og så eventuelt endre retning underveis etterhvert som man prøver forskjellige typer buer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...