Jump to content

Plassering av våpenskap i garasje?


janove

Recommended Posts

Har et garasje der jeg har full 2 etasje som er oppvarma, fullt innreda med alt man kan ønske seg av et furte rom.

 

videre er det larm med kamera og overføring til alarm sentral.

 

Vurderer nå å flytte ut våpenskapet her, men har lest litt på NROF sine sider der di sier at det ikke er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Kun om, garasjen er en sammenhengende del av bolighuset. Og har inngang fra resten av huset. Viss ikke er den en frittstående byggning (selv om den henger sammen med huset).

 

Dette har vært oppe før, og politiet har i alle tilfeller gitt rimlig klar beskjed om hva som gjelder (fornuft eller ei, det er kun loven som gjelder).

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde en sånn garasje, med så vel kameraovervåkning og alarm tilkoblet vaktsentral, så skulle jeg nå rett og slett søkt polti` om lov. Vil tippe at hvor du bor har en del og si også.

Loven/forskriften sier "Ubebodd hus, hytte eller lignende" så da er det vel et tolkningsspørsmål om hva som er "lignende".

Link to comment
Share on other sites

Det som kreves er da at jeg fjerner vital del fra våpenet.

 

Hvordan gjøres dette med eldre hagler?

 

På dobbeltløpede hagler er følgende vital del:

-Framskjefte

-Løp

-"Mekanisme med avtrekker"

 

Det enkleste er derfor å låse inn framskjeftet. Grunnen til at framskjeftet regnes som vital del er at mekanismen ikke kan spennes når det ikke sitter på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg snakket med juristen som sitter på denne typen av saker i mitt distrikt og fikk følgende svar "det er ikke noen problemer i ditt tilfelle. Forskriften tilsier at våpen ska oppbevares forsvarlig"

 

Jeg har som sagt garasjen 5 meter fra huset. Jeg har larm med kamera overvåkning, og skal sikring når vi ikke er i garasjen. Andre etasjen er kombinert gutterom/gjest rom, og er da inredet på lik linje med en vanlig enebolig. (50 kvm furterom)

 

Dette er da definert som forsvarlig oppbevaring av våpen i følge denne juristen på politi kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...