Jump to content

arv av pistol...plombering eller innlevering ??


arnbjuga

Recommended Posts

Jeg har arvet en pistol etter min far. Min far døde i 1990 og pistolen ble ikke funnet før i fjord. Vi har fått flere brev fra politiet om at våpenet må innleveres men det er ikke gjordt. Men vi har heletiden sakt at våpenet ikke er funnet enda.

Våpnet har stor verdi for meg rent historisk ettersom det hadde en stor rolle under 2 verdenskrig.

Jeg er ikke med i noen pistol klubb.

Jeg vill ikke ødelegge våpnet med plombering.

Er det noen måte som jeg kan få våpnet registrert uten å være medlem i pistolklubb og vil ikke ha det plombert ??

 

Jeg har flere rifler registrert fra før.

 

Håper på hjelp med denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å erverve med affeksjon som grunn etter forskriftens § 20. Hvis din far/bestesfar/etc. hadde våpenet under krigen har du et godt utgangspunkt:

 

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig. Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle tilfeller.

(fra punkt 3.5.1.4.2, side 30/31 i rundskriv 2009/09)

Link to comment
Share on other sites

Takker for flere svar.

Som jeg skrev så er det ikke aktuelt å plombere.

Det var en kar som fortalte meg at jeg kunne registrere pistolen men fikk ikke kjøpt amo ?? Er det en spesiell søknad for det eller er det bare tull ?

 

Ellers så er det vel ikke noe annet en å melde seg inn i pistolklubb å søke på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Takker for flere svar.

Som jeg skrev så er det ikke aktuelt å plombere.

Det var en kar som fortalte meg at jeg kunne registrere pistolen men fikk ikke kjøpt amo ?? Er det en spesiell søknad for det eller er det bare tull ?

 

Ellers så er det vel ikke noe annet en å melde seg inn i pistolklubb å søke på vanlig måte.

 

Meld deg inn i nermeste klubb og utvid med en 22 så blir du pistolskytter du også ! Dette er artig og miljøet er som regel veldig bra og kjempefin hobby.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke registrere håndvåpen på affeksjon. Det er kun mulig for rifler og hagler.

 

Er du helt sikker på dette?

I så fall har jeg gjort noe som ikke er mulig :)

 

I våpenforskriften står det:

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Slik jeg leser dette så kan man erverve håndvåpen på grunnlag av arv og affeksjon.

Hva som menes med: "Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke." har jeg ikke skjønt. Det virker jo som om de mener at man kan erverve flere enn 3 pistoler og revovlere på grunnlag av arv, men jeg tviler på at det er hva de egentlig har ment når de skrev dette :D

Link to comment
Share on other sites

Når Claus Hellberg døde etterlot han seg en colt mod 1903 han hadde brukt under krigen. Di etterlatte ønsket å beholde denne da denne var av stor historisk verdi. Den måtte blomberes da det ikke var noen i familien som oppfylte kravene til å beholde den åpen. Jeg jobber i politiet (våpenkontor) så jeg liker selv ivertfall, å tro jeg vet litt om slike saker. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd å få til en avtale der politiet oppbevarte våpenet for deg frem til du lovlig kan erverve det. Virker vel litt rart om den plutselig dukker opp den dagen du skal søke om en pistol etter å ha vært medlem av en pistolklubb i 6 mnd. Håper at det ordner seg, lykke til. Å høre at våpen med historisk verdi har blitt plombert er bare trist, trist, trist...... Vitner faktisk om at prinsipper om bevaring av gjenstander med historisk verdi tydeligvis ikke gjelder for våpen.

Link to comment
Share on other sites

Om dem ikke var gammle nok, eller det var andre ting vet jeg ikke. Men en annen ting er at trådstarter sier han har en pistol han ikke har lov til å ha i et helt år, og at han sier til politiet han ikke vet hvor den er. Det er ikke særlig lurt på et åpent forum.

Nåja, han har ikke sagt at han har løyet, kun at det har vært sagt at de ikke vet hvor den er. Den korspondansen det siktes til, er jo etter all sansynlighet noen år gammel. Mens våpenet kom til rette i fjor, eller kansje han mener tidligere i år, kansje en skrive feil, det kan ha vært i forige måned han mente. Uansett ikke den lureste måten å ordlegge seg på nei (og jeg foreslår at når våpenet dukket opp, ikke bør fokuseres særlig på fra trådstarters side).

 

Dette er uansett saken uvedkommende, våpenet er funnet/kommet til rette (og det er vel det viktigste?). Og trådstarter spør nå om hva han skal gjøre for å få beholde en gjenstand som i sin nåværende form, for ham har stor afeksjonsverdi.

 

Så nå må målsettingen være, å få til dette. Slik at nok ett "bortkommet" våpen kommer inn i ordnede folder. Uten at noen "lurer" ham, til unødig å ødelegge dette for ham ett klenodie. Vi må være så realistiske, at man innser det sitter endel rundt om som helst ser at alle våpen blir til spiker. Og som tar besluttninger i henhold til egen overbevisning, så sant det er mulig.

 

I så måte sier våpenforskriften tydelig at afeksjon som behov burde være mer enn godt nok til å beholde håndvåpe uten bruksløyve, i hvertfall der man kan godtgjøre historisk interesse.

 

I det minste må man få melde seg inn i en pistolklubb, og få tid på seg til ordne de formelle kravene.

 

Jeg kan si så mye som at akkurat nå, er en eldre person jeg kjenner til som ene og alene har blitt medlem i en pistolklubb. For å få ta over sin avdøde sønns håndvåpen. Samtidig har han fått lov til av våpenkontor/lensmann, til å fortsatt oppbevare våpna på sin bopel (sikkert som bobestyrer). En slik smidighet er det man bør kunne forvente fra våpenkontor og politiet generelt, der vandel tilsier at dette ikke burde være ett problem for sikkerheten.

 

P.s. Det å jobbe på et våpenkontor, gjør at man har erfaring og kunskap om hvordan ting gjøres. Det er ikke ensbetydende med at man har rett, eller vet hvordan ting skal gjøres for å være korrekt etter lov og forskrift.

I fall jeg hadde hatt feil i dette utsagnet, ville jeg ikke ha måttet skrevet flere klager. Som i hovedsak har blitt tatt til følge (med ett untak, der den unevnlige begynte å drømme opp nye betydninger i ett enkelt forbunds reglemang. Ett avslag som nå faktisk ved senere søknad er innvilget). Merk at dette er klager som ikke har inneholdt flere opplysninger enn søknaden i utgangspunktet hadde, kun tilbakevisning av kunskapsløs bruk av paragrafer og punkt i forskrift/rundskriv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...