Jump to content

Meopta Meostar R1, 3-12x56 vs Classic Diavari 2,5-10x50


myrnissen

Recommended Posts

Hei nå trenger jeg hjelp. :D

Jeg har lest og søkt og styre på,men blir ikke klok.

Er det noen som har teste disse opp mot hverandre, tenker særlig på hvem er best i dårlig lys.

Prisen er den samme med lys men hvem er best,er det noen som har sett i begge og faktisk kan si hvilken de så best i.

Jeg klare ikke og bestemme meg så valget blir tatt ut fra hva dere skriver her :mrgreen:

 

Ta med pluss og minus på begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet 2 stk Meostar `56 m/lys (min egen + naboens) mot min Classic 2.5-10 x 50 m/lys. Zeissen er best på alt. (Det er større forskjell mellom Meoptaen og Classicen en det er mellom min Victory 3-12x56 m/lys og Classicen................)

Da burde vel valget være rimelig enkelt :wink:

Link to comment
Share on other sites

...er komplett håpløst og stå i en butikk prøve og finne ut av det.

Det er rart at ingen butikker skaffer seg et "lytterom" ála hi-fi butikker, altså en mørk koridor man kan sitte å se i sikter på objekter med liten kontrast.. Det er helt meningsløst å vurdere skumringsegenskapene til slik optikk uten å bruke øyne, med godt utviklet nattsyn, og pupillen maksimalt utvidet. Øyet er jo en del av det totale optiske systemet.

 

På dagtid, har øyet blendet ned, og de dårligst korrigerte strålene fra periferien av objektivet, er tatt helt bort,.

Link to comment
Share on other sites

I denne diskusjonen er det vel verdt å notere seg at Zeiss Classic også finnes i 3-12x56. Med tanke på at mange (jeg selv inklusive) hevder at Classic 2,5-10x50 er en meget bra og lyssterk kikkert tipper jeg at storebror i Classic serien må være et knallkjøp til bruk i skumring, og denne koster fortsatt mindre på XXL enn en Meopta x56 med lys....

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jeger presenterte ein test for nokre få år sidan av store sikter til nattjaktbruk og om eg ikkje hugsar heilt feil så vart nettopp denne Meoptaen likestillt med Zeiss 3-12x56 når det gjeld mørkeegenskapene, meiner dette var ein Victory. Kanskje nokon kan finne fram til denne testen ? Billegast trur eg du får denne Meoptaen hos www.multicom.no , dei er forresten også billegast på Zeiss Conquest etter det eg kan sjå.

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jeger presenterte ein test for nokre få år sidan av store sikter til nattjaktbruk og om eg ikkje hugsar heilt feil så vart nettopp denne Meoptaen likestillt med Zeiss 3-12x56 når det gjeld mørkeegenskapene, meiner dette var ein Victory. Kanskje nokon kan finne fram til denne testen ? .................

Denne testen har det vært morro å se, men tror du den eksisterer? :wink:I de testene jeg har lest har konklusjonen mellom Victory og Meopta vært temmelig like mine egne erfaringer...........

I denne diskusjonen er det vel verdt å notere seg at Zeiss Classic også finnes i 3-12x56. Med tanke på at mange (jeg selv inklusive) hevder at Classic 2,5-10x50 er en meget bra og lyssterk kikkert tipper jeg at storebror i Classic serien må være et knallkjøp til bruk i skumring, og denne koster fortsatt mindre på XXL enn en Meopta x56 med lys....

Ja, valget burde være enkelt....

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jeger presenterte ein test for nokre få år sidan av store sikter til nattjaktbruk og om eg ikkje hugsar heilt feil så vart nettopp denne Meoptaen likestillt med Zeiss 3-12x56 når det gjeld mørkeegenskapene, meiner dette var ein Victory. Kanskje nokon kan finne fram til denne testen ? Billegast trur eg du får denne Meoptaen hos http://www.multicom.no" target="_blank , dei er forresten også billegast på Zeiss Conquest etter det eg kan sjå.

 

 

Seier vell meir om han som testa siktene det. (Kjøpt og betalt) Om han ikkje kan sjå vesentleg forsjell på dei som han skreiv, så trur eg han kan slutte å teste kikkert sikter. Det er iallefall ikkje problem å sjå forsjell på desse 2. (Meinar det var Alf Martin Bråten som testa)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Begynner og få noen timer med min zeiss nå etter reven og, det har hvert en skikkelig opptur.

Er helt utrolig hvor stort hopp det er fra min gamle og trofaste spencer elite 2,5-10x50.

Men jeg ble virkelig overasket en kveld her hvor zeiss`n ble satt opp mot en Schmidt & Bender Zenith x-10x56.

Det var rolig på åte så vi ble sittende og teste ut de to, og vi syns begge at zeiss`n var skarpere og lysere i mørket og det hadde vi egentlig ikke ventet.

Schmidt & Bender Zenith hadde både større åpning og koster utrolig mye mer.

 

Anbefaler zeiss diavari classic på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...